Kallt i rum längst bort från bergvärmepumpen, vilket också känns på returrören därifrån.
Har provat trycka ner o släppa upp ”piggen” för dessa ca20 ggr som var ett tips jag fick, men blev inte bättre.

De vita hattarna har ej suttit på.

Vad bör jag göra?

• Rörsystem med flera ventiler och rör vid golv, märkt med etiketter och omgivna av orange kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom du inte har ställdonen (de vita hattarna) på så kan du stänga bypassen längst till vänster.

Sen behöver du kontrollera vilken hastighet/inställning cirkulationspumpen har.

Tänker mig att de vita hattrna borde vara på.

S Spik_och_Skruv skrev:
Tänker mig att de vita hattrna borde vara på.
Varför?

Termostater & ställdon ska normalt bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, matlagning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Amanda R skrev:
Kallt i rum längst bort från bergvärmepumpen, vilket också känns på returrören därifrån.
Har provat trycka ner o släppa upp ”piggen” för dessa ca20 ggr som var ett tips jag fick, men blev inte bättre.

De vita hattarna har ej suttit på.

Vad bör jag göra?
Hur har man ställt in strypningarna?
Är det en längre slinga behöver en mer öppen strypning, en kortare slinga behöver strypas mer för att man skall få balans.

Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom du inte har ställdonen (de vita hattarna) på så kan du stänga bypassen längst till vänster.

Sen behöver du kontrollera vilken hastighet/inställning cirkulationspumpen har.
Tack. Vilken är bypassen?

Ang. cirkulationen, antar det är den ratten upptill i bild? Den går bara skruva till fyran. (?)

Känner nu på morgonen att returrören känns något mer jämna efter att igårkväll gjort det som beskrevs att jag tryckte ner piggarna ett antal ggr. Men de två returrören fortf kallare än de andra.

• VVS-installation med rör, ventiler och pumpar på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bypassen är det korta röret som kopplar ihop övre fördelaren med nedre fördelaren, bypassen har en stryp-/reglerventil med vit-transperant hatt.

Står cirkulationspumpen på läge I / II / III?

Demmpa Demmpa skrev:
Bypassen är det korta röret som kopplar ihop övre fördelaren med nedre fördelaren, bypassen har en stryp-/reglerventil med vit-transperant hatt.

Står cirkulationspumpen på läge I / II / III?
Cirkulation står på III går inte vrida mer än till 3 ev. 4 (uppe till höger i senaste bilden)

Läste att man inte ska strypa bypassen helt? Vad ska hända om jag stänger den (helt eller delvis) menar du? Ska kolla hur den står.

M mattoys skrev:
Hur har man ställt in strypningarna?
Är det en längre slinga behöver en mer öppen strypning, en kortare slinga behöver strypas mer för att man skall få balans.
Stryper jag med de grå rattarna som sitter på returerna? Eller hur då?
Är betydligt varmare i närmsta rummet, skulle kunna strypa den mer.

A Amanda R skrev:
Cirkulation står på III går inte vrida mer än till 3 ev. 4 (uppe till höger i senaste bilden)
Cirkulationspumpen är väl Wilo.
Den röda ratten ställer farten I, II eller III.

D Dilato skrev:
Cirkulationspumpen är väl Wilo.
Den röda ratten ställer farten I, II eller III.
Den är inställd på III.

A Amanda R skrev:
Läste att man inte ska strypa bypassen helt? Vad ska hända om jag stänger den (helt eller delvis) menar du? Ska kolla hur den står.
Det är bara om man har ställdon på alla slingor, så att flödet kan bli noll, som det behövs en bypass.

A Amanda R skrev:
Stryper jag med de grå rattarna som sitter på returerna? Eller hur då?
Är betydligt varmare i närmsta rummet, skulle kunna strypa den mer.
De grå på nedre raden är för termostaterna, de kan du nog inte skruva på.

Kolla på den övre raden om du kan justera där.

Kan ju vara att man måste justera in flödet på varje slinga så skillnaden på tillopp och retur är l princip samma tempratur så man får värme på dom som är kall

M mattoys skrev:
De grå på nedre raden är för termostaterna, de kan du nog inte skruva på.

Kolla på den övre raden om du kan justera där.
Ok. Du menar med en tång? Vrida på ”piggarna”?
Jag kunde vrida på de grå rattarna nertill så att det kändes som jag ”öppnade” något, men kanske inte gör någon skillnad...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.