12 137 läst ·
161 svar
12k läst
161 svar
Värma barnens pool
Stor skillnad med rostfritt i en VVB, det är inte samma syrafast som marina saker är i. Dom är hiskliga att ta betalt för marint bruk. Lika med poolgrejer, ska vara syrasfast rostfritt för att hålla, ( dyrt det med ) Klart åkar man bara i sötvatten går det bra med en kylvattenväxlare, nästan vad som helst. I öster är det bräckt och i väster katastrof om det inte är riktigt syrafast.wildeside skrev:
Helt rätt uppfattat, sen så kom det ovan här om patronen. GLÖM inte att rycka stickproppen innan du tömmer, annars brinner patronen upp innifrån, den blir röd utan vatten.D Derbyboy skrev:
Ja då får jag väll säga till min hemma meckade sjövattentank i icke syrafast att det är katastrof läge 😂J jonaserik skrev:Stor skillnad med rostfritt i en VVB, det är inte samma syrafast som marina saker är i. Dom är hiskliga att ta betalt för marint bruk. Lika med poolgrejer, ska vara syrasfast rostfritt för att hålla, ( dyrt det med ) Klart åkar man bara i sötvatten går det bra med en kylvattenväxlare, nästan vad som helst. I öster är det bräckt och i väster katastrof om det inte är riktigt syrafast.
Allt mellan 0 och 90 C, men om den ska gå till en dusch utan blandningsventilen så blir den tempen som kommer dit som är inställd, med låg temp så tar VV slut fort vid en dusch. Det kan om du har otur komma n skvätt på 60 C ( inställd temp på VVB ) till duschen innan duschtermostaten hinner reglera och en gräns på skållning finns. Inget bra, där av att det sitter en blandningsventil på en VVB. Du har säkert en sådan på din VVB i krypgrunden.D Derbyboy skrev:
Jo där sitter det en blandningsventil.
Men jag tänker att om jag kopplar en pump för att pumpa ur vatten från beredaren för att duscha får den blandas med kallvatten för duschen, dvs jag behöver en till pump och en duschblandare.
Men jag tänker att om jag kopplar en pump för att pumpa ur vatten från beredaren för att duscha får den blandas med kallvatten för duschen, dvs jag behöver en till pump och en duschblandare.
Kan gå om du har termostatblandare för duschen, men om tempen är lite hög i VVB och du öppnar så är termostaten kal och vill ge vramvatten, den är inte blixtsnabb utan är liksom lite fördröjd, då kommer en skvätt ( hur mycket svårt att säga ) med VV och det kan vara bra varmt dom första 10 - 15 sekunder. Sen med en termostatblandare så måste det finnas ett tryck på KV-sidan för att kunna blanda En fråga då. Är det så ofta som en utedusch används, det är inte bara att få ihop det. Jag själv skulle nog koppla ihop det med ordinarie VVB. Det ska väl kylas av i sommarhettan och då kan man ställa ner tempen bra mycket.D Derbyboy skrev:
Då går pumpen ganska länge då och säkert en ejektortyp, för att du ska få lite tappvatten så blir att skaffa ett större tryckkärl. Du får bara ca 160 liter från 22:00 till 6:00 och jur stort är tryckkärlet du har nu, kan tänka mig ca 60 -100 liter, ska du få lite mer tappvatten så behöver du det dubbla. Så att det kan bli ett större magasin. Går bra att koppla på paralellt varsom helst på tryckledningen som kommer in i huset, tex i krypgrunden. Och då ska förtrycket i dom vara lika.D Derbyboy skrev:
Ja det är en ejektorpump. Hydroforen är på 200-300l. Men oavsett så är det dålig tillrinna och ska vi fylla barnpoolen och duscha så tar det slut ganska fort, oavsett magasin.
Men det är ju kommunalt vatten på g inom de närmaste 5-10 åren så jag tänker att man får hank sig fram. Går helt ok.
Men det är ju kommunalt vatten på g inom de närmaste 5-10 åren så jag tänker att man får hank sig fram. Går helt ok.
Egentligen borde jag kanske fixa ett litet system för sjövatten.
Pumpautomat före vvb som suger från kärlet till vvb och sen till duschblandaren. Då tappar jag till barnpoolen från duschblanadaren.
Allt trycksätts från pumpautomaten.
Pumpautomat före vvb som suger från kärlet till vvb och sen till duschblandaren. Då tappar jag till barnpoolen från duschblanadaren.
Allt trycksätts från pumpautomaten.