Jag har lurat i våra barn att vi tillhör jehovas vittnen så då slipper vi sånt lafs Firar inga födelsedagar heller:rofl::p

För övrigt, vem har någonsin efterfrågat förskola? Det är ju faktiskt barnpassning för att vi ska kunna jobba som det handlar om och hur svårt kan det vara! Lära dem saker kan jag själv göra;););)
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Ja, spännande debatt om förskolan. Hur som helst blir jag inte klokare av dokumentet för där ser man att begreppet förskola är betydligt äldre än jag. Verkar som att ”dagis” använt till vardags av ganska många i min glesbygd men någon respekt för personalen saknas verkligen inte. Efter en sjukdag hemma med monstret är man själv helt slut, så det är verkligen inte frågan om bristande förståelse för vilket jobb de gör.

john68 john68 skrev:
Jag har lurat i våra barn att vi tillhör jehovas vittnen så då slipper vi sånt lafs Firar inga födelsedagar heller:rofl::p

För övrigt, vem har någonsin efterfrågat förskola? Det är ju faktiskt barnpassning för att vi ska kunna jobba som det handlar om och hur svårt kan det vara! Lära dem saker kan jag själv göra;););)
:rofl::p
 
BigR
Angående luciafirandet så finns viss vägledning i lpfö:
I förskolans uppdrag ingår att såväl utveckla barns förmågor och barns eget kulturskapande som att överföra ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper – från en generation till nästa.

Samtidigt måste det balanseras mot
Förskolan ska motverka traditionella könsmönster och könsroller. Flickor och pojkar ska i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller.

Hur väl varje enskild förskola genomför det i den pedagogiska verksamheten är väl en dialog att föra med förskolechefen.

Angående dagis, daghem, förskola, varför inte nörda ner sig ytterligare i ämnet och läsa den proposition som låg till grund för lpfö98
https://data.riksdagen.se/dokument/GL0393

6.2 Förskola och fritidshem
Regeringens förslag: Organisationsformerna daghem och deltidsgrupp
utgår ur skollagen (1985:1100) och förskola blir därmed den enda
benämningen för den verksamheten. Benämningen integrerad
skolbarnsomsorg utgår ur skollagen.


Nu börjar dessutom en reviderad läroplan gälla Q3 2019 men det blir föremål för nästa luciafirande ;-)
 
I Finland heter det dagis ännu, det är en "förkortning" eller vardagsversion av dagvård. Förskola är det som i Sverige kallas förskoleklass. Att det skulle finnas nån avsaknad av respekt i att använda ordet dagis ser jag inte. Men kan väl tro det är sådana saker som blir stora grejer av där borta.
 
Den riskssvenska ordfacismen......... alla ord som betyder någonting skall efterhand rensas bort ur språket.... så att men till slut inte kan säga någonting annat på svenska än "Ööööööh haru braja";)
 
  • Haha
  • Gilla
Drosen och 2 till
  • Laddar…
K
DennisCA DennisCA skrev:
Låter och känns som u-lands fasoner att föräldrar måste ta med egna kläder till dylika evenemang.

Vi var nyss på julfest i dagis och vi visste inte ens dom skulle ha ett uppträdande, barnen kom dit och dom klädde om sig och så fick vi se vår pojke utklädd till pepparkakeman.
Jag hoppas du menar pepparkakehen!
 
DennisCA DennisCA skrev:
I Finland heter det dagis ännu, det är en "förkortning" eller vardagsversion av dagvård. Förskola är det som i Sverige kallas förskoleklass. Att det skulle finnas nån avsaknad av respekt i att använda ordet dagis ser jag inte. Men kan väl tro det är sådana saker som blir stora grejer av där borta.
Varför detta agg mot Sverige nu då?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Varför detta agg mot Sverige nu då?
Om jag känner honom rätt så är det ingen agg.

Från min sida sett är det snarare en undran....... Varför bästa kompisen (Sverige) som brukar vara vettig plötsligt har börjat ägna en del av sin dyrbara tid åt rena dumheter.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det heter "pepparkaksperson". Precis som det heter "stjärnperson, styrperson, jungperson, bankperson". Skall det vara så svårt att komma ur gubbslemsträsket?
S Shiraz skrev:
Person borde väl numer vara "hen"?
Och vad äter ni till dessert, tillsammans med den lätt vispade grädden, till exempel efter midsommarlunchen?
Jordpersoner, jordhen eller :thinking:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
halper halper skrev:
Luciakläder!? Jag har inte haft en enda tanke på det! Om någon hade frågat mig hade jag väl sagt att
halper halper skrev:
Tycker också det verkar onödigt med ett plagg som används en gång men jag har redan blivit lovad av fyra föräldrar att få låna nästa år. De har i alla möjliga storlekar från tidigare barn och år …
Det är ju lite olika vad barnen och föräldrarna värderar, och vill lägga energi på.
Så här såg ett par av mina unga släktingar ut på dagis för fem år sedan.
Den ena var Lucia, den andreJulgran :)
Behöver väl inte påpeka att modern gillade att sy?
Två barn utklädda till Lucia och en julgran, med hemmagjorda kostymer, vid ett firande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RapidSledge och 2 till
  • Laddar…
Ansvarslösa föräldrar. Det stjäls många julgranar vare år.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ansvarslösa föräldrar. Det stjäls många julgranar vare år.
Men den här var alltså garanterat hemmagjord :D
 
Redigerat:
K Kortling skrev:
Jag hoppas du menar pepparkakehen!
Hur skulle det kunna bli pepparkakehen? Det finns ju varken pepparkakehon eller pepparkakehan och har aldrig funnit? förklara, för jag förstår faktiskt inte hur en könsneutral pepparkagsgubbe skulle bli en pepparkakehen?

Har heller aldrig som Shiraz påstår, hört talas om någon stjärnhan eller stjärnhon, styrhan eller styrhon?

Hen är ett jättebra ord, men jag tror faktiskt inte att man kan använda det på det här sättet? :thinking:
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Anna_H Anna_H skrev:
Hur skulle det kunna bli pepparkakehen? Det finns ju varken pepparkakehon eller pepparkakehan och har aldrig funnit? förklara, för jag förstår faktiskt inte hur en könsneutral pepparkagsgubbe skulle bli en pepparkakehen?
Könsneutral?
Titta här så ser du testosteronfyllda Alfahanar på jakt efter några små läckra kakor.

Illustration av tre pepparkaksgubbar med olika huvudbonader och dekorativa mönster på kropparna.
Tillexempel denna pingla.

Pepparkaksgubbe dekorerad med rosa glasyr och hjärtan på grön bakgrund.

Så. Pepparkaksgubbar = Män. Pepparkaksgummor = Kvinnor. Hur svårt kan det vara?

Staffan
 
  • Gilla
Hammarfall och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Könsneutral?
Titta här så ser du testosteronfyllda Alfahanar på jakt efter några små läckra kakor.

[bild]
Tillexempel denna pingla.

[bild]

Så. Pepparkaksgubbar = Män. Pepparkaksgummor = Kvinnor. Hur svårt kan det vara?

Staffan
Det var ju inte jag som föreslog "pepparkakshen", jag undrar hur det fungerar rent grammatiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.