Attitudeswe
M MagHam skrev:
Det är just det man kan göra (och mycket annat).
Du vill inte on/off styra en värmepump på samma sätt du gör med element. Det mår den inget bra av. Kommer isa igen om inte annat.

Suvi5700
L LinaOlsson skrev:
Ja jag funderade precis på det att jag kan ha inställt på 16 grader och öka elementen innan jag kommer. Öka luftvärmepumpen när jag är där. Ställa tillbaka när jag åker därifrån
Behöver du verkligen element?

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Gree har en egen spp
Vad bra. Detta ska jag kolla. Fast då kanske man behöver wifi? Det är därför jag har Ontech, istället för wifi.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Behöver du verkligen element?
Till en början iallafall. Så jag vet att det fungerar.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Du vill inte on/off styra en värmepump på samma sätt du gör med element. Det mår den inget bra av. Kommer isa igen om inte annat.
Men jag stänger inte av och på. Har termostat på Ontech.

Attitudeswe
M MagHam skrev:
Gissar att du inte har erfarenhet att värma upp ett nerkylt hus. 😉
Jo då. Bor frekvent i stugor utan indragen el med en kamin som enda värmekälla. Så länge det är en öppen planlösning får man upp värmen hyfsat fort. Kaminen är ju iofs på kanske 10kW.

Har man en fläkt (llvp) borde det gå betydligt fortare att värma väggar/golv.

Är det fuktigt eller solida betongväggar eller dragiga plankgolv är det värre såklart.

Attitudeswe
L LinaOlsson skrev:
Men jag stänger inte av och på. Har termostat på Ontech.
Och vad gör ontech med termostaten tro. Sätter på/av elen, för den styr ju inte termostaten i elementet eller LLVPn...

Tillbehöret ontech ir 9016 gör att du kan styra värmepumpens temperatur och fläkthastighet på distans. Om man vill ha lite mer kontroll än bara på/av med ontech.

• Gilla
LinaOlsson och 1 till
  • Laddar…
H hakfre skrev:
Tillbehöret ontech ir 9016 gör att du kan styra värmepumpens temperatur och fläkthastighet på distans. Om man vill ha lite mer kontroll än bara på/av med ontech.
Jag har skaffat en 9016 också. Har du provat med Gree luftvärmepump?

Jag har bara använt den med en fujitsu. Ontech har en lista med kompatibla modeller.

H hakfre skrev:
Jag har bara använt den med en fujitsu. Ontech har en lista med kompatibla modeller.
Jo jag har den. Det står lite luddigt på Gree. ”Fungerar ofta med inställningar för Electrolux”.

H hakfre skrev:
Fungerade Ontech bra med fujitsu? Hur kallt klarar den? Jag har varit med om -25 grader där jag ska ha den.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Gree är inte med på listan av supportade pumpar:
[länk]
Ontech har egen lista.

Vi har en Toshiba luft/luft-värmepump i stugan med en så kallad Melissa som fungerar som en infraröd fjärrkontroll till den. Melissan är anluten till internet via wifi och via dess app kan man styra de viktigaste funktionerna på värmepumpen. Ett plus med detta är systemet är helt oberoende av värmepumpens eventuella wifi-stöd och tillhörande appar.

• Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.