Fairlane Fairlane skrev:
Oklart hur vanligt det är för villor. I radhus/kedjehus är det rätt vanligt. Det märkliga är att prisskillnaden mellan två grannhus där det ena har arrendetomt och de andra friköpt brukar vara rätt liten.
Menar du verkligen arrende, inte tomträtt?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det vanligt att kommuner förvärvar privata fastigheter i villaområden för att placera missbrukare?
Jag kan inte vare sig bedöma hur vanligt det är eller hur vanligt det är att de köper BRF-lägenheter.
Henningelvis Henningelvis skrev:
Inte missbrukare här i alla fall, men i villaområdet där jag bor nu finns det hus som är HVB-hem och sådana som är boenden för personer med olika diagnoser. Jag tror att det är vanligare än man tror.
Under de sista åren i villaområdet där jag bodde förut hade kommunen köpt en villa som skulle användas som utslussningsboende och det blev känt eftersom det krävdes bygglov för att göra om villan till flera lägenheter. Det var lite upprörd stämning eftersom det var väldigt nära fritids och folk spred rykten om att de skulle börja hitta kanyler på fritidstomten. Jag vet inte hur det blev eftersom vi redan hade bestämt att vi skulle flytta därifrån om några år.

BirgitS
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det du beskriver kan hända i alla boendeformer. Mitt argument är att det bara är i en Brf som kommun och region kan dra sig tillbaka och lägga över delar av de relaterade kostnaderna och arbetsinsatserna på föreningens övriga medlemmar.
Och mitt argument var att du kan drabbas av kostnader och arbetsinsatser även i en ägd friliggande villa när det bor folk med problem i närheten.

BirgitS
kisumisu kisumisu skrev:
Dessutom ett dyrt boende med tanke på att man får ej göra som man vill och ändå har ett eget ansvar. Måste satsa pengar men ändå betala hyra 🤔 förlåt "avgift" 😂
Men avgiften är här i Stockholmsområdet en bråkdel jämfört med hyran. Dessutom finns det ju så många fler BRF än hyreshus så att man kan välja var man bor i stället för att vara tvungen att bo i vissa områden med dåligt läge. I en BRF får man bestämma hur man vill ha det inomhus mycket mer än i en hyreslägenhet. Sammanlagt för oss är det värt mycket mer att bo i en BRF än i en hyreslägenhet.
kisumisu kisumisu skrev:
Angående inköpspriserna så bor jag ej i Sthlm. Men jag antar BRF även där hänger väldigt nära på vad ett riktigt hus kostar!
Det är nog 1-2 miljoner mer för ett ägt litet hus i Vällingby än för ett lika stort BRF-radhus i samma område. Beror på avgiften och föreningens lån, sånt räknar folk på när marknadspriset sätts.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
kisumisu kisumisu skrev:
Är det ens något vanligt i Sverige att man har arrendetomt till villor?
kisumisu kisumisu skrev:
Däremot väldigt vanligt i grannlandet Finland och förutom chockhöjningar av priset är också en viss risk att hyresavtalet ej förnyas.
Tomträtt är, och ändå mer var, vanligt i vissa villaförorter kring Stockholm, det var för att ge arbetare och lägre tjänstemän en möjlighet att flytta från en trångbodd liten hyreslägenhet till ett eget litet hus. De slapp att betala för tomten och fick i stället betala en liten avgift för den varje år. Men den lilla avgiften är ju inte längre så liten när allt fler trängs i Stockholm.

Det är en tomträtt och inte en arrendetomt så man har en besittningsrätt till tomten och kan inte bli av med tomträtten.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
BirgitS BirgitS skrev:
Men avgiften är här i Stockholmsområdet en bråkdel jämfört med hyran. Dessutom finns det ju så många fler BRF än hyreshus så att man kan välja var man bor i stället för att vara tvungen att bo i vissa områden med dåligt läge. I en BRF får man bestämma hur man vill ha det inomhus mycket mer än i en hyreslägenhet. Sammanlagt för oss är det värt mycket mer att bo i en BRF än i en hyreslägenhet.

Det är nog 1-2 miljoner mer för ett ägt litet hus i Vällingby än för ett lika stort BRF-radhus i samma område. Beror på avgiften och föreningens lån, sånt räknar folk på när marknadspriset sätts.
Så är det säkert. Är ju skillnad med Sthlm och Norrland även i andra frågor.

Kanske rent av beror på att det finns så mkt BRF i 08 området vs egna hus med egna tomter och till hyres är köerna långa, så långa att folk sätter sina nyfödda i kö i Stockholm.
Jag vet själv hur det är då jag bott o Sthlm och flyttat därifrån!

I norr är det nästan tvärtom och hyrorna här är inte så höga. Medans BRF föreningarna har skulder upp i öronen och avgifter därefter! Sen är det ju svårare sälja BRF eller för den delen eget hus här uppe! Men eget hus är billigaste formen att bo i helt klart! Behövs inga miljonskulder för att kunna äga hus!
Även om du skulle fullt belåna huset är det fortfarande billigare än BRF avgifter och hyra.

