D
Jag vill inte övertyga någon att skaffa solceller eller batterier och kan bara använda mig själv som exempel och svara gärna på frågor men då blir det utifrån mina förhållanden och kanske lite allmänt.

Att försöka övertyga de som har och är nöjda att det ändå är dåligt kan vi väl sluta med, bättre att försöka förstå varför vederbörande är nöjd.

Finns biltrådar här där samma resonemang dyker upp ibland, det är bara att acceptera att någon kan vara nöjd med sin VW trots att man själv kanske inte gillar såna.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Menar du att ett nytt tak eller badrum inte värderas mer än ett tekniskt uttjänt?

Kan tänka mig att indraget fiber för 16.000 höjer värdet mer än 16.000 då en 85% köpare kanske inte annars har råd att dra in fiber direkt.
Det finns värdehöjande och värdesänkande saker man kan göra på sin fastighet, har man en kompetent mäklare nära så kan man be hen om råd innan man investerar.

Har själv en bekant som ska göra en större ombyggnad och har från mäklarhåll fått rätt ärlig feedback på vad av det han tänker göra som kan kan höja eller sänka värdet vid en försäljning.

H he-peter skrev:
Morsan fick offert på batteri under veckan nu. Payback tid enligt säljare 9 år. Då är hon 90 år gammal 🤣. Frågan är om man skall räknar in, att det ökar husets värde.
I de solpanel och batteri offerter jag fått så har säljarna ljugit som en häst travar. De använder iofs helt korrekta elpriser, men de använder exempelvis årsmedelpriset på el, inte dagspriset på sommaren för panelerna. De använder inte heller rimliga prisvariationer för att motivera batterierna. Hoppas din mor fått en bättre offert än så...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
I de solpanel och batteri offerter jag fått så har säljarna ljugit som en häst travar. De använder iofs helt korrekta elpriser, men de använder exempelvis årsmedelpriset på el, inte dagspriset på sommaren för panelerna. De använder inte heller rimliga prisvariationer för att motivera batterierna. Hoppas din mor fått en bättre offert än så...
Ja men det kan jag tro, inte olikt räckvidden på elbilar och bränsleförbrukningen på fossil. Det som brukar stämma är väl den uppskattade produktionen, så de siffrorma nör man kunna använda.

Man bör försöka gissa sin egen förbrukningsprofil och bestämma sig för vad man vill åstadkomma, sen får man se om förutsättningarna finns att man lyckas.

Uppgifter om solinstrålning brukar gå att hitta hos SMHI. Ingen av de (ganska få) som jag känner som har solpaneler har räknat själva. Idag pratar dom ogärna om hur det går. Allt bygger på förhoppningar och tro.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D
T TommyC skrev:
Uppgifter om solinstrålning brukar gå att hitta hos SMHI. Ingen av de (ganska få) som jag känner som har solpaneler har räknat själva. Idag pratar dom ogärna om hur det går. Allt bygger på förhoppningar och tro.
Man kan ju svara på hur det har gått såklart, det svåra är att räkna om det till kronor och ören, det gav jag upp på.

Framåt vet jag inget om, det vet bara de som är negativa till solceller, det vet att priserna kommer vara evigt låga! haha

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
D djac skrev:
Man kan ju svara på hur det har gått såklart, det svåra är att räkna om det till kronor och ören, det gav jag upp på.

Framåt vet jag inget om, det vet bara de som är negativa till solceller, det vet att priserna kommer vara evigt låga! haha
Evigt låga elpriser?
- Nej. Det tror jag inte alls på.

Låga elpriser på sommaren?
- Ja. Detta är jag fullt övertygad om att det kommer att gälla även i framtiden. Solen lyser på paneler. Den lyser på snö i fjällen. Den värmer också upp luften omkring oss så att elbehovet blir mindre. Även om subventionerna i Tyskland och Nederländerna försvinner så finns redan panelerna för. Pilen har installerat massor med paneler också. Nej, höga priser på sommaren när panelerna producerar, det kommer inte att vara vanligt.

Och pga pumpkraftvibtyskland, batteriet mm så kommer inte heller kvällspriserna att dra iväg under sommaren.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte heller något om framtida priser men gissar att de kommer att vara fortsatt starkt varierande.

