14 953 läst ·
56 svar
15k läst
56 svar
Värma garageuppfart med spillvärme
Det görs på sina ställen men returen är självklart inte gratis. Dessutom är det isåfall kunden som äger ledningarna, den som äger distributionsledningar för x miljarder värnar mer om leveranssäkerheten och ev. skadorH henche skrev:
För att detta över huvud taget ska ha någon chans tror jag du skulle behöva göra hela garageplanen till typ ”isolerad platta på mark”. Annars kommer det gå åt så mycket energi att det är helt vansinnigt för annat än punktmarkering. Men om du bygger en serverhall som du hyr ut till Google eller Amazon då har du nog spillvärme nog att få snöfritt, sedan säljer du uppvärmning till grannskapets alla pooler på sommaren så har du bra vattenkylning när det är som varmast också. Bäst tipsen får du alltid här på ByggaHus! Bara börja bygga!
Det finns städer som har gratis uppvärmning av trottoaren. Dom använder returen i fjärrvärmenätet. Ett helt otroligt bra sätt att få gratis värme. (Undrar om någon har kommit på att returen också kan användas till gratis uppvärmning av fastigheter.)
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Har du betydlig spillvärme under plattan har du för lite isolering.
Spillvärme som är samlad och användbar är antingen från avloppet eller ventilationen.
För övrigt är det intressanta tankegångar även om jag anser att användningsområdet med att elda för kåkorna är fel, värma mark utomhus känns inte klimatsmart.
Spillvärme som är samlad och användbar är antingen från avloppet eller ventilationen.
För övrigt är det intressanta tankegångar även om jag anser att användningsområdet med att elda för kåkorna är fel, värma mark utomhus känns inte klimatsmart.
Det här är ett missförstånd. Genom att använda det lågtempererade returvattnet kan man öka kapaciteten på fjärrvärmenätet. Det är givetvis en potentiell besparing genom att fjärrvärmenätet kan dimensioneras med tunnare rör. Men själva värmen kostar fortfarande lika mycket.L LabanW skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 411 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 411 inlägg
Det skulle isåfall vara stöld.L LabanW skrev:
Har värmeverket problem med för hög temperatur på returen skulle dom teoretiskt kunna ge bort den för att tina trottoarer osv men någon får betala för varenda grad som skiljer mellan tilloppet och returen oavsett.
Jag vet inget fjärrvärmebolag som ger bort värme även om den är på returen. I Södertälje så har man isfri gågata i centrum, och jag vet kommuner där man värmer upp fotbollsplaner och trottoarer i stadsmiljö. Men de får alla betala för värmen, men generellt ett lägre pris så det är lågkvalitativ värme.
Det enda jag skulle kunna tänka mig som skulle kunna vara till gagn för ett fjärrvärmebolag är om de vill få ut mer effekt från en turbin. En kallare retur ger ett lägre tryck i kondensorer och en längre expansion i ångturbinen. Men under perioden som man vill ha det isfritt så lär inte ett kraftvärmeverk ligga på marginalen så det må vara långsökt men inte troligt.
Teoretiskt så skulle en kommun kunna ta kostnader för att kyla returen för att slippa halkolycker och de kostnader som dom medför. Men jag har inte sett det som argument. Men det är möjligt.
Det enda jag skulle kunna tänka mig som skulle kunna vara till gagn för ett fjärrvärmebolag är om de vill få ut mer effekt från en turbin. En kallare retur ger ett lägre tryck i kondensorer och en längre expansion i ångturbinen. Men under perioden som man vill ha det isfritt så lär inte ett kraftvärmeverk ligga på marginalen så det må vara långsökt men inte troligt.
Teoretiskt så skulle en kommun kunna ta kostnader för att kyla returen för att slippa halkolycker och de kostnader som dom medför. Men jag har inte sett det som argument. Men det är möjligt.
Japp, måste vara ett missförstånd. Jag har sett priser på returvärme för markvärme säljas mellan 30-50 öre/kWh. Men aldrig gratis.A Avemo skrev:
Rökgaskondensering och turbiner går lite bättre med lägre returtemp, men det motiverar inte att skänka bort värmen, så stor skillnad är det inte.
Ofta ägs ju fjärrvärmebolaget av kommunen, och det är ju kommunen som i normala fall betalar för gatuvärmen. Så det är väl inte helt omöjligt att det i vissa fall skänks bort värme på det sättet, men jag har då aldrig sett det.
Västerås värmer större delen av citys trottoarer med returen. Oavsett så är det (väl?) någon av termodynamikens huvudsatser som kräver en tempdiff för att föra över energi, men visst någon måste ju betala för större tempdiff.
Uppvärmning av centrala gator tror jag betalar sig i form av mindre antal benbrott.
På tal garageuppfart igen så har grannen en del gratis uppvärmning på sin uppfart då deras fjv-ledning ligger grunt (omdragen någon gång).
Uppvärmning av centrala gator tror jag betalar sig i form av mindre antal benbrott.
På tal garageuppfart igen så har grannen en del gratis uppvärmning på sin uppfart då deras fjv-ledning ligger grunt (omdragen någon gång).
Varför vill du inte skotta garageuppfarten? behöver du ingen motion?