Men är kanske tillgång och efterfrågan som styr. Här finns som sagt mer egna hus och alla vill inte bo i eget hus 🤷‍♂️

Redigerat:
Fairlane
H hempularen skrev:
Menar du verkligen arrende, inte tomträtt?
Jo du har rätt, tomträtt menade jag.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
För min del var det till största delen det faktum att man är beroende av de andra medlemmarnas ekonomi när man bor i BRF. Därför flyttade jag till ägarlägenhet (ganska ovanligt) och sen hus.

Det jag menar är att om räntor går upp och folk blir av med jobbet, och därmed inte kan betala avgiften i en BRF, så kan BRF'n till slut bli tvungen att sälja den enda tillgång de har, dvs fastigheten. Då bor man helt plötsligt i en hyresrätt istället, i värsta fall, och med ett blanko-lån på sin tidigare BRF....

Det är mycket osannolikt, men det har hänt, hade en kompis som råka ut för detta på 90-talet. Sannolikheten för detta ökar i en nyare förening med höga lån.

Dessutom slipper man, som andra skrivit oxå, styrelsearbetet om man bor i hus, ett stort plus tycker jag.

(kanske någon redan nämnt det jag skriver, skummade bara igenom tråden, sorry om jag upprepar det nån annan skrivit)

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Reyhn Reyhn skrev:
Vi står inför att köpa en äganderätt, ett radhus som bara haft en ägare sen det byggdes på 1970-talet. Det medför att pantbreven är väldigt låga, medan nuvarande marknadsvärde (och taxeringsvärde) är högt. Därför blir själva kostnaden för att bara få lov att köpa bostaden jättehög p.g.a. pantbrev och lagfart - i vårt fall över 150'000 kr.

Pantbrev och lagfart är nånting vi i Sverige bara tar för givet, och ibland inte ens tänker på. Vi betalar glatt enorma summor till bank och stat för att så är det.

Men varför?
Vad får jag för de pengarna?
Hur kan jag motivera för någon annan att betala flera års hårt arbete och sparande för... ingenting?

När jag jämför med att köpa en bostadsrätt, där jag slipper lagfarten, så kan jag använda de besparingarna till ex. renovering istället, vilket räcket långt. Nån kanske tänker att "för en bostadsrätt är det inbakat i månadsavgiften", men det är fel (som jag förstår det), eftersom lagfart/pantbrev betalas av varje köpare vid varje försäljning.

Så än en gång, hjälp mig förstå:
Om jag kan välja mellan två jämförbara bostäder där den ena är en äganderätt och den andra en bostadsrätt, varför skulle jag nånsin välja en äganderätt där jag bara kastar bort pengar på ingenting? Vad får jag från en äganderätt som gör det värt det? Vad är det jag inte ser?
Pantbrev är främst till för tre saker:
1. Eliminerar risken för dubbelbelåning.
2. Bevis på att fastigheten betingar minst ett visst värde.
3. Finansiering till Lantmäteriet. De gör många viktiga saker i samhället, tex. håller ordning på tomtgränsen och kartor.

Klaga inte på 20.000 per miljon för pantbrev.
Njut istället av att vi knappt har någon fastighetsskatt längre. Nästan alla länder har det. I USA i tex kostar vanlig villa värd 3,5 milj kr 70.000 per år i fastighetsskatt, i närheten av storstäderna på östkusten.

• Wow
Jonatan79
  • Laddar…
TS betalar alltså 150000 för pantbrev vilket är 2% av utökade panten uträknat till 7.500.000. Helt rimligt tycker jag

G G.L. skrev:
TS betalar alltså 150000 för pantbrev vilket är 2% av utökade panten uträknat till 7.500.000. Helt rimligt tycker jag
Förryckt gnidet isf, när man har råd med hus för så mycket pengar.
Knappt ens småpengar i sammanhanget. Klagas det för mycket blir det nog fastighetsskatt istället.

Redigerat:
  • Gilla
Emma Gunnarsson
  • Laddar…
TRJBerg
Apropå problemboende (= de som bor) så lär det vara minst 10 gånger så vanligt i brf:er jämfört med villor. Dvs vad gäller problem för de som bor nära.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Apropå problemboende (= de som bor) så lär det vara minst 10 gånger så vanligt i brf:er jämfört med villor. Dvs vad gäller problem för de som bor nära.
Skulle faktiskt även säga i samfälligheter med egenägda radhus, iallafall jag ledsnade efter ett antal år, har nu gått till villa, vill inte tillbaka till radhus med samfällighet.

L L Jan skrev:
Bevis på att fastigheten betingar minst ett visst värde.
Ett pantbrev är inget bevis på det.

• Gilla
Reyhn och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ett pantbrev är inget bevis på det.
Jo, annars får man inte ut dem.

• Wow
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.