L L Jan skrev:
En fastighet kan ha pantbrev som överstiger dess aktuella marknadsvärde,
Har du ändrat dig? Du skrev:
L L Jan skrev:
2. Bevis på att fastigheten betingar minst ett visst värde.
Men visst är det OK att ändra sig! 👍
L L Jan skrev:
Men banken kommer inte att låna ut mer pengar än vad fastigheten är värd som säkerhet
Banken kanske inte lånar ut en enda krona. Vad har bankens utlåningsvilja med denna diskussion att göra?

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Okunskapen är slående hos dig. Naivt!

2. Nej det går inte, i princip! Ja! En fastighet kan ha pantbrev som överstiger dess aktuella marknadsvärde, t.ex. om fastigheten har sjunkit i värde sedan pantbreven togs ut. Men banken kommer inte att låna ut mer pengar än vad fastigheten är värd som säkerhet – ofta max 75–85 % av marknadsvärdet. Ref.Lantmäteriet

3. Stämmer. Har inte hävdat annat.
Undrar vem som är naiv?

Banken utfärdar inte pantbrev och det finns *inget* krav att ett pantbrev ska vara förknippat med ett lån.

Om du går till https://www.lantmateriet.se/ansokinteckning kan du enkelt fylla i en blankett och ansöka om pantbrev för 100 000 000kr om du så önskar. (Och är beredd att betala 2 000 000 för nöjet)

Den enda funktion som ett pantbrev har är att säkerställa att hus inte redan är intecknade.

Och det är enbart 375kr av varje pantbrev som går till lantmäteriet. Dvs deras expeditionsavgift.
De 2% är inte någon avgift utan en skatt som går in i det generella skattekollektivet och finansierar allt från lantmäteriet till folktandvård, asylmottagande och militära övningar.

• Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Banken kanske inte lånar ut en enda krona. Vad har bankens utlåningsvilja med denna diskussion att göra?
Det är ju inte bara banken som kan ha pantbrev i en fastighet. När jag som nyskild och barskrapad köpte förra huset fick jag maximalt lån med pantbrev hos banken. Resterande summa fixade jag med privat kontakt och ytterligare pantbrev. Det hade inget med husets värde att göra.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Undrar vem som är naiv?

Banken utfärdar inte pantbrev och det finns *inget* krav att ett pantbrev ska vara förknippat med ett lån.
Stämmer!
Om du går till [länk] kan du enkelt fylla i en blankett och ansöka om pantbrev för 100 000 000kr om du så önskar. (Och är beredd att betala 2 000 000 för nöjet)
Går ej med på, för vanligt hus.
Den enda funktion som ett pantbrev har är att säkerställa att hus inte redan är intecknade.
Stämmer. Dock fler
Funktioner än så. Tex att man kan intyga bolånebeloppet.
Och det är enbart 375kr av varje pantbrev som går till lantmäteriet. Dvs deras expeditionsavgift.
De 2% är inte någon avgift utan en skatt som går in i det generella skattekollektivet och finansierar allt från lantmäteriet till folktandvård, asylmottagande och militära övningar.
Japp, finansierar Lantmäteriet. Du snappade rätt

Redigerat:
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Stämmer!

Går ej med på, för vanligt hus.

Stämmer. Dock fler
Funktioner än så. Tex att man kan intyga bolånebeloppet.

Japp, finansierar Lantmäteriet. Du snappade rätt
Det skadar inte att vara lite ödmjuk och upphör gärna med att kalla folk olika oförskämda saker.

Jobbar du på bank?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det skadar inte att vara lite ödmjuk och upphör gärna med att kalla folk olika oförskämda saker.

Jobbar du på bank?
Sorry isf. Men vad är oförskämt?

Har en nära släkting som jobbar på Sparbanken. Bra att ha sådan kontakt.

• Wow
Jonatan79
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Sorry isf. Men vad är oförskämt?

Har en nära släkting som jobbar på Sparbanken. Bra att ha sådan kontakt.
Din släkting verkar vara dålig på att förklara saker och ting. Jag har bara jobbat 9 år på bank och ägt fastighetsbolag, vad vet jag!

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Din släkting verkar vara dålig på att förklara saker och ting. Jag har bara jobbat 9 år på bank och ägt fastighetsbolag, vad vet jag!
Vad har min släkting förklarat?

L L Jan skrev:
Vad har min släkting förklarat?
Troligtvis inte mycket, då du gissar mest….

• Älska
  • Gilla
orutti och 3 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Tex att man kan intyga bolånebeloppet.
Vad menar du med detta? Vad har de uttagna pantbrevens storlek att göra med storleken på ett eventuellt bolån?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Troligtvis inte mycket, då du gissar mest….
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med detta? Vad har de uttagna pantbrevens storlek att göra med storleken på ett eventuellt bolån?
Bra att du verkar vara expert så som de vet själv. Jobbat på bank kan ju vara vad som helst. Man kan vara vaktmästare tex. Min släkting hanterar företagslån

Spelar väl ingen roll hur mycket pantbrev det är en fastighet, är ju bara intressant om man behöver låna pengar. Jag har köpt hus för kontanta medel, då är det ju ointressant om det finns en halv miljon eller 5 miljoner i pantbrev.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Bra att du verkar vara expert så som de vet själv. Jobbat på bank kan ju vara vad som helst. Man kan vara vaktmästare tex. Min släkting hanterar företagslån
Jag har bl.a. jobbat som lånehandläggare, betalat ut några hundratals lån till kunder. Köpt och sålt kommersiella fastigheter, mark och privata fastigheter. Aldrig vaktmästare faktiskt, löjligt inlägg för övrigt.

• Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Från: Sparbankens bankens hemsida :
Storleken på pantbrev hänger ihop med hur stort bolån du tar.

Vad är ett pantbrev?
Ett pantbrev är ett bevis på att en del av fastigheten är pantsatt som säkerhet för ett lån. När du tar ett bolån för att köpa ett hus, radhus eller en fastighet (t.ex. tomt, skogs- eller åkermark), kräver vi pantbrev som säkerhet. Om pantbreven totalt sett är på ett högre belopp än vad bostaden eller fastigheten är värd går det oftast att enbart låna högst 85% av värdet på fastigheten. Vid lån kan vi begära att en värdering först görs.
Ta därför alltid kontakt med oss i god tid, före ny fastighetsaffär eller nya bolån.

Jag har bl.a. jobbat som lånehandläggare, betalat ut några hundratals lån till kunder. Köpt och sålt kommersiella fastigheter, mark och privata fastigheter. Aldrig vaktmästare faktiskt, löjligt inlägg för övrigt.
Löjligt? Eller öm punkt? 😉
Jag löjlar mig inte iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.