D
Hänger inte med:

Jag vill inte ha vatten ståendes i vvb

Jag villl inte ta vatten från poolen till vvb, inte så fräscht vatten
 
wildeside
D Derbyboy skrev:
Hänger inte med:

Jag vill inte ha vatten ståendes i vvb

Jag villl inte ta vatten från poolen till vvb, inte så fräscht vatten
Ja då så, då kan jag bara önska dej lycka till
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
D
Ger du upp?
 
D Derbyboy skrev:
Ställer jag beredaren högre än poolen kanske jag kan använda tömningsventilen på beredaren för att få vattnet till poolen.


(Jag tänker att beredaren ska stå ute under ett litet regnskydd) fungerar så länge det fungerar.
Hur stor är beredaren, ( två hinkar är ca 20 liter ) , det blir att ta bort allt ( blandningsventilen ) fylla på kalla röret ( blå ) och när det kommer i varm ( röd ) så är den full, värme ut på en VVB tas ut i topp. Sen för att tömma den så blir det att tömma på det kalla röret som går in i botten på VVB. Men pass på det kan vara rackarns så varmt ( 70 C ) om du har termostaten ställd högt.Annars går det att prova sig fram, vilken temp i VVB, som är lagom att värme på baljan med. Sen kommer VVB att få mycket stryk av det bräckta vattnet och rosta hårt invändigt, kan klara sig längre om den töms, men rostar med att det är syrsatt vatten och töms, syre in då. Så räkna med att det kan komma som flingor av rost till baljan och då måste du ha ett finfilter mellan VVB och baljan. Du får prova hur det ser ut med att tappa upp i en hink och fylla baljan från den.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
wildeside
Japp orkar inte läsa o skriva mer på mobilen utan glasögon, kanske tar upp tråden när jag sitter vid datorn om du inte redan löst det då.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Jag tänker att vvb ska vara i emalj det borde väl hjälpa lite mot ev rost?

Jag hittade en 300l Nibe för 1000 kr i just emalj.
 
wildeside
D Derbyboy skrev:
Jag tänker att vvb ska vara i emalj det borde väl hjälpa lite mot ev rost?

Jag hittade en 300l Nibe för 1000 kr i just emalj.
Japp, men rostfritt är bättre, men svårare att hitta billigt
 
D
Om jag googlar runt lite så står det att rostfritt inte fungerar till bräckt vatten men jag tycker inte formuleringen är tydlig:
 
  • Skärmdump av ett foruminlägg som diskuterar olika material i varmvattenberedare och deras lämplighet med olika typer av vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Jag tänker att vvb ska vara i emalj det borde väl hjälpa lite mot ev rost?

Jag hittade en 300l Nibe för 1000 kr i just emalj.
Jepp den ska klara sig lite bättre, men en viss rost blir det på rören ut som är i stål och har ingen emalj på sig invändigt. Men det är så lite så flingor blir det nog inte. När du fyllt VVB så ska koppla bort slangen, en ballofix på kall ( blå ) och öppet på varm ( röd ) , för när blandarröret är borta finns ingen säkertventil kvar och är det helt öppet på varma sidan så fungera det som en öppen säkerhetsventil.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Jag börjar förstå :)
 
wildeside
Då kanske man ska sig en funderare på varför man kostat på rostfritt för 10 tusentals kronor på båten 🤔🤔😂😂😂
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
@wildeside tycker också att det är skumt. Hade också köpt RF om jag inte ska va så förbannat noga hela tiden :/
 
D
J jonaserik skrev:
Jepp den ska klara sig lite bättre, men en viss rost blir det på rören ut som är i stål och har ingen emalj på sig invändigt. Men det är så lite så flingor blir det nog inte. När du fyllt VVB så ska koppla bort slangen, en ballofix på kall ( blå ) och öppet på varm ( röd ) , för när blandarröret är borta finns ingen säkertventil kvar och är det helt öppet på varma sidan så fungera det som en öppen säkerhetsventil.
Jag börjar fatta:

1 fyll i blå
2 när det kommer vatten i röd = full
3 ta bort slang till blå
4 vrid ballofixen på blå så vattnet stannar i beredaren
5 vänta till beredaren har värmt klart
6 töm via blå

3 och 4 ska byta plats
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
wildeside
D Derbyboy skrev:
@wildeside tycker också att det är skumt. Hade också köpt RF om jag inte ska va så förbannat noga hela tiden :/
Ibland är det okej att ta en enklare o billigare lösning så länge man når målet
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
B
Beredarens patron går ju åt skogen om den går torrt. Känns ju onekligen enklare om man håller beredaren vattenfylld längre perioder och bara cirkulerar vattnet genom beredaren till poolen. Frysrisken finns ju inte sommartid i alla fall. Legionella är ett icke problem, bara att värma upp den rejält först innan man cirkulerar ut vattnet.

Pooler med saltvatten brukar ha elpatron I titan. Jag skulle gissa att 316L också får en ganska lång livslängd. Kanske kan man finna något begagnat på blocket om man letar? Bägge materialen är rätt dyr nya.

Jag hade nog börjat med en bestway poolvärmare för några hundralappar och testat hur länge den håller....
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.