14 954 läst ·
56 svar
15k läst
56 svar
Värma garageuppfart med spillvärme
Det är klart att det kostar att värma trottoarer och torg med fjärrvärme även om man använder returen, värmen ska ju produceras. Men det kan vara ett nollsummespel eller billigare än att snöröja och sanda. Särskilt på ställen där man behöver ha halkfritt så nära 100% av tiden som möjligt. Snöröjning är inte gratis.
Vi bodde ett kort tag i ett hus i Norrbotten. Från ytterdörren till garaget sluttade det rätt mycket. För att slippa ramla när det blev blankis så hade förre ägaren lagt en trefas elslinga under gången. Det fungerade, jag provade ett par gånger. Men den var på 10 kW...
Ja, en snöskyffel kostar!F frause skrev:Det är klart att det kostar att värma trottoarer och torg med fjärrvärme även om man använder returen, värmen ska ju produceras. Men det kan vara ett nollsummespel eller billigare än att snöröja och sanda. Särskilt på ställen där man behöver ha halkfritt så nära 100% av tiden som möjligt. Snöröjning är inte gratis.
Kostar med än det smakar som man brukar säga. Pumpar mm skulle gå på högvarv när det går under nolla för att få marken att hålla plusgrader. Skottning går snabbt och är det stor infart kan du köra med trädgårds traktor och ploga.D dubbfredda skrev:Hej,
Jag går med tankarna att värma upp garageuppfarten för att slippa skotta den vintertid.
Bor i mellan Sverige, Mälardalen
Vi skall bygga ut huset och då fick jag en iden att man kanske kunde lägga ut en slang under utbyggnaden för att värma garageuppfarten med.
Dvs ta spillvärmen ifrån huset till ett eget system med värmeväxlare, glykolblandning osv för att värma upp garageuppfarten med.
Frågan är nu om spillvärmen ifrån huset kommer att räcka till att värma upp garageuppfarten till ca +5 grader ?
Någon som som vet något om detta ?
Som sagt det var bara en tanke om man kunde använda "gratis" värme ifrån husgrunden för att värma garageuppfarten. Skönt att slippa skotta, vilket i sig kanske inte är ett stort problem men ändå!
Vet att gatorna i Västerås city är uppvärmda med fjärrvärme och det verkar ju fungera. Men då kanske det är kommunen som betalar.
Men jag inser att det inte finns någon spillvärme under huset att tala om osv.
Så alternativen kanske är att koppla sig på fjärmvärme returen. Vilket i och för sig kommer att kosta.
Eller så kanske man kan lägga ett markvärme system på tomten eller kanske till och med under betongplattan för hus tillbyggnaden.
Men nu kan man börja ifråga sätta om det verkligen är värt att lägga ner så mycket pengar för att få en snöfri garageuppfart.
Hela taken startade med att man på något sätt skulle kunna bygga ett uppvärmnings system för garageuppfarten som inte skulle kosta så mycket pengar.
Vet att gatorna i Västerås city är uppvärmda med fjärrvärme och det verkar ju fungera. Men då kanske det är kommunen som betalar.
Men jag inser att det inte finns någon spillvärme under huset att tala om osv.
Så alternativen kanske är att koppla sig på fjärmvärme returen. Vilket i och för sig kommer att kosta.
Eller så kanske man kan lägga ett markvärme system på tomten eller kanske till och med under betongplattan för hus tillbyggnaden.
Men nu kan man börja ifråga sätta om det verkligen är värt att lägga ner så mycket pengar för att få en snöfri garageuppfart.
Hela taken startade med att man på något sätt skulle kunna bygga ett uppvärmnings system för garageuppfarten som inte skulle kosta så mycket pengar.
