Ja här borta i Finland är det en självklarhet, jag är 37 och så var det då jag var i skolan, min syster är 44 och så var det då hon var i skolan också.

Jaså Sverige har allmän giftesplikt.

Redigerat:
Nu får man ju ändå lägga in en stor brasklapp att det är erat "första år i sverige och lucia", men tyder inte hela problematiken egentligen mer på att man är stressad förälder och försöker tillgodose sitt arbete, sina nära och kära och alla på internet på en gång...? Man kan ju välja att göra en högtid till något väldigt jobbigt och traumatiskt (för en själv om inte annat) eller så kan man välja att se det som något lite roligt och rofyllt med små barn som sjunger för en i ett luciatåg och där de har på sig vita/röda/bruna kläder.

Jag har iaf insett efter att varit tokstressad i några år att jag får nog lyfta fram min tid med mina barn lite högre på priolistan och försöka se lucia som något iaf halvkul tillsammans med mina barn istället för att kolla på klockan hela tiden och skynda mig iväg till jobbet när minsta tillfälle ges. De (barnen) är bara små en gång i ditt liv. Du kommer få massa år på dig att skynda iväg till jobbet ändå i framtiden.

Så kontentan blir att nästa år är du säkert iaf lite bättre förberedd... (y):rolleyes:

Ett annat exempel på saker som man får ställa upp på fast man kanske inte tycker det är görkul är att skriva julkort. Jag hjälpte frugan igår med 40 julkort och slå upp allas adresser. Tänkte att jag sen efteråt skulle lägga ut kuverten 4 och 4 och fota dem så har man iaf adresserna redo till nästa år. Tog mig ungefär 2 sekunder att glömma detta och slänga ned alla julkorten i PostNords förbannade julklappspåse och tejpa över skiten. Förmodligen glömde jag det så fort pga att min inställning är att det är tråkigt :P och jag kommer ogilla mig själv lite grann nästa år när jag sitter där igen och letar efter adresser på internet... :crysmile:

gla jul!

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Tycker faktiskt det är ganska dåligt jag. Men ni har förmodligen blivit vana med det och vem vet vad annat som skulle få folk här att undra varför skolsystemet inte har råd med självklarheter längre.
Kom igen nu..... SKOLAN ska ägna sig åt UNDERVISNING. Inte att ordna klassresor, uppfostra barn, eller köpa kläder till diverse uppträdanden.

Jag skulle bli förbannad om skolan bekostade dessa saker istället för att ge lärare lite högre lön och bättre arbetsförhållanden.

• Gilla
dosken och 12 till
  • Laddar…
sysmali
DennisCA DennisCA skrev:
Vi var nyss på julfest i dagis och vi visste inte ens dom skulle ha ett uppträdande, barnen kom dit och dom klädde om sig och så fick vi se vår pojke utklädd till pepparkakeman.
Hepp hepp, numer heter det pepparkakshen, pepparkaksgums eller möjligtvis pepparkaksmänniska.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nej, jag kommer inte att komma igen nu. Uppträdanden och teater och sånt hör till skolgången också, skolan är inte alls bara till för undervisning på det vis som du definierar det. Skolan är så mycket än att bara lära barn skriva, läsa och matematik, fast det verkar ju inte gå så bra heller i Sverige på den fronten då man ser på svensk TV.

Skolan ska definitivt vara delaktig i att uppfostra barn också. Ni i Sverige verkar ha glömt att det krävs en by för att uppfostra ett barn, två föräldrar klarar det inte allena... Därför har vi i det moderna samhället en omfattande och kompetent skola som hjälper till då byagemenskapen försvinner. Vilket även hjälper mindre bemedlade barn att få de erfarenheter som annars skulle vara förnekade dom. Jag uppskattar den finska skolan så mycket mera nu. vi har en fin och jämlik skola som lär ut så många saker.

Och inte går det ut över våra lärares löner heller... Ni får väl höja skatten så ni har råd med bättre löner om det är så illa ställt i Sverige.

• Gilla
Kromo och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Skolan ska definitivt vara delaktig i att uppfostra barn också.
Ja absolut! i läroplanens inledande stycken sägs bland annat "Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor är de värden som skolan ska gestalta och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande."

Skollagen talar även om "förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på." För mig handlar sådant om uppfostran och "sunt förnuft".

• Gilla
linneac
  • Laddar…
H
Har nog aldrig sett Luciakläderna som en speciellt betungande utgift, finns mängder av begagnat att köpa för ett par tior. Däremot tyckte jag det var lite hårt att de inte var tydliga mot TS som har sitt första år i Sverige.
Tycker att Lucia är en urmysig tradition trots det skrattade jag gott åt detta klippet med Johan Glans.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Staffans2000
sysmali sysmali skrev:
Hepp hepp, numer heter det pepparkakshen, pepparkaksgums eller möjligtvis pepparkaksmänniska.
Så avskyvärt sexistiskt!
Det heter "pepparkaksperson". Precis som det heter "stjärnperson, styrperson, jungperson, bankperson". Skall det vara så svårt att komma ur gubbslemsträsket?

• Gilla
  • Haha
dosken och 1 till
  • Laddar…
Haha, tack för alla kul kommentarer! Utgiften i sig är ingen stor sak, för man kan nog som sagt få låna gratis av grannar som har över sedan tidigare år. Tyckte det var lite kul bara att jag som svensk hade en sådan total kulturkrock och jag kan tänka mig hur det måste kännas om man aldrig ens hört talas om Lucia förr.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Som en fotnot kan jag meddela att dagis bytte namn till förskola 1972. ;)
Nja, det bytte till daghem -72, förskola infördes som gemensamt namn -98.

Håller med om att ironiserande över betydelsen av benämning av förskola och pedagoger inte är klädsamt. Folk har pluggat i 3,5 år och gör ett enormt jobb med usla förutsättningar. TS kommer säkert säga Elitserien till -33 också. Eller inte.

• Gilla
BigR
  • Laddar…
S
H heimlaga skrev:
Låter fullkomligt tokigt att föräldrarna måste skaffa luciaskjorta åt alla ungar. Pengar käpprätt åt helsike.
Förhoppningsvis är det många föräldrar som vägrar så att det inte blir något grupptryck.
Det sägs ju att ett barn kostar ca 1miljon innan det är vuxet så visst är det betingat med kostnader att skaffa barn...
Ett Lucialinne är ju en liten utgift i det stora..

S
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så avskyvärt sexistiskt!
Det heter "pepparkaksperson". Precis som det heter "stjärnperson, styrperson, jungperson, bankperson". Skall det vara så svårt att komma ur gubbslemsträsket?
Person borde väl numer vara "hen"?

S Solute1 skrev:

Håller med om att ironiserande över betydelsen av benämning av förskola och pedagoger inte är klädsamt. Folk har pluggat i 3,5 år och gör ett enormt jobb med usla förutsättningar. TS kommer säkert säga Elitserien till -33 också. Eller inte.
Nej. Om du gräver lite djupare i Wikipedia så hittar du "Barnstugeutredningen" som startade 1968... . https://sv.wikipedia.org/wiki/Förskola_i_Sverige
Titta under historia ..

Min andra referens är min mor som slutade förskoleseminariet i Örebro 1973 och började arbeta som förskolelärare 1974.. Hon har aldrig jobbat på dagis..

S Solute1 skrev:

Inte klädsamt? För en som missat den viktiga samhällsdebatten, kan du länka till någon bra resurs?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.