D djac skrev:
Vad menar du, en seriös studie av om solceller påverkar husens försäljningspriser titta naturligtvis på om solceller påverkar husens försäljningspriser, inget annat?
Då missförstod jag dig. Som jag skrev ser jag ingen mening med att bedöma lönsamheten av solceller om man inte tar med samtliga ekonomiska effekter av investeringen. Jag trodde det var den typen av studier du hänvisade till.

D djac skrev:
Vad menar du, en seriös studie av om solceller påverkar husens försäljningspriser titta naturligtvis på om solceller påverkar husens försäljningspriser, inget annat?
Mäklarens bedömning är att solceller innebär 100-250kkr upp på en husaffär som ligger på 3,5-4 mille

• Gilla
Crank
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Mäklarens bedömning är att solceller innebär 100-250kkr upp på en husaffär som ligger på 3,5-4 mille
Det beror helt på intressenterna. Om exempelvis taket börjar närma sig slutet av livslängden så hade jag satt negativt värde på solpanelerna. Är taket bytt tillsammans med monteringen av panelerna så är det en helt annan sak. Då har panelerna ett visst värde. Men egentligen är det ju inte panelerna som kostar så mycket utan främst montering, växelriktare mm.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Då missförstod jag dig. Som jag skrev ser jag ingen mening med att bedöma lönsamheten av solceller om man inte tar med samtliga ekonomiska effekter av investeringen. Jag trodde det var den typen av studier du hänvisade till.
En sån investering har ju två delar, en är avskrivningen, kostnaden, det andra är besparing och intäkter.

Många pratar om återbetalningstid och det är hur lång tid det tar innan man är tillbaks på noll men om installationen är värd mer än noll så blir det ju inte rätt.

Med mycket annat man gör så måste man ju direktavskriva investeringen men om det finns ett restvärde, som studierna visat så behöver man inte det.

Att solceller sänker driftskostnaderna finns det väl ändå inget tvivel om, hur mycket beror på de enskilda omständigheterna så det lämnar jag utanför.

• Arg
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror helt på intressenterna. Om exempelvis taket börjar närma sig slutet av livslängden så hade jag satt negativt värde på solpanelerna. Är taket bytt tillsammans med monteringen av panelerna så är det en helt annan sak. Då har panelerna ett visst värde. Men egentligen är det ju inte panelerna som kostar så mycket utan främst montering, växelriktare mm.
Ja men verkligen, det kommer finnas fall där det ger noll och andra där det ger mer än investeringen. Har man bara en intressent så behöver det inte betyda något men om man får in ett par med särintresse osv så kan det rusa, det är normalt.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om någon satt solceller på ett tak som närmar sig sin livslängd så är det nog ett undantag. Men visst, det finns människor med avvikande beteende. Det känns rimligare att resonerar kring mer normal installation.

lilytwig lilytwig skrev:
Om någon satt solceller på ett tak som närmar sig sin livslängd så är det nog ett undantag. Men visst, det finns människor med avvikande beteende. Det känns rimligare att resonerar kring mer normal installation.
Jag har sett många sådana installationer.

• Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har sett många sådana installationer.
Ja, jag har sett så mycket tokigheter att trådarna inte räcker till men det betyder väl inget i sammanhanget? 😉

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, jag har sett så mycket tokigheter att trådarna inte räcker till men det betyder väl inget i sammanhanget? 😉
Nej det betyder inget. Avarter dyker upp i alla sammanhang. Men det är ganska vanligt att avarter tas upp som exempel för att stärka sin egen uppfattning. Det vi mer sansande brukar kalla trolleri.

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Nej det betyder inget. Avarter dyker upp i alla sammanhang. Men det är ganska vanligt att avarter tas upp som exempel för att stärka sin egen uppfattning. Det vi mer sansande brukar kalla trolleri.
Nu syftade jag ju på att man inte generellt kan säga att ett hus uppvärdera när det har solpaneler, utan att det beror på förutsättningarna.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Nu syftade jag ju på att man inte generellt kan säga att ett hus uppvärdera när det har solpaneler, utan att det beror på förutsättningarna.
Eller tvärtom och sen finns det outliers, det är nog mer rätt? Det är ju precis detta som studierna har visat.

Attitudeswe
Kröp till kortset och installerade solceller med batterilager. Vertikal 50W panel i SSÖ. Fick ihop 10Wh från kl 15:00

• Diagram över solpanelens produktion: 10Wh, max effekt 40W, max spänning 21.37V. Batterispänning max 14.41V, min 0.00V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
D djac skrev:
Ja men såklart, om man är återförsäljare av solceller så ska man INTE köpa hus och montera solceller för att få mer betalt men för en vanlig ägare som bor i huset själv så betyder det att kapitalvärdet inte sjunker till noll vid montering, så som är fallet med mycket annat man köper och monterar på huset.
Menar du att ett nytt tak eller badrum inte värderas mer än ett tekniskt uttjänt?

Kan tänka mig att indraget fiber för 16.000 höjer värdet mer än 16.000 då en 85% köpare kanske inte annars har råd att dra in fiber direkt.

pacman42 pacman42 skrev:
Morsan fick offert på batteri under veckan nu. Payback tid enligt säljare 9 år. Då är hon 90 år gammal 🤣. Frågan är om man skall räknar in, att det ökar husets värde.

Man bör oavsett sin ålder beakta garantitiden och sannolikheten att det finns något företag som kan stå för garantiutfästelsen utifall det behövs. Man bör även beakta brandsäkerhetsaspekter utifall det som nästan aldrig händer ändå händer.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.