Vi människor kanske behöver besinna oss innan vi tar mer resurser i anspråk med tanke på hållbarhet i vår livsstil.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Tanken var nog god, men ingenting är gratisD dubbfredda skrev:Som sagt det var bara en tanke om man kunde använda "gratis" värme ifrån husgrunden för att värma garageuppfarten. Skönt att slippa skotta, vilket i sig kanske inte är ett stort problem men ändå!
Vet att gatorna i Västerås city är uppvärmda med fjärrvärme och det verkar ju fungera. Men då kanske det är kommunen som betalar.
Men jag inser att det inte finns någon spillvärme under huset att tala om osv.
Så alternativen kanske är att koppla sig på fjärmvärme returen. Vilket i och för sig kommer att kosta.
Eller så kanske man kan lägga ett markvärme system på tomten eller kanske till och med under betongplattan för hus tillbyggnaden.
Men nu kan man börja ifråga sätta om det verkligen är värt att lägga ner så mycket pengar för att få en snöfri garageuppfart.
Hela taken startade med att man på något sätt skulle kunna bygga ett uppvärmnings system för garageuppfarten som inte skulle kosta så mycket pengar.
Dvs värmen måste alltid komma någonstans ifrån och tar du den från tex plattan så måste den då tillföras mer värme för att inte bli kall.
I ett vanligt hus finns det inte mycket värme som är "spill" - det är som sagt ev skorsten och utblås från ventilation (efter ev värmeväxlare), och dom är svåra att få någon effektivitet i.
I en industri kan det finnas "spill" efter div processer, där man bara vill bli av med värmen och potentiellt skulle kunna konstruera någon lösning med värmeväxlare. SSAB i Luleå kör tex detta och distribuerar denna spillvärme som billig fjärrvärme till hushåll i närheten - men dom har rätt mycket spillvärme i sin stålanläggning
Sen finns det förstås lösningar med uppvärmd uppfart, tex kan man ha en bergvärmepump för detta eller koppla in sig med någon ny krets på befintligt värmesystem. Men det kommer ju kosta rejält med pengar att värma sin uppfart, all värme går ju "rakt upp i luften", så frågan är om det är försvarbart för att slippa skotta ?
Enligt mig är det inte försvarbart.
Vad har du för spillvärme, driver du en datorhall eller ett kärnkraftverk hemma??D dubbfredda skrev:Hej,
Jag går med tankarna att värma upp garageuppfarten för att slippa skotta den vintertid.
Bor i mellan Sverige, Mälardalen
Vi skall bygga ut huset och då fick jag en iden att man kanske kunde lägga ut en slang under utbyggnaden för att värma garageuppfarten med.
Dvs ta spillvärmen ifrån huset till ett eget system med värmeväxlare, glykolblandning osv för att värma upp garageuppfarten med.
Frågan är nu om spillvärmen ifrån huset kommer att räcka till att värma upp garageuppfarten till ca +5 grader ?
Någon som som vet något om detta ?
Naturligtvis värmer man inte hela tiden, det är hela grejen. Det tar inte många timmar förrän det är tinat och torkat, sen håller det sig så tills nästa snöfall. Här snöar det 2-3 ggr per säsong och kostnaden blir högst måttlig. Antingen startar man en timer manuellt, eller så finns fina men dyra styrningar som separat mäter temp och smält nederbörd på markytan.Kempa_swe skrev:
/M
snöar det bara 2-3 gånger per år ser jag inget behov av att ha någon uppvärmning öht. Oavsett om du anser driftkostnaden vara försumbar så ska det installeras också.M Marcus-AA skrev:Naturligtvis värmer man inte hela tiden, det är hela grejen. Det tar inte många timmar förrän det är tinat och torkat, sen håller det sig så tills nästa snöfall. Här snöar det 2-3 ggr per säsong och kostnaden blir högst måttlig. Antingen startar man en timer manuellt, eller så finns fina men dyra styrningar som separat mäter temp och smält nederbörd på markytan.
/M
Men jag kanske inte riktigt förstår problemet med att ha snö på sin uppfart