L L Jan skrev:
Jo, annars får man inte ut dem.
Vad fastigheten hade för värde när pantbreven togs ut är en sak. Vad den är värd vid en senare tidpunkt är en helt annan sak. Pantbreven är på inget sätt något bevis för att en fastighet har ett visst minsta värde.

Fastigheten kan exempelvis ligga i Norrlands inland, ha en nedbrunnen bebyggelse och därför vara i det närmaste värdelös. Pantbrev till stora belopp kan finnas ändå.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad fastigheten hade för värde när pantbreven togs ut är en sak. Vad den är värd vid en senare tidpunkt är en helt annan sak. Pantbreven är på inget sätt något bevis för att en fastighet har ett visst minsta värde.

Fastigheten kan exempelvis ligga i Norrlands inland, ha en nedbrunnen bebyggelse och därför vara i det närmaste värdelös. Pantbrev till stora belopp
Alfredo Alfredo skrev:
Indikerar mimimumvärde

• Wow
Jonatan79
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fastigheten kan exempelvis ligga i Norrlands inland, ha en nedbrunnen bebyggelse och därför vara i det närmaste värdelös. Pantbrev till stora belopp kan finnas ändå.
Ingen regel utan undantag

L L Jan skrev:
Ingen regel utan undantag
Då kan du inte kalla pantbreven för ett bevis om värde. Eller du kan men det är ett tämligen odugligt bevis!

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Då kan du inte kalla pantbreven för ett bevis om värde. Eller du kan men det är ett tämligen odugligt bevis!
Läs på! Det är det som själva idén med dem.

• Wow
Jonatan79
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Läs på!
Gärna! Kan du länka till någon form av dokument som styrker att pantbrev är bevis på att en fastighet betingar minst ett visst värde? Jag påstår att du helt enkelt har tokfel men kan du överbevisa mig så är jag den förste att pudla och be om ursäkt!

• Gilla
orutti och 4 till
  • Laddar…
https://www.saob.se/artikel/?unik=P_0001-0412.tyng
Alfredo Alfredo skrev:
Gärna! Kan du länka till någon form av dokument som styrker att pantbrev är bevis på att en fastighet betingar minst ett visst värde? Jag påstår att du helt enkelt har tokfel men kan du överbevisa mig så är jag den förste att pudla och be om ursäkt!
Börja med att plugga in vokabulären. Förstå vad ordet pant betyder! Sedan fortsätt att förstå helhetsbegreppen.
Här är länken.

https://www.saob.se/artikel/?unik=P_0001-0412.tyng

Redigerat:
  • Wow
Jonatan79
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Börja med att plugga in vokabulären. Förstå vad ordet pant betyder! Sedan fortsätt att förstå helhetsbegreppen.
Här är länken.
Jag förstår utmärkt hur det här fungerar men du verkar inte göra det. Du säger att ett pantbrev är ett "bevis på att fastigheten betingar minst ett visst värde." Inser du inte själv hur orimligt detta påstående är? Eller det verkar du faktiskt göra för i #63 verkar du hålla med om att det inte alltid är så. Och då är det väl inte mycket till bevis?

• Gilla
orutti och 4 till
  • Laddar…
Göteborgs kommun säger upp 2 tomträtter 18000 m² mitt i Backaplansområdet (Ångpannegatan) som "ägs" av Ica fastigheter.
https://www.helahisingen.se/matkampen-pa-hisingen-vad-ska-ica-gora-med-tomtratter-pa-totalt-18-200-m²-vid-backaplan/

Med anledning av föreliggande stadsutvecklingsidé som syftar till att bland annat medge skola/förskola samt gata inom de tomträttsupplåtna fastigheterna anser förvaltningen att förutsättningarna för uppsägning av tomträtten uppfylls. I tillägg bedömer förvaltningen att en uppsägning följer nämndens tidigare beslut om tomträttsupplåtna fastigheter inom Backaplan. Då tomträttshavaren meddelat att en överenskommelse inte är aktuell föreslås därför nämnden besluta att ge förvaltningen i uppdrag att säga upp tomträtten till fastigheterna Kvillebäcken 62:11 samt Kvillebäcken 62:12 i enlighet medtomträttsavtalens villkor, det vill säga utan ersättning.
https://www4.goteborg.se/prod/Intra...38a01fc1258b7b002a3e2a/$FILE/11_EXN240826.pdf

Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår utmärkt hur det här fungerar men du verkar inte göra det. Du säger att ett pantbrev är ett "bevis på att fastigheten betingar minst ett visst värde." Inser du inte själv hur orimligt detta påstående är? Eller det verkar du faktiskt göra för i #63 verkar du hålla med om att det inte alltid är så. Och då är det väl inte mycket till bevis?
Är ej benägen att hålla med dig. Anser att du har fått det hela om bakfoten

varför behövs pantbrev för att få bolån?

L L Jan skrev:
Därför att det ger banken företräde framför alla andra kreditgivare.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Pantbrev är främst till för tre saker:
1. Eliminerar risken för dubbelbelåning.
2. Bevis på att fastigheten betingar minst ett visst värde.
3. Finansiering till Lantmäteriet. De gör många viktiga saker i samhället, tex. håller ordning på tomtgränsen och kartor.

Klaga inte på 20.000 per miljon för pantbrev.
Njut istället av att vi knappt har någon fastighetsskatt längre. Nästan alla länder har det. I USA i tex kostar vanlig villa värd 3,5 milj kr 70.000 per år i fastighetsskatt, i närheten av storstäderna på östkusten.
Kan inte låta bli:

1. Ja, helt rätt.
2. Nja, inte riktigt. Du kan beställa ut pantbrev på 1.000.000.000 kr i din fastighet om du önskar, och är dum nog ;) De har inget med värdet på fastigheten att göra.
3. Inte riktigt. En del av Lantmäteriets verksamhet finansieras av staten.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Ett pantbrev är ett "dokument" som visar att du satt din fastighet i pant till ett visst belopp och det motverkar risken för "dubbelupplåning" genom användande av samma pant hos flera borgenärer. Pantbrevet är ett bevis på beviljad inteckning.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan inte låta bli:

1. Ja, helt rätt.
2. Nja, inte riktigt. Du kan beställa ut pantbrev på 1.000.000.000 kr i din fastighet om du önskar, och är dum nog ;) De har inget med värdet på fastigheten att göra.
3. Inte riktigt. En del av Lantmäteriets verksamhet finansieras av staten.
Okunskapen är slående hos dig. Naivt!

2. Nej det går inte, i princip! Ja! En fastighet kan ha pantbrev som överstiger dess aktuella marknadsvärde, t.ex. om fastigheten har sjunkit i värde sedan pantbreven togs ut. Men banken kommer inte att låna ut mer pengar än vad fastigheten är värd som säkerhet – ofta max 75–85 % av marknadsvärdet. Ref.Lantmäteriet

3. Stämmer. Har inte hävdat annat.

Redigerat:
  • Wow
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.