L
Kolla det med tempen på slingorna i det kalla , känn ända ned till där dom försvinner , om det går ut varmt och kommer tillbaka varmt är det lustigt ,
För att säkerställa det , stäng av pumpen och ställ termostaten på noll , vänta tills det är kallt ,
öppna termostaten fullt , starta pumpen på max , då ska det bli varmt på dom som går ut och det är kallt på dom andra , sen tar det en stund innan det varma kommer i returen

Ok, Vi börjar med kalla delen så får vi ta dT sedan. Tror att detta delvis hänger ihop. Det kommer att bli en utläggning delux nu och jag vet ej om jag hinner svara på bägge idag. Jag gör det för att du ska få se hur jag tänker.
Fakta är att du har lika varmt på returen som tilloppet på bägge slingor till den shunt du delvis ej får varmt på golvet. Det innebär att du inte har stopp eller luft i slingorna. Då hade du inte haft något flöde på en eller bägge slingorna, och kallt ( högt dT) på returen. Vi förutsätter även att allt är rätt inkopplat.
Det finns ett antal felaktigheter i uppbyggnaden som kan spöka till det. Det viktiga är att du inte skruvar ner termostatventilerna som det ser ut nu, utan att dessa står fullt öppna hela tiden.
Kommer till detta sen.
Att du över slingorna inte har något dT beror antingen på att du har ett sjujäkla flöde i slingan eller på att det helt enkelt inte avges någon värme i golvet.
35°C i dagsläget med 5-10 plusgrader är för hög framledning. Golvvärme ligger på mellan 35-40° när det är -18° ute. Bör ligga på ca 30° vid 0:an ute. Och idag kanske på 27-28° i framledning. Detta under förutsättning att det vanligt parkett och inte något massivt tjockt trägolv som kan kräva lite högre temp. Men du har ju parkett.
Du skickar ut 35° men får enbart 19-20° inomhus = ingen värmeavgivning i golvet. Du borde ha runt 25-28° inomhus i dagsläget med den framledningstemperaturen.
Ett högre flöde avger ger ett lägre dT, men avger mer värme då du puttar in mer energi i slingorna under samma tid och behåller en högre temperatur. Men Ett högt flöde bör inte vara problemet då du har allt inställt på lägsta kurvorna.
Anledning till ej avgiven värme i golvet kan bero på att runt röret omgivande material har samma temp som vattnet, och beror oftast på att omgivande material ej avger tillräcklig energi utåt. T.ex. att man har lagt isolering ovan rören eller alldeles för tjockt golv. Det skulle i ditt fall kunna vara en luftspalt mellan rör och ytskiktet. Luft isolerar väldigt bra. Då får du ett sådant här scenario.
Men min största misstanke i detta fall: Du till en början med 55m² som täcks med 2 slingor 12 rör, som i bästa fall bör ta ca 10-15m²/st beroende på c/c i dina spår. Naturligtvis kan det vara lagt med riktigt stora c/c avstånd för att kompensera detta för att inte få för långa slingor. Men det skulle ändå medföra stora dT och troligen randiga golv. Så detta är troligen inte grundorsaken.
Dina shuntar är till för ca 35m²/st. D.v.s. dom är för klena. Dom orkar helt enkelt inte avge tillräckligt med värme. (Om det inte är ett rätt nybyggt hus med riktigt låga effektbehov)
Detta är 1 av felen.
Den troligaste orsaken till att ingen/för lite energi avges är nog att du inte har några värmefördelningsplåtar till rören. Rören ligger troligen fint isolerade i spånet (som isolerar bra) utan att kunna sprida värmen. OCH troligen ligger även rören för glest. Skulle rören ligga med c/c 200 skulle varje slinga vara ca 140m/st, pumpen i shunten skulle inte orka trycka runt vattnet = Kallt på returen, vilket inte är fallet. Därför tror jag att rören ligger för glest med. Det kan dock vara plåtar alternativt lagt tätare i den del du får ut lite värme.
Man har därför kompenserat detta med att ta ut en väldigt hög framledningstemperatur, till alldeles för små shuntar, som idag egentligen inte behövs överhuvudtaget.
Att du har luftspalt som isolerar skulle också kunna vara orsaken, men är ej trolig.
Ända sättet att kolla detta är tyvärr att lyfta på en del av det kalla golvet och kolla.
Har du då ingen värmeavgivning i rören får du heller inget dT till värmekällan.

Hoppas du förstår utläggningen

Fråga: om du känner på golvvärmerören på de andra shuntarna på samma sätt som på denna shunt. Hur är dessa? Hur många slingor har du på shunten till de 25m²?

