Kanske finns denna fråga redan men har letat och hittade inte denna vinkling på frågan.
Vi resonerade på jobbet om att kunna köpa en vattenburen 12V dieselvärmare och koppla in den på det befintliga systemet i villan för att kunna ha det som reservvärme i samband med längre strömavbrott på vintern. 5kW skulle i alla fall se till att systemet inte fryser sönder, vilket skulle vara syftet tillsammans med att kunna hålla en grundvärme. Idag har vi bergvärme (10+3kW) som funkar alldeles ypperligt, men efter denna extremt kalla och snöfattiga vintern så får man ju en del (tokiga?) idéer...Till saken hör att jag har en båt som står på gården under vintern och jag plockar in de båda batterierna som då skulle funka för att driva värmaren ett antal timmar. Värmarna har ofta inbyggd cirkulationspump, men trots att vi har ett gammalt hus på 1,5 plan + källare med pannrum (där den i så fall skulle sitta) och grova ledningar med viss självcirkulation, så behöver troligtvis även husets ordinarie cirkpump drivas från batterierna.

Nån som testat, eller har mer info i ämnet, eller kan styra in mig på en tråd där frågan redan avhandlas?

• 12V vattenburen dieselvärmare med tillbehör, inklusive fjärrkontroll och kablar, avsedd för reservvärme vid strömavbrott i villans befintliga system.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.