74 506 läst ·
426 svar
75k läst
426 svar
Värme i källaren eller inte?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 926 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 926 inlägg
Problemet är att du drar allmänna slutsatser efter enskilda fall. Har man en gillestuga med organiskt material så får man se till att hålla den fuktfri. Har man en källare utan organiskt material så är det en annan sak.J Jockebyggab skrev:I det aktuella fallet så var det gillestuga i källaren, ny ägare till huset som hade installerat vanlig luftvärmepump med vattenburen värme, hade radiatorer i källarplan, men hade fimpatänkt dessa element i ca 2 år. Problemfri kåk sedan ca 50...ända tills källaren kallställdes. Först blev det en skum lukt.....sen kom diagnosen. Svartmögel! Fukt som inte torkade ut. Här hade man dessutom ställt dit en avfuktare i tvättstugan, men inte i gillestugan. Innerväggar...... bara att riva allt samt sanera och torka ut. Försäkringsbolaget frågade varför man strypt värmen i källaren...... nya ägaren trodde på säljargumentet att "det räcker med att köpa den här luftfuktaren så kan man strypa tempen i källaren" ..... say no more.
Det är lite väl mycket att kika i samtliga flerfamiljshus, men jag har varit i flera där man inte har uppvärmd källare så att "samtliga har uppvärmd källare" är härmed motbevisat.J Jockebyggab skrev:Nej nej, tvärtom! Gå in o kika i samtliga större fastigheter, alltså inte bara i villor, utan flerfamiljshus, även i miljonprojekthus hus tillockmed- samtliga har uppvärmd källare, av flera viktiga skäl- dels för att fastigheten mår bra, och ledningar etc får på så sätt minimal risk för att frysa och dessutom så minimeras risken för att fett ansamlas i avloppsrör, vilket fett kan göra (som alla vet) vid lägre temp!
Nej, fastigheter mår bättre av uppvärmd källare. Man får naturligtvis ha den temp man villr ha i sin egen kåk, och har man ingen verksamhet som vi som mekar eller har nytta av källarplan så kör vad som passar var och en. Men värme ihop med bra vent är och förblir det säkraste och bästa för hela fastigheter, stora som små. Och just därför har alla större fastigheter varmt i källaren, för värme torkar! Som på vintern i en bil när man drar på värmen o då torkar allt. Bra värme och bra vent löser allt.T TypRätt skrev:Fasiken va ni snurrar på, låter som en trasig skiva.
Enkelt sammanfattat så har ni olika infallsvinklar, en part tycker värme är ”bäst” en annan avfuktare.
Låt oss klargöra följande, varmt är inte bättre mot mögel precis tvärt om. Det är därför du har maten i ett kylskåp och inte i rumstemperatur. Kan det mögla i kylskåp? Absolut det vet alla som ätit tacos, mögel i kvarglömd riven-ost-påsen o såsburken. Men det tar mycket längre tid då möglet växer långsammare men kräver även här fukt. Så vilket sätt är då billigast att få bort fukten på? Har du fri tillgång på ved o vedpanna så är det givetvis att köra med den och med hjälp av värmen torka ur och ventilera bort fukten. Har du direktverkande el är det billigare att låta det vara kallt och bara köra avfuktaren, du kan till och med låta det vara fuktigare än om det var varmt och bibehålla en lägre risk för mögel pga den lägre tillväxtkraften när det är kallt.
Men då kommer vi till den viktigaste punkten, är källaren till för dig eller syltburkar? Om det tidigare är det rätta svaret så är ju kallt o torrt värdelöst i alla fall, även om det är helt ok för huset.
Att man skulle värma källaren för att värmen stiger är rätt värdelöst ur energisynpunkt då är det bra mycket effektivare att isolera mellan reglarna i taket/golvet mellan källare och entréplan och hålla kylan nere. Själv har jag uppvärmd källare med både LLVP och golvvärme i badrummet, o vanliga elradiatorer. Men smakar det så kostar det. Vår inredda källare är ju halva huset, köper ju inte en kåk för 7miljoner o sedan ger halva till några syltburkar… bortskämda jävla lingon.
