13 722 läst ·
112 svar
14k läst
112 svar
Världens sämsta barnuppfostran
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Häromkring så har dagis och förskola haft luciakläder att låna ut om det behövts även luciakrona och ljus.
Största anledningen till att dagis och förskola bör låna ut lucikläder och kläder vid andra uppträdanden är det faktiskt finns familjer där det kan vara en väldigt stor utgift att skaffa tex luciakläder. Om man just och just har pengar till mat o hyra så blir alla andra utgifter väldigt stora.
Så finns det också familjer där föräldrarna tyvärr prioterar annat än barnen som tex. alkohol.
Det tycker inte jag barnen ska behöva lida för dom har det säkert tillräckligt jobbigt ändå.
Största anledningen till att dagis och förskola bör låna ut lucikläder och kläder vid andra uppträdanden är det faktiskt finns familjer där det kan vara en väldigt stor utgift att skaffa tex luciakläder. Om man just och just har pengar till mat o hyra så blir alla andra utgifter väldigt stora.
Så finns det också familjer där föräldrarna tyvärr prioterar annat än barnen som tex. alkohol.
Det tycker inte jag barnen ska behöva lida för dom har det säkert tillräckligt jobbigt ändå.
Har man inte råd att skaffa ett vitt lucialinne (typ 129kr på Lindex) och lite glitter så är ju frågan om man verkligen har råd att skaffa barn.N Niq skrev:Häromkring så har dagis och förskola haft luciakläder att låna ut om det behövts även luciakrona och ljus.
Och om nu föräldrarna väljer att kröka bort alla pengar så spelar det ju egentligen ingen roll hur billigt/dyrt det är med kläder.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Säg det till en familj där båda föräldrarna blir arbetslösa samtidigt, och där man över en natt kanske halverar sin disponibla inkomst .. Och har barn som är 5-8 år gamla ... "det skulle du tänkt på liiiite tidigare..." Men vad ska vi göra nu, retroaktiv abort?M Maledictus skrev:
Tänk lite längre än näsan räcker, kanske?
Ja då sitter man ju verkligen på pottkanten om man inte har några marginaler alls. Oavsett längd på näsan så tycker jag fortfarande inte att skolan måste se till att precis allt ska finnas för att vissa föräldrar har dåligt med pengar. Att lägga ett par hundralappar på barnens luciafirande bör de flesta klara. Och har man barn i åldern 5-8 år så har de troligtvis firat lucia tidigare och har då förmodligen delar av klädseln klar.Dan_Johansson skrev:
Säg det till en familj där båda föräldrarna blir arbetslösa samtidigt, och där man över en natt kanske halverar sin disponibla inkomst .. Och har barn som är 5-8 år gamla ... "det skulle du tänkt på liiiite tidigare..." Men vad ska vi göra nu, retroaktiv abort?
Tänk lite längre än näsan räcker, kanske?
Trist attityd. Det är många små utgifter till jul till skolan och allt annat. Och som det påpekats är det ju i den åldern så att de växer, så kläderna används bara en gång. Plus det faktum att många med tight ekonomi skäms för det och inte vill berätta att de inte har råd. Jag har kört med mycket bytesaffärer genom åren, men av någon anledning är det lättare att göra så när man inte MÅSTE för att man inte har råd.M Maledictus skrev:Ja då sitter man ju verkligen på pottkanten om man inte har några marginaler alls. Oavsett längd på näsan så tycker jag fortfarande inte att skolan måste se till att precis allt ska finnas för att vissa föräldrar har dåligt med pengar. Att lägga ett par hundralappar på barnens luciafirande bör de flesta klara. Och har man barn i åldern 5-8 år så har de troligtvis firat lucia tidigare och har då förmodligen delar av klädseln klar.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
https://www.blocket.se/lund/Lucialinne___stjarngosselinne_82895998.htm?ca=20&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Jul___luciaklader_for_barn__Tomte__lucia_82928124.htm?ca=20&w=3
Annars kan man ofta låna av en släkting, av vänner med äldre barn,
grannen på andra sidan i farstun etc.
För resten: Hur mycket får man i barnbidrag per månad numera, minst 1250 kr?
https://www.blocket.se/stockholm/Jul___luciaklader_for_barn__Tomte__lucia_82928124.htm?ca=20&w=3
Annars kan man ofta låna av en släkting, av vänner med äldre barn,
grannen på andra sidan i farstun etc.
För resten: Hur mycket får man i barnbidrag per månad numera, minst 1250 kr?
M Maledictus skrev:
Det kan bra hända att man har råd med barn när man skaffar dom. Sedan kan det hända saker i livet som man inte kan påverka som tex sjukdomar. Blir barnet allvarligt sjukt så kanske ena föräldern måste bli hemma och ta hand om det eller bo på sjukhus med barnet. Om det är en långvarig sjukdom så äts marginalerna hastigt upp när den ena föräldern blir utan inkomst för att den inte kan jobba. Alla har inte föräldrar eller släktingar som kan hjälpa en.
