Hej!

Har vad jag uppfattar problem med min Nibe f1226. Tillskott värme går och har märkligt hög returtemperatur. Någon som har idé på fel?

Gjort följande. Motionerat växelventil, gjort rent filter i radiatorkrets. Avluftat cirkpump och radiatorer.

Eller är detta normalt? Reagerar på att den inte längre klarar -5 grader. Är även kallt inne. (18 grader)

• Display på en Nibe F1226 värmepump som visar olika temperaturer och driftsinformation, inklusive hög returledningstemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nibe F1226 värmepumpens display visar temperaturinställningar, inklusive framledningstemp 34.1°C och returledningstemp 42.0°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är något gjort på/ med värmepumpen, reparationer?

Det är inget gjort alls i nuläget. Märkte att tillsatsen gick härom dagen då jag tyckte det var kallt inne. Den dagen var det ju dock -20. Sen reagerade jag idag, då det endast var -3. Då har inte tillsatsen gått historiskt.

• Gilla
UHK22
  • Laddar…
P Phillan skrev:
Det är inget gjort alls i nuläget.
Det är aldrig gjort några reparationer även bakåt i tiden?

V Vector skrev:
Det är aldrig gjort några reparationer även bakåt i tiden?
Inte på några år. Bytt köldbärarpump, men det var 2-3 år sedan. Och innan dess bara lättare service.

Känslan är ju att cirkpump på värmebärare går baklänges . Allså är den vänd åt fel håll. Går att titta på om man öppnar upp värmepump å tittar på cirkpump på vänster sida å letar en pil som om det är rätt pekar nedåt

Ser ut som att framledningstempgivaren (BT2) och returtempgivaren (BT3) har bytt plats.
Returen är ca 8⁰ varmare än framledningstemperaturen.

Håller med! Men det felet har nog varit sen installation. Påverkar det något? Eller bara en slump att jag såg det nu? En enfas pump borde väl inte kunna gå fel kan jag tycka. (Dessutom orörd, så känns osannolikt.)

Man uppdaterade ju mjukvaran vid köldbärspump bytet, men som sagt något år sedan och ingen problem tidigare år.

Tack för input

cirkpumpen går åt fel håll, den visar ju lägre temp även på bt12 och den sitter på utgående från kondensor

• Gilla
Vector
  • Laddar…
Den får gå någon timme nu. Så återkommer med nya bilder när den har stabilt driftläge.
Vore konstigt om det plötsligt sker. Någon som har erfarenhet av liknande?

Kan det vara kondensatorn? Isf har det ju varit fel något år. Men kanske inte varit 20 minus heller.

Återigen tack för input

Redigerat:
Hej!

Jag kan ha hittat felet. Pumpen gick åt rätt håll. Men omkopplaren på pumpen stod i läge 2.
Hittade en bild från 2022 när jag tog bild på köldbärarpumpen till vvs-montören.

Då såg jag att värmebärarpumpen stog i läge 3. Och nu stod den i läge 2.
Det verkar styra signalerna på något sätt. För nu är det rätt på framledningstemperaturen kontra returledningstemperaturen. När den återigen är i läge 3.

Återstår att se om det blir någon mer fart i anläggningen, jag återkommer.

Edit ingen påverkan på temperaturerna. Var för pumpen stod still en stund.. börja misstänka växelventil eller donet till den. Även det rör sig fint så ser jag inte läget på ventilen, så donet är min teori nu

Redigerat:
Jag gissar på ingen/självcirkulation.

Bergvärmepump fungerar nu i alla fall.
Så frågan är om temperaturgivarna är felkopplade endast. Går inte på elpatron längre. Klarade -10 och mycket varmvattenuttag nu. Så åtgärderna som gett något var ökad hastighet på värmebärarpump och rengöring av filter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.