Vinden ska vara ventilerad och sval. Vinden fungerar som luftspalt i en kåk, vilket är vanligaste konstruktionen i kåkar. Murstocken som går genom vinden fyller en funktion att torka ut om den värmekällan används dvs.D Daniel__s skrev:
Med problemet att Avfuktaren funkar lokalt i det rum där den är placerad och beroende på vilken effekt den har. (såvida man inte har gillestuga eller andra innerväggar) i övriga rum så stannar fukt kvar. Då räcker det inte med en avfuktare. Lite övertro på avfuktare här.....man måste tänka bredare när det gäller sund uppvärmning och energifördelning i en fastighet i en hel kåk, och nedre regionerna i en fastighet är grunden för en välmående fastighet, såsom att även vinden är välventilerad och taket tätt!P paralun skrev:
Det intressanta är energifördelningen i fastigheter i sin helhet. Kallt man kan köra en avfuktare, tar om amning vill ha kall källare och bara kanske ett källar rum. Men större källare med flera rum där det alltid suttit radiatorer så ska dessa vara på, givetvis! Allt beror på hur kåken är konstruerad, oftast så har konstruktören tänkt rätt från början och anpassat med radiatorer i hela fastigheten, ink källaren.Viktor.J skrev:
Här finns lite info om temp o röta
Jag har aldrig behövt köra extra luftavfuktare i min källare eftersom jag kör uppvärmt där och har aldrig torrt och fint. Skulle aldrig chansa på nåt annat, jag kör radiatorernamn som är original, vattenburet i kåken, kombination pellets, luft vatten pump. Källaren är viktig.
https://www.dinbyggare.se/murrota-i-kallaren/
Jag tycker artikeln har fel, hur tolkar du detta?J Jockebyggab skrev:
Yrkar de att stänga in varm luft som sugit upp fukten? inte bra!
Har du eldriven golvvärme i källaren? .....B b8q skrev:För ett par dagar sedan slog jag på (den vattenburna) golvvärmen i källaren igen, för att få lite fakta till den här tråden.
[bild]
Fortfarande nån som tror att man inte sparar någon märkbar elförbrukning på att sänka värmen i källaren?
Ni som hävdar att man inte sparar något på att kallställa källaren får gärna testa några dagar och posta en bild på er elförbrukning.
Observera att jag inte motsätter mig att komforten blir bättre eller att det är bättre för huset med en varm källare, utan bara att det inte skulle göra någon ekonomisk skillnad.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 926 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 926 inlägg
Vilken fastighet då? Alla större fastigheter jag har besökt och rörmokarna som jag känner möts av uppvärmda källare- givetvis! För att både fastigheten mår bra av det och att rören mår bättre av det! Solklart! Det är väl inte så svårt att fatta?Fairlane skrev:
Sorry jag såg nu att det stod den vattenburna. Kör du med eldade värme eller eldrivet? Luft/vatten? Panna? Pellets? Ved? Kör man bara el så är det ju givetvis dyrt. Jag kör eldat och vattenburet. Har också luftvärmepump och vattenburet. Föredrar eldning för att man nyttjar energin så bra då. Bara el är ju dyrt men det får vi alla kämpa mot. Det fanns en tid när elen var billig och alla slängdeJ Jockebyggab skrev:
Okej. El har blivit för dyrt. Det tvingar folk att tänka "snävt" för att försöka "spara". Fördjävligt faktiskt. Jag kör så mycket eldat jag kan för då kan man nyttja effekten för hela kåken o källaren. Huset mår kanon och är snus torrt. Skön värme i hela kåken och bra vent.B b8q skrev:
Dom syftar på att värme torkar ut fukt, vilket det givetvis gör. Som i en bil när man drar på den goa värmen så torkar fukten! Det är så enkelt, detta! Sen at man ska ha bra vent är ju givet. Däremot kan ju fuktig varm luft utifrån på sommaren dras ner i en rå kall källare, vilket givetvis inte är bra! Så tolkar jag det. Väldigt enkelt och logiskt.A ansic skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 926 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 926 inlägg
Jo det är svårt att fatta, eftersom det helt enkelt inte är det enda sättet.J Jockebyggab skrev:
Vilken fastighet som jag var i spelar väl ingen roll? Har du tänkt att ta dig dit och kontrollera?
Ingen talar förmodligen om att ha minusgrader i källaren, men 12 grader och låg fuktighet är inget problem. Jag tror inte rören mår sämre av det.
Jag säger inte att det är dåligt att värma källaren, jag säger att det inte är det enda sättet att undvika problem. Man kan använda källaren som en källare till exempel...
Problemet med dina skrivelser är att du verkar anse att alla har samma förutsättningar.