14 173 läst ·
134 svar
14k läst
134 svar
Varför vill man ha en äganderätt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Visst, men har du FTX så får du ju anpassa ombyggnader till det eller byta till ett annat ventilationssystem, ingetdera gratis och kostnaden kan göra att man inte längre är fri att hantera det som man vill, trots att man äger huset.Dowser4711 skrev:
Är det vanligt att kommuner förvärvar privata fastigheter i villaområden för att placera missbrukare?BirgitS skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
Det du beskriver kan hända i alla boendeformer. Mitt argument är att det bara är i en Brf som kommun och region kan dra sig tillbaka och lägga över delar av de relaterade kostnaderna och arbetsinsatserna på föreningens övriga medlemmar.BirgitS skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
Inte missbrukare här i alla fall, men i villaområdet där jag bor nu finns det hus som är HVB-hem och sådana som är boenden för personer med olika diagnoser. Jag tror att det är vanligare än man tror.Jonatan79 skrev:
Det måste ju gå att skydda sig från i stadgarna genom att inte tillåta juridiska personer att äga lägenheter i föreningen? Vill minnas att det är vanligt med krav på stadigvarande boende också men är lite osäker. Vi har inte det - och flera av lägenheterna är eller har varit rena sommarbostäder.
Kikade tidigare på en lägenhet i närheten av en (nedlagd) skidbacke och där var det tvärtom en regel i stadgarna om att man INTE fick bo där permanent. Oklart varför.
Kikade tidigare på en lägenhet i närheten av en (nedlagd) skidbacke och där var det tvärtom en regel i stadgarna om att man INTE fick bo där permanent. Oklart varför.
Nä, det är en lagstadgad rätt kommunerna har. Som som tur inte utnyttjas så ofta, men när flyktingströmmen var på topp skrevs det ju om flera kommuner som köpte bostadsrätter för att hyra ut till flyktingfamiljer... (dvs. de får inte bara äga bostadsrätter utan även hyra ut dem i andra hand fritt utan föreningens medgivande)J jliljeha skrev:
Redigerat:
Jag köpte en lägenhet i Brf Riksbyggen Agnesbergshus 1 Angered, Göteborg som ägdes av Göteborgs socialnämnd.Henningelvis skrev:
Låt oss säga att skicket var undermåligt😇 men priset var också därefter.
En av mina bättre affärer, blåste ut allt ner till betongen i kök och hall, inredde med fynd från Ikea som höjde standarden minst 200 % och kostade nästan ingenting...
Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
Jag kan berätta för dig att kommunen aktivt håller sig undan allt sådant med argumentet att eftersom kommunen ofta är bostadsrättsföreningens motpart i olika frågor så anser de sig inte kunna delta aktivt i föreningens arbete.J jliljeha skrev:
Upplagt för intressekonflikter på flera plan då med andra ord.Henningelvis skrev:
Nåja, i den här kommunen har jag inte hört talas om att de köpt lägenheter. Däremot har det bedrivits privat HVB-verksamhet i villaområden och även något slags "utslussningsboende", osäker på vilken bokstavskombination det hade som beteckning. Man har aldrig ryggen fri om man har grannar inpå!
Håller med dig om BRF.E Emma Gunnarsson skrev:Tänker tvärtemot, varför vill man ha en bostadsrätt där man inte äger fastigheten utan bara rätten att bo där? Skulle heller aldrig köpa ett radhus med tomträtt, kan bli hur dyrt som helst. Men det jag ogillar med bostadsrätter är skuldsatta föreningar, först har föreningen lån som sannolikt är svåra att påverka och sedan har du egna lån utöver det.
Varför bo sådär, det föreningen som äger allt. Vad händer om idioter styr där?
Vad händer om föreningen skulle gå i konkurs?
Nä BRF är en hybrid mellan ägande och hyres. Skillnaden är bara att i hyres behöver man själv inget göra och i eget ägande får man stortsett göra vad man vill utan att behöva fråga lov.
