14 173 läst ·
134 svar
14k läst
134 svar
Varför vill man ha en äganderätt?
Har du ändrat dig? Du skrev:L L Jan skrev:
Men visst är det OK att ändra sig! 👍L L Jan skrev:
Banken kanske inte lånar ut en enda krona. Vad har bankens utlåningsvilja med denna diskussion att göra?L L Jan skrev:
Undrar vem som är naiv?L L Jan skrev:Okunskapen är slående hos dig. Naivt!
2. Nej det går inte, i princip! Ja! En fastighet kan ha pantbrev som överstiger dess aktuella marknadsvärde, t.ex. om fastigheten har sjunkit i värde sedan pantbreven togs ut. Men banken kommer inte att låna ut mer pengar än vad fastigheten är värd som säkerhet – ofta max 75–85 % av marknadsvärdet. Ref.Lantmäteriet
3. Stämmer. Har inte hävdat annat.
Banken utfärdar inte pantbrev och det finns *inget* krav att ett pantbrev ska vara förknippat med ett lån.
Om du går till https://www.lantmateriet.se/ansokinteckning kan du enkelt fylla i en blankett och ansöka om pantbrev för 100 000 000kr om du så önskar. (Och är beredd att betala 2 000 000 för nöjet)
Den enda funktion som ett pantbrev har är att säkerställa att hus inte redan är intecknade.
Och det är enbart 375kr av varje pantbrev som går till lantmäteriet. Dvs deras expeditionsavgift.
De 2% är inte någon avgift utan en skatt som går in i det generella skattekollektivet och finansierar allt från lantmäteriet till folktandvård, asylmottagande och militära övningar.
Det är ju inte bara banken som kan ha pantbrev i en fastighet. När jag som nyskild och barskrapad köpte förra huset fick jag maximalt lån med pantbrev hos banken. Resterande summa fixade jag med privat kontakt och ytterligare pantbrev. Det hade inget med husets värde att göra.Alfredo skrev:
Stämmer!Dowser4711 skrev:
Går ej med på, för vanligt hus.Dowser4711 skrev:
Stämmer. Dock flerDowser4711 skrev:
Funktioner än så. Tex att man kan intyga bolånebeloppet.
Japp, finansierar Lantmäteriet. Du snappade rättDowser4711 skrev:
Redigerat:
Jonatan79 skrev:
Jonatan79 skrev:
Bra att du verkar vara expert så som de vet själv. Jobbat på bank kan ju vara vad som helst. Man kan vara vaktmästare tex. Min släkting hanterar företagslånAlfredo skrev:
Medlem
· Stockholm
· 68 inlägg
Spelar väl ingen roll hur mycket pantbrev det är en fastighet, är ju bara intressant om man behöver låna pengar. Jag har köpt hus för kontanta medel, då är det ju ointressant om det finns en halv miljon eller 5 miljoner i pantbrev.
Jag har bl.a. jobbat som lånehandläggare, betalat ut några hundratals lån till kunder. Köpt och sålt kommersiella fastigheter, mark och privata fastigheter. Aldrig vaktmästare faktiskt, löjligt inlägg för övrigt.L L Jan skrev:
Från: Sparbankens bankens hemsida :Alfredo skrev:
Storleken på pantbrev hänger ihop med hur stort bolån du tar.
Vad är ett pantbrev?
Ett pantbrev är ett bevis på att en del av fastigheten är pantsatt som säkerhet för ett lån. När du tar ett bolån för att köpa ett hus, radhus eller en fastighet (t.ex. tomt, skogs- eller åkermark), kräver vi pantbrev som säkerhet. Om pantbreven totalt sett är på ett högre belopp än vad bostaden eller fastigheten är värd går det oftast att enbart låna högst 85% av värdet på fastigheten. Vid lån kan vi begära att en värdering först görs.
Ta därför alltid kontakt med oss i god tid, före ny fastighetsaffär eller nya bolån.