H Hans G2 skrev:
Det enda jag kan tänka mig vara en god idé är om du har fjärrvärme och kan dra någon slinga på returen innan du skickar tillbaka den till Exergi.
Man skulle be fjv-bolaget dra sina ledningar grunt under garageuppfarten in till huset…
 
  • Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
H henche skrev:
Man skulle be fjv-bolaget dra sina ledningar grunt under garageuppfarten in till huset…
Det görs på sina ställen men returen är självklart inte gratis. Dessutom är det isåfall kunden som äger ledningarna, den som äger distributionsledningar för x miljarder värnar mer om leveranssäkerheten och ev. skador :)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
För att detta över huvud taget ska ha någon chans tror jag du skulle behöva göra hela garageplanen till typ ”isolerad platta på mark”. Annars kommer det gå åt så mycket energi att det är helt vansinnigt för annat än punktmarkering. Men om du bygger en serverhall som du hyr ut till Google eller Amazon då har du nog spillvärme nog att få snöfritt, sedan säljer du uppvärmning till grannskapets alla pooler på sommaren så har du bra vattenkylning när det är som varmast också. Bäst tipsen får du alltid här på ByggaHus! Bara börja bygga!
 
  • Haha
Flamman
  • Laddar…
Det finns städer som har gratis uppvärmning av trottoaren. Dom använder returen i fjärrvärmenätet. Ett helt otroligt bra sätt att få gratis värme. (Undrar om någon har kommit på att returen också kan användas till gratis uppvärmning av fastigheter.)
 
Har du betydlig spillvärme under plattan har du för lite isolering.

Spillvärme som är samlad och användbar är antingen från avloppet eller ventilationen.

För övrigt är det intressanta tankegångar även om jag anser att användningsområdet med att elda för kåkorna är fel, värma mark utomhus känns inte klimatsmart.
 
L LabanW skrev:
Det finns städer som har gratis uppvärmning av trottoaren. Dom använder returen i fjärrvärmenätet. Ett helt otroligt bra sätt att få gratis värme.
Det här är ett missförstånd. Genom att använda det lågtempererade returvattnet kan man öka kapaciteten på fjärrvärmenätet. Det är givetvis en potentiell besparing genom att fjärrvärmenätet kan dimensioneras med tunnare rör. Men själva värmen kostar fortfarande lika mycket.
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
L LabanW skrev:
Det finns städer som har gratis uppvärmning av trottoaren. Dom använder returen i fjärrvärmenätet. Ett helt otroligt bra sätt att få gratis värme. (Undrar om någon har kommit på att returen också kan användas till gratis uppvärmning av fastigheter.)
Det skulle isåfall vara stöld.
Har värmeverket problem med för hög temperatur på returen skulle dom teoretiskt kunna ge bort den för att tina trottoarer osv men någon får betala för varenda grad som skiljer mellan tilloppet och returen oavsett.
 
  • Gilla
Niklas Dan och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det skulle isåfall vara stöld.
Har värmeverket problem med för hög temperatur på returen skulle dom teoretiskt kunna ge bort den för att tina trottoarer osv men någon får betala för varenda grad som skiljer mellan tilloppet och returen oavsett.

Gatukontoret sa att värmen var gratis.
 
L LabanW skrev:
Gatukontoret sa att värmen var gratis.
Antingen har någon missförstått något eller så skänker fjärrvärmebolaget bort värme. Inget av det är omöjligt. Men värmeverket måste fortfarande producera värmen.
 
  • Gilla
Swixalot och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inget fjärrvärmebolag som ger bort värme även om den är på returen. I Södertälje så har man isfri gågata i centrum, och jag vet kommuner där man värmer upp fotbollsplaner och trottoarer i stadsmiljö. Men de får alla betala för värmen, men generellt ett lägre pris så det är lågkvalitativ värme.

Det enda jag skulle kunna tänka mig som skulle kunna vara till gagn för ett fjärrvärmebolag är om de vill få ut mer effekt från en turbin. En kallare retur ger ett lägre tryck i kondensorer och en längre expansion i ångturbinen. Men under perioden som man vill ha det isfritt så lär inte ett kraftvärmeverk ligga på marginalen så det må vara långsökt men inte troligt.

Teoretiskt så skulle en kommun kunna ta kostnader för att kyla returen för att slippa halkolycker och de kostnader som dom medför. Men jag har inte sett det som argument. Men det är möjligt.
 
  • Gilla
Rickard. och 2 till
  • Laddar…
B
A Avemo skrev:
Antingen har någon missförstått något eller så skänker fjärrvärmebolaget bort värme. Inget av det är omöjligt. Men värmeverket måste fortfarande producera värmen.
Japp, måste vara ett missförstånd. Jag har sett priser på returvärme för markvärme säljas mellan 30-50 öre/kWh. Men aldrig gratis.

Rökgaskondensering och turbiner går lite bättre med lägre returtemp, men det motiverar inte att skänka bort värmen, så stor skillnad är det inte.

Ofta ägs ju fjärrvärmebolaget av kommunen, och det är ju kommunen som i normala fall betalar för gatuvärmen. Så det är väl inte helt omöjligt att det i vissa fall skänks bort värme på det sättet, men jag har då aldrig sett det.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Jag var också förvånad när gatukontoret i en tidningsartikel om isfria trottoarer sa att värmen var gratis.
 
Ett exempel på att använda returen för att hålla efter halka i nutid är den sk Göteborgsbacken västerut från Jönköping väg 40. Passar någorlunda vettigt in i dragningen av kulverten till Torsviksverket.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Västerås värmer större delen av citys trottoarer med returen. Oavsett så är det (väl?) någon av termodynamikens huvudsatser som kräver en tempdiff för att föra över energi, men visst någon måste ju betala för större tempdiff.
Uppvärmning av centrala gator tror jag betalar sig i form av mindre antal benbrott.

På tal garageuppfart igen så har grannen en del gratis uppvärmning på sin uppfart då deras fjv-ledning ligger grunt (omdragen någon gång).
 
Varför vill du inte skotta garageuppfarten? behöver du ingen motion?
 
  • Haha
claym
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.