Hur skudet vara med ett två hundra meter djupt borrhål och en cirkulerande slinga utan bv-pump mellan hålet och plattan. Skulle de enstaka plusgraderna från borrhålet räcka till för att hålla markplattan isfri utan att använda en bergvärmepump? Bergvärmepumpen skapar ju ingen ny värme utan utvinner och ökar ju mha elektricitet och kompressor temperaturen på den energi som redan finns i vätskan för att uppnå komforttemperatur för boendemiljö. Så teoretiskt skulle energin redan finnas i marken och endast behöva transporteras till uppfarten och avges till marken där.

Eller markvärme system ?

Viktor.J Viktor.J skrev:
snöar det bara 2-3 gånger per år ser jag inget behov av att ha någon uppvärmning öht. Oavsett om du anser driftkostnaden vara försumbar så ska det installeras också.

Men jag kanske inte riktigt förstår problemet med att ha snö på sin uppfart
Det är en garagenedfart med gatsten, när det fryser blir det så halt att den är livsfarlig och oanvändbar. Nu behöver en varken salta eller sanda och inte skotta heller om det inte kommer 1dm eller mer.

I det markprojektet var det en väldigt liten delkostnad, kanske 20-25.000.

M Marcus-AA skrev:
Det är en garagenedfart med gatsten, när det fryser blir det så halt att den är livsfarlig och oanvändbar. Nu behöver en varken salta eller sanda och inte skotta heller om det inte kommer 1dm eller mer.

I det markprojektet var det en väldigt liten delkostnad, kanske 20-25.000.
20-25k + drift för att slippa skotta eller sanda 3 ggr per år i 15 år ?
Söte tid :)

Viktor.J Viktor.J skrev:
20-25k + drift för att slippa skotta eller sanda 3 ggr per år i 15 år ?
Söte tid :)
Var fick du 15 år från? Mina stödmurar och knott håller lätt i 50 år. Oavsett är det som sagt avrundningsfel i sammanhanget.

Men jag noterar ditt värdefulla bidrag i tråden och tänker på dig nästa gång jag aktiverar markvärmen.

/M

M Marcus-AA skrev:
Var fick du 15 år från? Mina stödmurar och knott håller lätt i 50 år. Oavsett är det som sagt avrundningsfel i sammanhanget.

Men jag noterar ditt värdefulla bidrag i tråden och tänker på dig nästa gång jag aktiverar markvärmen.

/M
Utgår från att ditt värmesystem för uppfarten inte håller i 50 år.
Skön attityd du har, förstår att du är nöjd med ditt system när du avfärdar kritik på detta sätt.

L LabanW skrev:
Det finns städer som har gratis uppvärmning av trottoaren. Dom använder returen i fjärrvärmenätet. Ett helt otroligt bra sätt att få gratis värme. (Undrar om någon har kommit på att returen också kan användas till gratis uppvärmning av fastigheter.)
Det är inte gratis, fjärrvärmeleverantören tar betalt om man vill utnyttja värmen i returledningarna. "Spillvärmen" förs tillbaka till fjärrvärmenätet med hjälp av värmeväxlare. Idrottsplatsen i närheten av där jag bor ville använda spillvärmen från ishallen för att värma fotbollsplanen så den skulle gå att använda även vintertid, man lade till och med in rör i planen utan att ha diskuterat saken med Fortum, men när diskussionen togs upp med Fortum kom man snabbt på att man lagt rören i onödan. Priset på spillvärmen avskräckte.

Här i Östersund lade man värmeslingor under sitt nya torg för att hålla snöfritt under vinterhalvåret, billigt skulle det bli eftersom man skulle nyttja "returvärmen" från fjärrvärmen.
Tror de hade det igång max 2 säsonger innan man insåg att det blev alldeles för dyrt.

Själv har jag problem med att så fort det är varmare än -10° och solen ligger på så tinar det på taket ovan inglasningen som i sin tur är ovanför källargaragets utfart.

Denna utfart ligger nästan alltid i skugga så det snabbt bygger upp is i stora mängder:(.
Jag har fått salta/hacka upp till 10cm med is minst ett par gånger varje vintermånad.
Värsta vintern gick det nästan 100kg salt!:surprised:

Funderade läääääänge på hur jag kan nytja värme från bergvärmen.

Slutligen blev jag tokless på eländet, så jag göt en isolerad betongplatta med värmeslang.
Nu sitter det en vvx (platta-vvx-värmebärare) i garaget och jag har en glykolblandning i slingan utanför garaget. En elektrisk ventil + 2 cirk-pumpar och jag har en enkel hantering av den värmen.

Det räcker ju att tina lös isen från plattan för att sedan stöta sönder och skyffla bort den. Värmen behöver ju då inte stå på så länge.

Bara det inte blir som sist då jag glömde att stänga av värmen i ett par dygn:dizzy:....

Så i det stora hela, så underlättar det livet för mej utan att det nu kostar skjortan, detta tack vare bergvärmen.

• Gilla
XAgent och 1 till
  • Laddar…
D dubbfredda skrev:
När jag menar spillvärme så menar jag den värmen som finns under betongplattan på huset.
Borde man inte kunna ta tillvara på värmen som finns under husplattan på något sätt ?
om du inte redan har isolerad platta så bör nog den isoleras. den lilla värme som finns under huset är för liten för att räcka till markvärme under garageinfarten du behöver rejäl effekt på den.
som ett exempel när vi skulle sätta igång vårt bygge i mars låg det ca 40 cm snö på plattan vi körde då en elpanna 8 kwh kopplat till golvvärmen för att tina detta efter tre dygn började snön sätta sig lite det tog drugt 14 dagar innan vi kunde dra av presseningarna som det fortfarande fanns snö på så räkna med dubbla el eller fjärrvämeräkningar de månader du ska köra.

Fast skottar man av snön först går det ju fortare att värma upp så isen släpper ;)

T Taxture skrev:
Fast skottar man av snön först går det ju fortare att värma upp så isen släpper ;)
trådskaperen vill ju slippa skotta väntar man till maj r det löst också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.