L L Jan skrev:
Löjligt? Eller öm punkt? 😉
Jag löjlar mig inte iaf.
Så bra då! Nu har du lärt dig lite mer om pantbrev iaf.

• Gilla
  • Haha
jliljeha och 1 till
  • Laddar…
E Emma Gunnarsson skrev:
Spelar väl ingen roll hur mycket pantbrev det är en fastighet, är ju bara intressant om man behöver låna pengar. Jag har köpt hus för kontanta medel, då är det ju ointressant om det finns en halv miljon eller 5 miljoner i pantbrev.
Nej, de är bra för fastighetens värde. Någon gång kommer fastighen att säljas, kanske till någon som behöver låna.

L L Jan skrev:
Nej, de är bra för fastighetens värde. Någon gång kommer fastighen att säljas, kanske till någon som behöver låna.
Bara om köparen ska låna pengar.

L L Jan skrev:
Från: Sparbankens bankens hemsida :
Storleken på pantbrev hänger ihop med hur stort bolån du tar.
Men förstår du alls hur pantbrev fungerar?

Du skriver att ett pantbrevs funktion bland annat är:
L L Jan skrev:
Dock fler Funktioner än så. Tex att man kan intyga bolånebeloppet.
Vad menar du med det? På vilket sätt säger de uttagna pantbrevens storlek något alls om hur stora eventuella bolån är?

Man kan ha uttagna pantbrev på många miljoner utan att ha en enda krona i bolån!

Om du ser att en fastighet har uttagna pantbrev på en miljon, vad säger det dig om bolånens storlek. Vad intygar siffran en miljon avseende bolånens storlek?

• Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så bra då! Nu har du lärt dig lite mer om pantbrev iaf.
Tror du?

• Haha
  • Älska
  • Gilla
MrDizzy och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bara om köparen ska låna pengar.
Alfredo Alfredo skrev:

Vad menar du med det? På vilket sätt säger de uttagna pantbrevens storlek något alls om hur stora eventuella bolån är?

Man kan ha uttagna pantbrev på många miljoner utan att ha en enda krona i bolån!

Om du ser att en fastighet har uttagna pantbrev på en miljon, vad säger det dig om bolånens storlek. Vad intygar siffran en miljon avseende bolånens storlek?
Du avser annat och/ eller blandat ihop

L L Jan skrev:
Då kanske du kan utbilda oss?
För hittills har du inte lyckats..

• Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Jag ställer fyra tydliga frågor till dig och ditt svar är att jag "avser annat och/ eller blandat ihop". Diskussionen blir rätt omöjlig här...

• Gilla
Reyhn och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Letade upp den till dig.
[länk]

Och pantbrev har inget med ditt aktuella lånebelopp, vi har x pantbrev registrerade men men lån enbart på några procent av pantbrevens värde.
Stämmer, har aldrig hävdat annat. Din fråga är irrelevant.
Typ alla vet detta redan.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag ställer fyra tydliga frågor till dig och ditt svar är att jag "avser annat och/ eller blandat ihop". Diskussionen blir rätt omöjlig
Alfredo Alfredo skrev:
Jag ställer fyra tydliga frågor till dig och ditt svar är att jag "avser annat och/ eller blandat ihop". Diskussionen blir rätt omöjlig här...
Frågan är irrelevant. Du frågar om sådant jag
Alfredo Alfredo skrev:

Storleken kan vara 0 kr.

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Storleken kan vara 0 kr.
Nej, ett pantbrev är aldrig på 0 kronor, däremot kan en fastighet var belånad till 0 kronor med befintliga pantbrev.

• Gilla
tergo och 5 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
2. Bevis på att fastigheten betingar minst ett visst värde.
Tyckte du ju en bit upp...

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nej, ett pantbrev är aldrig på 0 kronor, däremot kan en fastighet var belånad till 0 kronor med befintliga pantbrev.
Om du läser frågan också. Storleken på bolånen, dvs

Pantbrev visar enbart på att "någon" vid något tillfälle varit villig att låna ut pengar vid "det tillfället" med fastigheten som säkerhet.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.