13 722 läst ·
112 svar
14k läst
112 svar
Världens sämsta barnuppfostran
Jag har lurat i våra barn att vi tillhör jehovas vittnen så då slipper vi sånt lafs Firar inga födelsedagar heller

För övrigt, vem har någonsin efterfrågat förskola? Det är ju faktiskt barnpassning för att vi ska kunna jobba som det handlar om och hur svårt kan det vara! Lära dem saker kan jag själv göra


För övrigt, vem har någonsin efterfrågat förskola? Det är ju faktiskt barnpassning för att vi ska kunna jobba som det handlar om och hur svårt kan det vara! Lära dem saker kan jag själv göra
Redigerat:
Ja, spännande debatt om förskolan. Hur som helst blir jag inte klokare av dokumentet för där ser man att begreppet förskola är betydligt äldre än jag. Verkar som att ”dagis” använt till vardags av ganska många i min glesbygd men någon respekt för personalen saknas verkligen inte. Efter en sjukdag hemma med monstret är man själv helt slut, så det är verkligen inte frågan om bristande förståelse för vilket jobb de gör.


…john68 skrev:
Jag har lurat i våra barn att vi tillhör jehovas vittnen så då slipper vi sånt lafs Firar inga födelsedagar heller
För övrigt, vem har någonsin efterfrågat förskola? Det är ju faktiskt barnpassning för att vi ska kunna jobba som det handlar om och hur svårt kan det vara! Lära dem saker kan jag själv göra![]()
Angående luciafirandet så finns viss vägledning i lpfö:
I förskolans uppdrag ingår att såväl utveckla barns förmågor och barns eget kulturskapande som att överföra ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper – från en generation till nästa.
Samtidigt måste det balanseras mot
Förskolan ska motverka traditionella könsmönster och könsroller. Flickor och pojkar ska i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller.
Hur väl varje enskild förskola genomför det i den pedagogiska verksamheten är väl en dialog att föra med förskolechefen.
Angående dagis, daghem, förskola, varför inte nörda ner sig ytterligare i ämnet och läsa den proposition som låg till grund för lpfö98
https://data.riksdagen.se/dokument/GL0393
6.2 Förskola och fritidshem
Regeringens förslag: Organisationsformerna daghem och deltidsgrupp
utgår ur skollagen (1985:1100) och förskola blir därmed den enda
benämningen för den verksamheten. Benämningen integrerad
skolbarnsomsorg utgår ur skollagen.
Nu börjar dessutom en reviderad läroplan gälla Q3 2019 men det blir föremål för nästa luciafirande ;-)
I förskolans uppdrag ingår att såväl utveckla barns förmågor och barns eget kulturskapande som att överföra ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper – från en generation till nästa.
Samtidigt måste det balanseras mot
Förskolan ska motverka traditionella könsmönster och könsroller. Flickor och pojkar ska i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller.
Hur väl varje enskild förskola genomför det i den pedagogiska verksamheten är väl en dialog att föra med förskolechefen.
Angående dagis, daghem, förskola, varför inte nörda ner sig ytterligare i ämnet och läsa den proposition som låg till grund för lpfö98
https://data.riksdagen.se/dokument/GL0393
6.2 Förskola och fritidshem
Regeringens förslag: Organisationsformerna daghem och deltidsgrupp
utgår ur skollagen (1985:1100) och förskola blir därmed den enda
benämningen för den verksamheten. Benämningen integrerad
skolbarnsomsorg utgår ur skollagen.
Nu börjar dessutom en reviderad läroplan gälla Q3 2019 men det blir föremål för nästa luciafirande ;-)
I Finland heter det dagis ännu, det är en "förkortning" eller vardagsversion av dagvård. Förskola är det som i Sverige kallas förskoleklass. Att det skulle finnas nån avsaknad av respekt i att använda ordet dagis ser jag inte. Men kan väl tro det är sådana saker som blir stora grejer av där borta.
Den riskssvenska ordfacismen......... alla ord som betyder någonting skall efterhand rensas bort ur språket.... så att men till slut inte kan säga någonting annat på svenska än "Ööööööh haru braja"
Jag hoppas du menar pepparkakehen!DennisCA skrev:
Varför detta agg mot Sverige nu då?DennisCA skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Staffan2000 skrev:
Och vad äter ni till dessert, tillsammans med den lätt vispade grädden, till exempel efter midsommarlunchen?S Shiraz skrev:
Jordpersoner, jordhen eller
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
halper skrev:
Det är ju lite olika vad barnen och föräldrarna värderar, och vill lägga energi på.halper skrev:
Så här såg ett par av mina unga släktingar ut på dagis för fem år sedan.
Den ena var Lucia, den andreJulgran
Behöver väl inte påpeka att modern gillade att sy?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hur skulle det kunna bli pepparkakehen? Det finns ju varken pepparkakehon eller pepparkakehan och har aldrig funnit? förklara, för jag förstår faktiskt inte hur en könsneutral pepparkagsgubbe skulle bli en pepparkakehen?K Kortling skrev:
Har heller aldrig som Shiraz påstår, hört talas om någon stjärnhan eller stjärnhon, styrhan eller styrhon?
Hen är ett jättebra ord, men jag tror faktiskt inte att man kan använda det på det här sättet?
Det var ju inte jag som föreslog "pepparkakshen", jag undrar hur det fungerar rent grammatiskt.Staffan2000 skrev:


