halper halper skrev:
Kan de skriva någorlunda svenska i alla fall, eller behöver du rätta med rödpennan?
Inte perfekt, intressant nog .. Men jag tänker att det beror på att de undervisar många ämnen... Låg/mellanstadiet ..
 
halper halper skrev:
Nja, det fanns information om att det var ”Lucia” vid 14:30. Bara vi som inte begrep innebörden av det, eftersom det är första Lucia i Sverige med barn. Tror att man ska förstå att man tar med lämpliga kläder efter kön och tycke.



Ah! Jag växte upp på landet och vi var nog lite efter. Fröknarna säger fortfarande dagis som tur är.



Facebook. Man missat mycket om man inte hänger där, märker jag alltmer :)



Ojdå. Får köpa en extra bil för skolskjuts.



För att inte tala om skelettet. Vårt var i materialrummet.
Säger bara en sak och det gäller mycket i livet, ens vardag och mycket som händer i världen...
"Assumptions is the mother of all fuckups"
:rolleyes:
 
  • Gilla
Filip94 och 2 till
  • Laddar…
Klassisk problemlösning hade fixat det där - En av dina over-size vita T-shirts på ungen följt pit-stop på lokala butiken för lite glittersnöre som får fungera bälte. En bit till runt huvudet så är ungarna klara!

En kamrat fick besked av sin son att dom minsann skulle åka tåg på dagis idag - Han ställde en motfråga till sin son om det inte var ett lucia-tåg som dom skulle "gå" i varpå grabben svarade barskt - "Nej, vi skall åka TÅÅÅG på dagis idag!"... Så om inte ens ungarna vet vad dom skall göra - Vad spelar det för roll då? ;)
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Låter fullkomligt tokigt att föräldrarna måste skaffa luciaskjorta åt alla ungar. Pengar käpprätt åt helsike.
Förhoppningsvis är det många föräldrar som vägrar så att det inte blir något grupptryck.

Jag gick aldrig i något dagis men i lågstadiet (1988 och framåt) hade de några luciaskjortor som hängde i teaterförrådet i källaren och som lånades ut åt de som gick främst i luciatåget. Mycket var tokigt i den skolan men det här var vettigt.
 
slacker slacker skrev:
Klassisk problemlösning hade fixat det där - En av dina over-size vita T-shirts på ungen följt pit-stop på lokala butiken för lite glittersnöre som får fungera bälte. En bit till runt huvudet så är ungarna klara!

En kamrat fick besked av sin son att dom minsann skulle åka tåg på dagis idag - Han ställde en motfråga till sin son om det inte var ett lucia-tåg som dom skulle "gå" i varpå grabben svarade barskt - "Nej, vi skall åka TÅÅÅG på dagis idag!"... Så om inte ens ungarna vet vad dom skall göra - Vad spelar det för roll då? ;)
Ja, hon ville inte ens stå med barnen framför föräldrarna. Det var för läskigt och hon hade aldrig ens sett ett sådant spektakel. Men alla sånger kunde hon, och det fanns en lerig pöl att hoppa i på vägen hem. Toppen-eftermiddag med andra ord.

H heimlaga skrev:
Låter fullkomligt tokigt att föräldrarna måste skaffa luciaskjorta åt alla ungar. Pengar käpprätt åt helsike.
Förhoppningsvis är det många föräldrar som vägrar så att det inte blir något grupptryck.

Jag gick aldrig i något dagis men i lågstadiet (1988 och framåt) hade de några luciaskjortor som hängde i teaterförrådet i källaren och som lånades ut åt de som gick främst i luciatåget. Mycket var tokigt i den skolan men det här var vettigt.
Tycker också det verkar onödigt med ett plagg som används en gång men jag har redan blivit lovad av fyra föräldrar att få låna nästa år. De har i alla möjliga storlekar från tidigare barn och år …
 
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
halper halper skrev:
Tycker också det verkar onödigt med ett plagg som används en gång men jag har redan blivit lovad av fyra föräldrar att få låna nästa år. De har i alla möjliga storlekar från tidigare barn och år …
Jag skulle bli lite orolig men samtidigt nyfiken och fundersam över vad som hände med deras TIDIGARE barn, vart tog dem vägen?
 
  • Wow
Staffans2000
  • Laddar…
J
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag skulle bli lite orolig men samtidigt nyfiken och fundersam över vad som hände med deras TIDIGARE barn, vart tog dem vägen?
De kan ha vuxit upp och slutat vara barn iofs.
 
Vår yngste var måttligt intresserad av luciatåget, men hävdade stenhårt att det var ”lussebullens dag”, vilket ju iofs är sant :D
 
  • Gilla
Tallguy196 och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det ena barnets lärare skickar all info via en "app" som heter Tieto. Den funkar rätt dåligt, så man får gå in hela tiden för att inte missa något.
Don't get me started...
 
  • Haha
BiFuel
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Låter fullkomligt tokigt att föräldrarna måste skaffa luciaskjorta åt alla ungar. Pengar käpprätt åt helsike.
Förhoppningsvis är det många föräldrar som vägrar så att det inte blir något grupptryck.

Jag gick aldrig i något dagis men i lågstadiet (1988 och framåt) hade de några luciaskjortor som hängde i teaterförrådet i källaren och som lånades ut åt de som gick främst i luciatåget. Mycket var tokigt i den skolan men det här var vettigt.
Men kom igen nu, av alla saker som pågår runt oss kan knappast luciasärken vara något att förfasas över. Kostar en hundring och används av flera generationer barn och skickas sedan till några bekanta som behöver. Helt rimligt.
 
  • Gilla
twoody och 9 till
  • Laddar…
Bowser
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
"Assumptions is the mother of all fuckups"
Ahhh... "Under belägring 2".. inte kunde man ana att man skulle få insiktsfulla livstips av en Steven Seagal film.
 
  • Gilla
BiFuel och 2 till
  • Laddar…
Skit i lusseklänningen och kör på tomtenisse/pepparkaksgumma i stället. De kläderna kan barnen röja runt i hemma under jullovet och dessutom har de optimalt glid i rutschkanorna på Leos Lekland :)
 
  • Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
Låter och känns som u-lands fasoner att föräldrar måste ta med egna kläder till dylika evenemang.

Vi var nyss på julfest i dagis och vi visste inte ens dom skulle ha ett uppträdande, barnen kom dit och dom klädde om sig och så fick vi se vår pojke utklädd till pepparkakeman.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Men kom igen nu, av alla saker som pågår runt oss kan knappast luciasärken vara något att förfasas över. Kostar en hundring och används av flera generationer barn och skickas sedan till några bekanta som behöver. Helt rimligt.
Tycker faktiskt det är ganska dåligt jag. Men ni har förmodligen blivit vana med det och vem vet vad annat som skulle få folk här att undra varför skolsystemet inte har råd med självklarheter längre.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Tycker faktiskt det är ganska dåligt jag. Men ni har förmodligen blivit vana med det och vem vet vad annat som skulle få folk här att undra varför skolsystemet inte har råd med självklarheter längre.
Är det verkligen en självklarhet? Jag är drygt 30 år och när jag var barn tillhandahöll varken skolan eller dagis någon utklädnad. Jag var pepparkaksgubbe i en dräkt som morsan sytt.

Borde f.ö. inte kyrkan tillhandahålla brudklänningar också? Det är ju fruktansvärt att köpa en ett plagg som (förhoppningsvis) bara ska användas en gång.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
twoody och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.