Fortsätter med resten om någon dag.

Du får nog skaffa en termometer som du kan mäta på gv-slangen till och från. Låter lustigt att du efter 140 m slinga skulla ha samma. Det tror jag inte på alldeles oavsett om det finns plåtar eller ej.

Har du provat att lyfta av termostaten och motionera ventilen? Det skulle vara min gissning, att slingan helt enkelt bara snurrar runt rumsvarmt vatten och inte får något tillskott från primärkretsen.

F Freddan-70 skrev:
Ok, Vi börjar med kalla delen så får vi ta dT sedan. Tror att detta delvis hänger ihop. Det kommer att bli en utläggning delux nu och jag vet ej om jag hinner svara på bägge idag. Jag gör det för att du ska få se hur jag tänker.
Fakta är att du har lika varmt på returen som tilloppet på bägge slingor till den shunt du delvis ej får varmt på golvet. Det innebär att du inte har stopp eller luft i slingorna. Då hade du inte haft något flöde på en eller bägge slingorna, och kallt ( högt dT) på returen. Vi förutsätter även att allt är rätt inkopplat.
Det finns ett antal felaktigheter i uppbyggnaden som kan spöka till det. Det viktiga är att du inte skruvar ner termostatventilerna som det ser ut nu, utan att dessa står fullt öppna hela tiden.
Kommer till detta sen.
Att du över slingorna inte har något dT beror antingen på att du har ett sjujäkla flöde i slingan eller på att det helt enkelt inte avges någon värme i golvet.
35°C i dagsläget med 5-10 plusgrader är för hög framledning. Golvvärme ligger på mellan 35-40° när det är -18° ute. Bör ligga på ca 30° vid 0:an ute. Och idag kanske på 27-28° i framledning. Detta under förutsättning att det vanligt parkett och inte något massivt tjockt trägolv som kan kräva lite högre temp. Men du har ju parkett.
Du skickar ut 35° men får enbart 19-20° inomhus = ingen värmeavgivning i golvet. Du borde ha runt 25-28° inomhus i dagsläget med den framledningstemperaturen.
Ett högre flöde avger ger ett lägre dT, men avger mer värme då du puttar in mer energi i slingorna under samma tid och behåller en högre temperatur. Men Ett högt flöde bör inte vara problemet då du har allt inställt på lägsta kurvorna.
Anledning till ej avgiven värme i golvet kan bero på att runt röret omgivande material har samma temp som vattnet, och beror oftast på att omgivande material ej avger tillräcklig energi utåt. T.ex. att man har lagt isolering ovan rören eller alldeles för tjockt golv. Det skulle i ditt fall kunna vara en luftspalt mellan rör och ytskiktet. Luft isolerar väldigt bra. Då får du ett sådant här scenario.
Men min största misstanke i detta fall: Du till en början med 55m² som täcks med 2 slingor 12 rör, som i bästa fall bör ta ca 10-15m²/st beroende på c/c i dina spår. Naturligtvis kan det vara lagt med riktigt stora c/c avstånd för att kompensera detta för att inte få för långa slingor. Men det skulle ändå medföra stora dT och troligen randiga golv. Så detta är troligen inte grundorsaken.
Dina shuntar är till för ca 35m²/st. D.v.s. dom är för klena. Dom orkar helt enkelt inte avge tillräckligt med värme. (Om det inte är ett rätt nybyggt hus med riktigt låga effektbehov)
Detta är 1 av felen.
Den troligaste orsaken till att ingen/för lite energi avges är nog att du inte har några värmefördelningsplåtar till rören. Rören ligger troligen fint isolerade i spånet (som isolerar bra) utan att kunna sprida värmen. OCH troligen ligger även rören för glest. Skulle rören ligga med c/c 200 skulle varje slinga vara ca 140m/st, pumpen i shunten skulle inte orka trycka runt vattnet = Kallt på returen, vilket inte är fallet. Därför tror jag att rören ligger för glest med. Det kan dock vara plåtar alternativt lagt tätare i den del du får ut lite värme.
Man har därför kompenserat detta med att ta ut en väldigt hög framledningstemperatur, till alldeles för små shuntar, som idag egentligen inte behövs överhuvudtaget.
Att du har luftspalt som isolerar skulle också kunna vara orsaken, men är ej trolig.
Ända sättet att kolla detta är tyvärr att lyfta på en del av det kalla golvet och kolla.
Har du då ingen värmeavgivning i rören får du heller inget dT till värmekällan.