Jag tycker att man ska försöka minska barnets lidande så mycket som möjligt om föräldrarna dricker upp pengarna. Det kan vara väldigt stor skillnad för ett barn där föräldrarna tex dricker upp pengarna och inte bryr sig så mycket om barnet. Om det kan stå med i luciatåget med luciakläder eller måste stå i vanliga kläder för att föräldrarna inte bryr sig.
KnockOnWood skrev:
Fungerar bra om barnet har föräldrar som bryr sig om det. Om föräldrarna bryr sig mer om sprit,tobak eller andra droger går nog barnbidraget till det. Dom lär inte heller bry sig om att leta efter något alls åt barnet heller.
Oftast efterfrågas ju luciatåget av barnen själva och är inget påtvingat. Vid 4 hade den älsta sitt första, preppade i veckor med sång och kläder osv osv. Då hade hon fått nya pedagoger de förra så nej till uppträdande för det var inte skolans roll och några barn kunde må dåligt av uppmärksamhet osv osv.
Många här utgår från att det är påtvingat från förskolan vilket jag verkligen inte tror det är på de skolor med utbildade och kompetenta pedagoger. Men att inte ha luciatåg om barnen efterfrågar det blir ju också fel om inte ett tvång så en omotiverad begränsning.
och om kostnaden, gå med i en lokal sälj/köp/bortskänkes grupp på fejan. Veckan innan lucia kostade linnena och tomtedräkterna och pepparkakskläderna mellan 20-50 kr. Några dagar innan skänktes de bort.
Många här utgår från att det är påtvingat från förskolan vilket jag verkligen inte tror det är på de skolor med utbildade och kompetenta pedagoger. Men att inte ha luciatåg om barnen efterfrågar det blir ju också fel om inte ett tvång så en omotiverad begränsning.
och om kostnaden, gå med i en lokal sälj/köp/bortskänkes grupp på fejan. Veckan innan lucia kostade linnena och tomtedräkterna och pepparkakskläderna mellan 20-50 kr. Några dagar innan skänktes de bort.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
https://www.di.se/nyheter/svenskarna-har-ursvag-ekonomisk-buffert/ nu är ju den artikeln knappt två år gammal, men det gäller säkerligen fortfarande ... 14% av de utfrågade har sparande som räcker en månad eller kortare.M Maledictus skrev:Ja då sitter man ju verkligen på pottkanten om man inte har några marginaler alls. Oavsett längd på näsan så tycker jag fortfarande inte att skolan måste se till att precis allt ska finnas för att vissa föräldrar har dåligt med pengar. Att lägga ett par hundralappar på barnens luciafirande bör de flesta klara. Och har man barn i åldern 5-8 år så har de troligtvis firat lucia tidigare och har då förmodligen delar av klädseln klar.
"”Bland ensamstående med barn är det 27 procent som inte klarar sig mer än en månad”, säger Rikard Josefson, vd för Länsförsäkringar Bank."
Lite mer än en fjärdedel av av alla ensamstående med barn har såpass liten buffert. Vad ska vi göra med dem? Ska vi kanske omhänderta alla barn vars föräldrar skiljer sig, och där resultatet av bodelningen inte är minst en årslön i kontanter att dela på?
Redigerat:
Det är ju inte bara för att det är roligt som daghem förskolor och skolar anordnar Luciatåg och andra uppträdanden. Det lär ju barnen saker också.L Lane skrev:Oftast efterfrågas ju luciatåget av barnen själva och är inget påtvingat. Vid 4 hade den älsta sitt första, preppade i veckor med sång och kläder osv osv. Då hade hon fått nya pedagoger de förra så nej till uppträdande för det var inte skolans roll och några barn kunde må dåligt av uppmärksamhet osv osv.
Det är ju bra att det ges bort så mycket luciadräkter,pepparkakskläder och tomtedräkter. Då blir det ju väldigt små kostnader för dagis och förskola att införskaffa lånekläder.
Vad är det mer för utgifter till skolan inför jul?Anna_H skrev:
Trist attityd. Det är många små utgifter till jul till skolan och allt annat. Och som det påpekats är det ju i den åldern så att de växer, så kläderna används bara en gång. Plus det faktum att många med tight ekonomi skäms för det och inte vill berätta att de inte har råd. Jag har kört med mycket bytesaffärer genom åren, men av någon anledning är det lättare att göra så när man inte MÅSTE för att man inte har råd.
Jag hänger inte med riktigt. Det är alltså bra med bytesaffärer, men inte om man är fattig? Det är väl framförallt då det är bra (om man bortser från miljöaspekten alltså)?