Det kommer inte mycket vatten , men bra att ha skurtrasan med , det finns ett litet hål i den vita plasten . där kommer vattnet
Angående shunten , så börja med att lufta utan pumpar i gång , sedan öppnar man full på den vita termostaten och gasar allt på pumpen , den nere vid eller i pannan ska för fullt , finns det luft då , kommer det knastra lite i pumpen , luften kommer att samlas i pannan och du kan lufta där
Börja där och återkom
Angående shunten , så börja med att lufta utan pumpar i gång , sedan öppnar man full på den vita termostaten och gasar allt på pumpen , den nere vid eller i pannan ska för fullt , finns det luft då , kommer det knastra lite i pumpen , luften kommer att samlas i pannan och du kan lufta där
Börja där och återkom
Stängde shuntpumpen på markplan och luftade där. Kom vatten genom vita hålet precis som du sa, fyllde en trasa. Ska göra samma sak där uppe imorgon, och sen lufta vid pannan nere i källaren igen.
Om det inte blir bättre av detta utan fortsatt kalla golv i halva vardagsrummet, kan det vara någon injustering av flödet då? Hur faen ska man justera det när förra ägaren gjorde golven, har ingen aning om hur slingorna ligger och se är inte märkta. Är det under det lilla vita locket på fördelaren man justerar flödet? Sitter en torx där under.....är det en justeringsskruv?
Om det inte blir bättre av detta utan fortsatt kalla golv i halva vardagsrummet, kan det vara någon injustering av flödet då? Hur faen ska man justera det när förra ägaren gjorde golven, har ingen aning om hur slingorna ligger och se är inte märkta. Är det under det lilla vita locket på fördelaren man justerar flödet? Sitter en torx där under.....är det en justeringsskruv?
Den ser ut att vara max öppen på bilden
Du hittar lite om ditt system här
http://floore.se/wp-content/uploads/2014/03/InstallationsanvisningFlooreKit160812Web.pdf
Du hittar lite om ditt system här
http://floore.se/wp-content/uploads/2014/03/InstallationsanvisningFlooreKit160812Web.pdf
Ett par frågor angående bilden. Maxtemperaturregleringen, vart går givartråden? Den ser inte ut att gå in i någon av fördelarna eller shunten. Fråga 2. Är pumpen varm? Och är detta den shunten där halva golvet är kallt?
Givartråden går till en rumstermostat, men jag har självamtermostaten utskruvad max så flödet inte stryps där.F Freddan-70 skrev:
Japp, bilden är shunten där halva golvet är kallt (svalt). När pannan skickar ut varmt vatten (brukar vara 40 grader typ när den värmer nu) så blir pumpen varm och termometern på shunten visar 40 grader.
Tack, har den broschyren men står inget om varken avluftning eller flödesreglering där tycker jag. Vet inte hur skruven ska kännas och vilket håll som är vilket. Tycker det känns fel med en torx? Borde det inte vara en insex eller något?L Liteavvarje skrev:
Okej. Nu har jag avluftat alla pumpar. Sen alla shuntar (ett par liter per shunt tills strålen var jämn och fin), och till sist avluftat pannan och sedan fyllt på till 0.9 bar.
Nu får vi väl se om det blir någon skillnad. Men om halva vardagsrummet fortsatt är kallt vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
Nu får vi väl se om det blir någon skillnad. Men om halva vardagsrummet fortsatt är kallt vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
Ok, Jag misstänker vad problemet kan vara. Men jag måste höra om ett par saker till.
1. Har de andra shuntarna samma förfarande med termostatventilen fullt öppen?
Misstänker att du har rätt varm lufttemperatur i rummen.?
2. Du har väl klinker i badrummet. Men hur tjockt trägolv har du i övriga rum? Vanlig parkett eller tjockare trägolv?
3. Pumpen blir inte mycket varmare än vattnet iaf?
Anledningen till att jag frågar det är att färgerna på rören på bilden inte ser likadana ut. Det kan naturligtvis vara en synvilla. Men det skulle kunna vara så att tillopp och retur på en slinga har kopplats mot samma fördelare. Jag vill bara utesluta vissa möjligheter.
Sedan kan du få kolla golvvärmerören på shunten du har på bilden.
A. Känn på rören längst ner mot golvet. Är de 2 blåa rören på fördelaren till höger (tilloppet) på bilden lika varma?
B. Känn sedan på de 2 blåa rören på vänstra fördelaren (returen) om dessa är lika varma sinsemellan.
C. Och sedan kan du känna om det är skillnad i temperatur mellan rören på högra och vänstra fördelaren.
Viktigt att du känner långt ner på rören, mot golvet.
Är du säker på att du inte har någon radiator som sitter på systemet? Förstår inte varför man sätter 3 sådana shuntar på ett system som egentligen ha en lägre framledning från pannan direkt istället. Möjlig anledning skulle vara om du har massivt trägolv på närmare 30mm någonstans. Men det är dock ändå 1 shunt för mycket än vad som då behövs.