Hoppas du förstår utläggningen

Fråga: om du känner på golvvärmerören på de andra shuntarna på samma sätt som på denna shunt. Hur är dessa? Hur många slingor har du på shunten till de 25m²?

Fortsätter med resten om någon dag.
Tror du har rätt i en del av resonemanget, och en del kan jag svara på. Det ligger plåtar i golvet, det såg jag när jag riktade altandörren och bytte tröskel.

Sen när jag skriver 40 grader i framledningen så är det inte 40 grader hela tiden. Börvärdet fråm pannan är 26,5 grader vilket stämmer med kurvan vid medeltemp som är nu, men pannan verkar jobba med att skicka ljummet vatten mest och sen ut med 40 grader ibland för att få upp snittet. Är det konstigt att pannan jobbar så? Det är en Nibe VVM 240 med en F2026 luftvärmepump.

Det är mycket fler slingor på det under klinkern, tror det är sex eller sju, är inte hemma nu. Det är tre uppe, en per sovrum, och två nere i vardagsrum. Tycker de andra shuntarna känns på samma sätt.

Svaret kanske är så enkelt som att man underdimemsionerat den delen som är kall medvetet. Det är nämligen matsalen kan man säga, den delen som är varm är kök och tv rum. Jag vet ju inte om det är svalt eller helt kallt, men det lär jag märka i vinter :)

T Tosse skrev:
Du får nog skaffa en termometer som du kan mäta på gv-slangen till och från. Låter lustigt att du efter 140 m slinga skulla ha samma. Det tror jag inte på alldeles oavsett om det finns plåtar eller ej.

Har du provat att lyfta av termostaten och motionera ventilen? Det skulle vara min gissning, att slingan helt enkelt bara snurrar runt rumsvarmt vatten och inte får något tillskott från primärkretsen.
Jag får göra det om det blir ett problem i vinter. Vad är det för typ av termometer man bör skaffa?

Yes, alla ventilerna i termostaterna är motionerade och i god form :)

Anliggning eller ir. Ir är lite osäkert framförallt på metalliska material typ kopparrör.

• Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Ok då har du inte 35 grader fram nu. Då tolkade jag det fel. Lät som att du hade 35 fram i dagsläget. Men hur som helst så har du samma framledning som retur på slingorna och golvet är delvis kallt. Och du har samma värme på golvvärmen som framledningen. Värmen avges inte hur som haver. Vad är det för spån som ligger där? Är det verkligen för 12 rör? Vad jag vet så har väl inte Flooré spårade spånskivor, men jag är absolut inte säker i min sak på det. Men kan det vara spårskivor för 16-17 mm rör? Då får du inte heller någon avgivning med 12 rör.
Precis som Tosse skriver: har du 140m slingor bör det i praktiken vara iskallt på returen. Åtminstone 15-20°C kallare på returen.Du borde ha minst 5 slingor till 55m². Att man lägger glesare för att få det svalare tror jag inte. Det är det du ska ha shunten till. Den ska ta ner temperaturen på vattnet i på sekundärsidan. Och det är det som termostaten på shunten är till för. Sätt in värdet på rumstemperaturen där. Eller så kanske parkettgolvet inte ligger dikt mot spånskivorna. Har du någon svikt i golvet?
Hade det enbart varit för liten shunt skulle det naturligtvis blivit kallt på slutet av slingan då den inte orkar trycka runt slingan tillräckligt fort, men återigen skulle du ha kallt på returen.
Det bästa, för att få mer exakta skillnader är att sätta ett par anläggningstermometrar på det olika ställena. Även att mäta temperaturen på golven med IR mätare för att se temperaturen.
Nu vet jag fortfarande inte hur gammalt dit hus är. Men är det ett passivhus med riktigt låga effektbehov kan detta vara en anledning till riktigt låga dT. Ingen värme behöver avges i praktiken och flödena kan vara riktigt låga. Då behövs inte heller några stora shuntar.

Jag ser spånskivor, men det kan ju vara spånskivor utan spår och sen de där flooré i alu ovanpå. 12 rör är det iaf.

Jag ska låna en bra termometer om några veckor, lite kallt väder på det så ska vi se vad jag kommer fram till.

Att returen i VVM (meny 5.7) alltid visar cirka samma som framledningen är fortfarande ett mysterium. Kom på att det sitter en fläktkonvektor i källaren som sitter på en T koppling direkt vid pannan, kanske är den som gör att returen är varm?

L
Inte omöjligt att den ger en stor returvärme

• Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.