Solceller har sina givna användningsområden. För ca 10 år sedan hörde jag ett föredrag från någon på ABB som berättade att från norra Tyskland och söderut var det oftast billigast att bygga kraftsystem för mobiltelefoni och liknande tillämpningar med solceller och batterier om det var långt till befintligt kraftnät. Idag vet jag inte var den lönsamhetsgränsen går men troligen en bra bit upp i Sverige.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Attitudeswe
D djac skrev:

Har du Tibber så har jag en räknesnurra åt dig som tar SMHIs instrålning och din helt egna förbrukningsprofil och svarar i kronor och ören vad panelerna (och ev batteri) är värda:

https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.py

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Offerten bygger framför allt på, att skattekollektivet gå in och betala hälften. Resten låter jag vara okommenterat.

T TommyC skrev:
Värden på solinstrålning finns att hämta från många håll. Min installatör använde PVsol. På årsbasis så stämmer det med bara några procent variation. Det är den enkla biten. När det gäller hur mycket el man kan spara så är det lätt att genomskåda kalkylerna. När säljaren anser att du kan spara fler kWh än du förbrukar så blir hen rätt tyst. Jag har en hyfsad payback på mina solceller. Det beror på att jag har elbil (som ofta kan laddas på dagen) och hemautomation som styr VVB, AC och litet annat samt dynamisk exportbegränsning (säljer inte till minuspris). Så mina förutsättningar är rätt ok. Många har sämre förutsättningar och några bättre. Om man har pool så blir kalkylen t ex mycket bättre. Om man har bergvärme och varmvatten on demand så är förutsättningarna obra. Jag har räknat på batterier. Får tyvärr inte ihop det. Det är lååång pay-back. Men kanske köper jag det ändå. Ska byta några fönster. Payback på det är enligt kalkylen ca 112 år. Så vad är lönsamt?

Våra fönster är från husets byggår 1981. Tack vare mycket enkelt underhåll (lasyr) så är dom fortfarande i bra skick och kommer inte att bytas så länge vi bor här. Varför byter du fönster? De enda skäl jag kan komma på är bättre ljudisolering och man inte har 3-glas tidigare eller eftersatt underhåll. Det går dock ofta att rädda ganska gravt förfallna fönster.

T TommyC skrev:
Våra fönster är från husets byggår 1981. Tack vare mycket enkelt underhåll (lasyr) så är dom fortfarande i bra skick och kommer inte att bytas så länge vi bor här. Varför byter du fönster? De enda skäl jag kan komma på är bättre ljudisolering och man inte har 3-glas tidigare eller eftersatt underhåll. Det går dock ofta att rädda ganska gravt förfallna fönster.
Det är från 1968 (2-glas) och ja de går att rädda, men det är ganska mycket jobb. För att få bättre bullerdämpning så vill jag ha 3-glas. Nya fönster har bättre inbrottsskydd, smartare låsmekanism, ställbara ventiler. Har också bytt 2 altandörrar för att få bättre inbrottsskydd och isolering, och av estetiska skäl så byter jag fönstren till samma stil. Jag har 12 fönster som jag ska behålla/renovera och det är nog med jobb.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Det är lååång pay-back.
Fick offert på batteri 50kwh 71.000 sek plus moms. Räknar med 3 eller 4 år återbetalning.

Graf över elkonsumtion och överskottsenergi, daglig översikt den 26 juni. Värden visas i watt, med toppar och dalar illustrerade i lila och grönt.

lilytwig lilytwig skrev:
Det är från 1968 (2-glas) och ja de går att rädda, men det är ganska mycket jobb. För att få bättre bullerdämpning så vill jag ha 3-glas. Nya fönster har bättre inbrottsskydd, smartare låsmekanism, ställbara ventiler. Har också bytt 2 altandörrar för att få bättre inbrottsskydd och isolering, och av estetiska skäl så byter jag fönstren till samma stil. Jag har 12 fönster som jag ska behålla/renovera och det är nog med jobb.
Hej
Även jag har nu bytt mina fönster med samma ålder k-värdet blir nu 1,2 (från ca 3) på hela huset 125+125+60m2 Uppvärmd yta

Bullret och underhållsbehovet blev betydligt mindre

Jag behöver nu endast ca 75 W per grad temperaturskillnad inne ute via bergvärme utan elspets

Huset klarar rimligen då -34 grader med ca 4kW för värme och varmvatten och ser ut att nästa år landa på ca 12 000 kWh och ännu lägre med frikyla som ger svalare inomhustemperatur sommartid

Det underlättar även när effekttariffen kommer

Jag ser därigenom inget behov av solceller som jag inte ser hjälper till vid mörker och vinterkyla

Däremot ger 15 kWh batterier möjligheter att klara strömavbrott

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.