2. Du har väl klinker i badrummet. Men hur tjockt trägolv har du i övriga rum? Vanlig parkett eller tjockare trägolv?
Anledningen till att jag frågar det är att färgerna på rören på bilden inte ser likadana ut. Det kan naturligtvis vara en synvilla. Men det skulle kunna vara så att tillopp och retur på en slinga har kopplats mot samma fördelare. Jag vill bara utesluta vissa möjligheter.
A. Känn på rören längst ner mot golvet. Är de 2 blåa rören på fördelaren till höger (tilloppet) på bilden lika varma?
B. Känn sedan på de 2 blåa rören på vänstra fördelaren (returen) om dessa är lika varma sinsemellan.
C. Och sedan kan du känna om det är skillnad i temperatur mellan rören på högra och vänstra fördelaren.
Är du säker på att du inte har någon radiator som sitter på systemet? Förstår inte varför man sätter 3 sådana shuntar på ett system som egentligen ha en lägre framledning från pannan direkt istället. Möjlig anledning skulle vara om du har massivt trägolv på närmare 30mm någonstans. Men det är dock ändå 1 shunt för mycket än vad som då behövs.
Här kommer svar.F Freddan-70 skrev:Ok, Jag misstänker vad problemet kan vara. Men jag måste höra om ett par saker till.
1. Yes, alla tre shuntar har termostaten fullt öppen och hastighet 1/3 (30W) på pumparna. Lufttempen ligger bra tycker jag, runt 19 nere ocg 20 uppe. Jag har kurva 5 utan förskjutning.
2. Japp klinker i badrum och mindre hall som går på samma shunt. Cirka 25 kvm totalt. Vanlig parkett bara och cirka 55 kvm på shunt nere och samma shunt uppe.
3. Pumpen känns ungefär lika varm som rören. Jag vet inte vilka rör du menar med färgerna, men det är vita rör till/från pannan och blåa rör till slingorna. Så bara två färger.
3 A B & C. Tycker alla rören känns ungefär lika varma/ljumna. Men framledningstempen är bara 35 grader, kanske blir lättare att göra denna diagnos vid kallare väder.
Nope, ingen radiator. Var väl en shunt uppe och en nere. Och sen byggdes tillbyggnad med badrum hall i klinkers senare och då blev det en till shunt?
PS. Skruvade lite med insexnyckel på fördelaren där till höger, men den åkte varken upp eller ner vad jag kunde se. Ska den röra sig upp och ner? Eller hur vet jag när den är i ändläget helt öppen, och vilket håll är det?
Redigerat:
Det är min första vinter här så vet inte. Vore intressant att veta hur strypningen på fördelaren fungerar. Det måste ju vara en strypning, motsvarande vitt lock finns ju inte på returen.L Liteavvarje skrev:
Jo billigare system men ganska nytt å andra sidan. Borde funka bra. Kurva 5 och behagligt inne även vid 0 gradigt på natten, så verkar ju värma okej. Jag får väl fortsätta justera när vintern kommer, det är ett jävla puzzel när man inte varit med från början
Ja det är det , lite uppdatering
Är det bara en slinga som är kall , känn på alla slangar som är på den fördelaren , mät temperaturerna på in och ut , för att veta vad som är in och ut , titta på pumpen , det finns en pil på den , det är ut till slangarna som den visar
Är det bara en slinga som är kall , känn på alla slangar som är på den fördelaren , mät temperaturerna på in och ut , för att veta vad som är in och ut , titta på pumpen , det finns en pil på den , det är ut till slangarna som den visar
Måste då fråga en sak till så jag har förstått det hela rätt. Är det 55m² som den ena shunten tar, Shunt 2 tar lika mycket och den 3:e tar 25m² hall/bad? Totalt ca 135m² GV
Vad är det för dimension på golvvärmerören på bilden? 12 eller 16?
Jag kan ha missat det, men hur gammalt är huset?
Ska försöka hinna svara ikväll.
Vad är det för dimension på golvvärmerören på bilden? 12 eller 16?
Jag kan ha missat det, men hur gammalt är huset?
Ska försöka hinna svara ikväll.
Ps En fråga till! Där du inte får varmt. Ligger rören i träbjälklag, typ spårade spånskivor eller glespanel? eller är det ingjutet? DS
Spårade spånskivor där det är kallt för det är en tillbyggnad, och såna där aluminiumskivor på andra halvan där det är varmt för jag gissar att man lagt det ovanpå originalgolvet.F Freddan-70 skrev:
Slingorna är 12mm överallt. Ja det stämmer som du skriver. Nr 1 är entreplan cirka 50-60 kvm parkett i vrum, Nr 2 är övre plan tre sovrum cirka 50-60 kvm parkett, Nr 3 är entreplan klinker hall och badrum cirka 25-30 kvm. Boytan på huset är 150 kvm