Byggahus.se

Varm retur

1. T
    Medlem · 244 inlägg

Tvapac

Medlem
    Har en VVM Nibe panna och golvvärme. Min returtemp är alltid (i stort sett) samma som framledningstempen (2.0 vs 2.7 i meny) på värmebäraren. Rören känns hyffsat lika varma också.

Vad kan det bero på? VVMs interna cirkpump för värmebärare och de 2 cirkpumparna som finns ute vid shuntarna går alla på läge 1/3. Det är sjysst värme i golven men det stör mig att jag inte kan få till ett bra delta på värmebäraren.

2. T
    Medlem · Stockholm · 1 433 inlägg

Tosse

Medlem
    Om allt uttag av värme är shuntat tas det ju bara en skvätt varmvatten då och då när gv inte uppnår börvärdet. Resten av tiden lär värmevattnet bara gå direkt till retur och hinner inte svalna ned.

Hur styrs shuntarna för golvvärmen? Har du också ett radiatorsystem?

• Laddar…
  3. T
    Medlem · 244 inlägg

Tvapac

Medlem
    Tack för svar. Jag kanske borde skrivit att jag inte riktigt förstår principen med hur allt fungerar.

Jag har tre slingor, undervåning, övervåning och badrum. Alla tre har en shunt med termostat och en CP. Jag kör termostater fullt öppna och CP i läge 1/3 på alla. Jag har inga radiatorer.

Börvärdet är det som står inom parentes i meny 2.0 väl? Jag hör ju hur VP värmer golven så det knäpper från dem på kvällarna, och på termometern på shunten står det till exempel 35 grader vilket också är framledningstemperaturen i VP, men då hade jag trott att returtempen skulle vara betydligt lägre, men den är också 35 cirka.

Jah har fått för mig att det har att göra med intrimning av CP, men jag kör ju alla på 1/3 (inklusive den interna i VP) men får ändå inte ner returen. Jag tror golven är varma överallt, men inte säker, borde väl bli svala längst bort och en sval retur om CP hastigheten är alldeles för låg?

4. T
    Besserwisser · Stockholms län · 568 inlägg

term

Besserwisser
    Deltat ska du enbart justera ned genom hastigheten på den interna cirkpumpen. Eftersom du shuntar ut all värme i huset i slingorna kommer du då värmebehovet är mindre få ett mycket litet delta.

Den interna cirkpumpen är ofta dimensionerad att själv kunna trycka runt vatten i alla radiatorer, och i ditt fall lär den vara överdimensionerad eftersom du inte har något strömningsmotstånd att tala om. Det teoretiska resonemanget kring att få ned energiförbrukningen genom "lagom" delta är inte solklart, men om du vill experimentera så skulle jag satsa på en ny (mindre kraftig) cirkpump. Om det inte redan sitter en högeffektiv cirkpump i (ofta gör det inte det) så sparar du in kostnaden enbart genom den lägre energiförbrukningen.

https://www.ebay.de/itm/Wilo-Yonos-...539534&hash=item4b2a87e985:g:fGgAAOSwnJVZnxzf

• Laddar…
  5. T
    Medlem · 244 inlägg

Tvapac

Medlem
    Om W anger effekten på CP så ger den interna 45 och de vid shuntarna 30 när alla går i läge 1/3. Är det överdimensionerat?

Hur märker jag om CP vid shunten går för långsamt, blir det kallt längst bort i slingan då? Jag tycker det är lite svalt i vardagsrummet på ett par ställen men jag vet inte ens var slingorna går.

6. T

term

Besserwisser
    45W är endera en gammal pump eller en alldeles för kraftig. Min som pumpar till hela husets radiatorer drar 10W. Cirkpumpar till golvvärme drar mer eftersom det kan vara större motstånd. Skaffa en IR-termometer och mät mellan fram- och returledning, det bör vara cirka 5-10 graders skillnad.

7. T
    Medlem · 244 inlägg

Tvapac

Medlem
    Så ser den ut. Vet inte om den är gammal?

Hmm, får försöka låna en termometer. Är nog lättare att mäta lite senare i vinter när framledningen på värmebäraren är varmare också, tänker jag.

8. T
    Medlem · 244 inlägg

Tvapac

Medlem
  9. T

term

Besserwisser
    Jo, det är rätt pump, men om den bara ska mata varmvatten till ett par shuntar blir det för hög fart på vattnet även på lägsta hastighet. Jag bytte cirkpumpen i min värmepump av samma anledning, trots att jag har både radiatorer och långa slingor.

Sedan är lågt delta inte ett jätteproblem, men nog kan det finnas ett par hundralappar per år i elkostnad att spara in.

10. T
    Medlem · 244 inlägg

Tvapac

Medlem
    Okej, jag får ge det en vinter och räkna lite.

Jag förstår inte hur returen kan ha samma temp dock, golven är ju behagligt varma så hur snabbt vattnet än går måste ju vattnet avge värme under färden runt. Men det kanske är shuntarna som returnerar en liten del varmt vatten direkt som har samma temp vad vet jag, jag förstår knappt principen hur en shunt fungerar.

11. T
    Medlem · 244 inlägg

Tvapac

Medlem
    Värmen i badrum och övre plan är jämn och fin. Entreplan är det varmt i kök och halva vardagsrum. Jag tog en bild på pumpen och shunten för entreplans slingor, går det förklara hur detta ska fungera (logiken) utifrån bilden?

Vad är den blå nyckeln/skruven som sitter uppe till höger ovanför termometern? Varför sitter pumpen mellan slingorna? Vad kan vara anledningen till att en slinga är varm och en kall? Vad är den vita hatten på slingan till höger som inte finns till vänster?

Rören neråt går till värmepannan, rören åt höger går till shuntgruppen på övervåningen. Termostaten är maxad och nippeln motionerad, när pannan skickar ut 40 grader (t.ex.) står det 40 på termometern.

Redigerat 25 okt 2017 20:03
  12. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Hastigheten på vattnet överstiger vad du behöver eller så har du en baypass
    Se den blå markeringen , om det finns en sådan koppling , annars ställ ner pumpar på minimum
    Den vita delen är en maxtermostat för att inte GV ska få för hett vatten ca max +40C
    Slingorna mår inte bra av det

13. T
    Medlem · 244 inlägg

Tvapac

Medlem
    Tack. Nej det finns inget som är kopplat så på de andra shuntarna, ser likadant ut. Alla pumpar går på lägsta läget, 1/3.

Jag har avluftat alla pumpar, men är den blå skruben alltså för att avlufta själv slingorna? Hur gör jag, ska pumpen vara igång? Bara skruva och det börjar pysa? Kan det vara skälet till att en del av golvet är kalöt, dålig avluftning?

14. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Den blå ratten är för att lufta , pumpen ska vara avstängd , hur är det dom andra slingorna , är dom en trappa upp , luft går alltid till högsta stället , ibland är det svårt att få ur luft ur GV ,
    ser det lika ut med kopplingarna på den som är kall
    PS alla pumpar ska vara stängda till att börja med , börja där och återkom

15. T
    Medlem · 244 inlägg

Tvapac

Medlem
    Okej ska testa avlufta där uppe. Jag har avluftat i min panna (VVM 240) och pumparna, men det är inte samma luft då?

Jag har shunt Flooré FS 36. I installationsanvisningarna står det att man ska köra pumpen i läge 3 och öppna ratten, vet inte om det är rätt? Kommer det mycket vatten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.