Så nej tack!
Dessutom ett dyrt boende med tanke på att man får ej göra som man vill och ändå har ett eget ansvar. Måste satsa pengar men ändå betala hyra 🤔 förlåt "avgift" 😂
En samfällighet är ändå ej samma sak som en brf. Du har oftast bara en årsavgift på några tusen medans o BRF betalar man samma summa per månad. Visst det beror givetvis på föreningen budget.
Men själv tittade jag på radhus.
Betala 100-300 000 inköp, 6000kr i avgift (inget speciellt ingår heller, är bla direkt el där man själv betalar för uppvärmning).
Nä då köper jag hus som jag fick för strax under 1M sek, dvs 700k mer men slipper månadsavgifter, kan ha smartare uppvärmning, slipper tjafsa med en förening om jag vill förändra nåt. Bor dessutom större och behöver ej betala för bilplats och får ladda min elbil helt i lugn o ro från avundsjuka grannar till hushållsel pris!
Får ha min parabol ifred för att kunna tittat på utländska kanaler än att betala nån halvskum ip tv leveratör för pirattv.
Visst finns det BRF som fixar vettiga laddboxar för elbil, har fri parkering/parkering som ingår, tillåter parabol mm. Men beror helt på föreningen som sagt!
Angående inköpspriserna så bor jag ej i Sthlm. Men jag antar BRF även där hänger väldigt nära på vad ett riktigt hus kostar!
Sen har vi ju såklart människor som inte vill eller kan bo i hus. Men då är väl hyresrätt smartare?
Inget man behöver investera pengar i eller för den delen behöva sälja heller om man ska flytta!
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Märker att jag ej läst hela tråden 🤫Fairlane skrev:
Är det ens något vanligt i Sverige att man har arrendetomt till villor? Man läser mest om stugor och stugområden som rivits/rivs på attraktiva områden!
Nu kanske jag har fel.
Däremot väldigt vanligt i grannlandet Finland och förutom chockhöjningar av priset är också en viss risk att hyresavtalet ej förnyas.
Såg det sistnämda hos släkten i Finland. Ett gammalt hotell som stod/står övergivet. Ägaren har dött och ingen vill köpa fastigheten när staden har beslutat att avsluta arrende av tomten upphör om 2-3år! Sorgligt!
Hade funnits lite affärsmöjligheter där. Men är man under staden helt så blir det ju svårt och inte så intressant längre för egen del heller.
Visst finns det ju säkert hyrda tomter precis som det finns enstaka äganderätt radhus/lägenheter. Vilket är precis tvärtom i grannlandet där brf är väldigt ovanligt! Men även där är det ju gemensamma delar, styrelse etc som styr en slags samfällighet. Dock har man mer att säga till om och oftast billiga avgifter tillskillnad mot brf.
Redigerat:
Absolut. De flesta har väl friköpt kåken under årens lopp men ser fortsatt mycket till salu i Enskede/Bromma/Drottningholm/Djurgården med tomträtt. Börjar bli dyrt att friköpa nu då priset baseras på markens taxeringsvärde.kisumisu skrev:
Märker att jag ej läst hela tråden 🤫
Är det ens något vanligt i Sverige att man har arrendetomt till villor? Man läser mest om stugor och stugområden som rivits/rivs på attraktiva områden!
Nu kanske jag har fel.
Däremot väldigt vanligt i grannlandet Finland och förutom chockhöjningar av priset är också en viss risk att hyresavtalet ej förnyas.
Såg det sistnämda hos släkten i Finland. Ett gammalt hotell som stod/står övergivet. Ägaren har dött och ingen vill köpa fastigheten när staden har beslutat att avsluta arrende av tomten upphör om 2-3år! Sorgligt!
Hade funnits lite affärsmöjligheter där. Men är man under staden helt så blir det ju svårt och inte så intressant längre för egen del heller.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg