Nä, vi får nog vänta 50 år till innan vi kan kräva DCL-uttag i alla hem.
Det var idiotiskt att föra in denna nya standard i Sverige.
Alla lampor som säljs utan stickpropp innebär en förhöjd säkerhetsrisk.

A avh67f skrev:
Det är ju dcl som gäller nu sedan 2009 om jag minns rätt. Känns som det borde vara tillräckligt med tid för alla att hinna anpassa sig
I bästa fall så har alla nybyggda och renoverade hus de senaste 15 åren, i verkligheten bara de senaste 6-8 åren, DCL-uttag för lampor.

Det finns ganska många hus från 60-/70-talet som har dåtidens runda klass0-uttag i drift än idag. För att inte tala om alla de hus som har byggts från mitten av 90-talet fram till mitten av 10-talet som har de D-formade lamputtagen, dessa kommer att leva kvar bra många år.

Så det finns alltså två olika lampstickproppar som måste finnas parallellt under mångamånga år, dels de D-formade, dels DCL.

Det finns i alla fall två till olika lamputtag som har funnits, dels en runt 70-75, rektangulärt 3p, dels en runt andra halvan av 80-talet, runt 3p+jord. Stickkontakterna till dessa uttag finns ej att köpa nya sedan länge.
https://www.byggahus.se/forum/threads/fick-stoet-av-lamputtag-vad-aer-felet.541155/post-6093060

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
I bästa fall så har alla nybyggda och renoverade hus de senaste 15 åren
Demmpa Demmpa skrev:
För att inte tala om alla de hus som har byggts från mitten av 90-talet fram till mitten av 10-talet som har de D-formade lamputtagen
Jag bor i en 80-tals lägenhet med relativt god elstandard. Alla tak-/lamputtag är av den D-formade typen. Om jag skulle renovera skulle jag nog inte komma på tanken att byta ut dessa. De fungerar problemfritt och säkert med de armaturer jag har och jag har svårt att se att något skulle bli bättre av att jag bytte alla takuttag och modifierade alla armaturer. Jag gissar att jag inte är ensam om att tänka på det sättet.

• Gilla
Wheelabrator och 4 till
  • Laddar…
Största problemet med att byta i äldre bostäder är att DCL kräver skyddsjord. Det blir genast mer komplicerat än att bara byta uttaget om inte hela rummet redan är skyddsjordat...

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag har själv köpt på mig ca 20 st jordade D-formade lamputtag 2015-2019 inför då kommande renoveringar för att slippa DCL-standarden. Så dessa kommer troligen finnas kvar i drift om 40 år.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Svar från byggfabriken

• Skärmdump av meddelande från Byggfabriken om jordningsmöjligheter för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Whitewater Whitewater skrev:
Svar från byggfabriken
Nej, det är inte valfritt om den ska jordas eller inte. Anmäl till elsäkerhetsverket.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Whitewater Whitewater skrev:
Svar från byggfabriken
Nej, man väljer inte, en jordad apparat (tex ljusarmatur) ska ha jordad anslutningssladd samt jordad stickkontakt.
Det ska man verkligen följa om rummet har jordade uttag. Ska även följas när rummet har ojordade uttag.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag bor i en 80-tals lägenhet med relativt god elstandard. Alla tak-/lamputtag är av den D-formade typen. Om jag skulle renovera skulle jag nog inte komma på tanken att byta ut dessa. De fungerar problemfritt och säkert med de armaturer jag har och jag har svårt att se att något skulle bli bättre av att jag bytte alla takuttag och modifierade alla armaturer. Jag gissar att jag inte är ensam om att tänka på det sättet.
Det blir surt den dag butikerna tycker det är dags att börja sälja lampor med DCL-stickpropp.
Men det lär väl aldrig ske...

Så här ser alla lamputtag ut hemma hos oss, och när vi flyttade in hängde ledaren och nolla bara rakt ner helt oskyddade i mer eller mindre alla rum. Då har det bott en elektriker och grundare av en stor elinstallationsfirma i huset i typ 30 år (och därefter hans dotter). Men visst får man (om man tycker sig ha kunskap) byta lampor även i dessa uttag? På ett sätt är de ju lite halvsmidiga (ialla fall efter att jag börjat kosta på mig wago-kopplingar).
Lamputtag i tak med synliga kablar, där wago-kopplingar är installerade. Lampan hänger ner med en del av takets ledningar exponerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M Messier1994 skrev:
Så här ser alla lamputtag ut hemma hos oss, och när vi flyttade in hängde ledaren och nolla bara rakt ner helt oskyddade i mer eller mindre alla rum. Då har det bott en elektriker och grundare av en stor elinstallationsfirma i huset i typ 30 år (och därefter hans dotter). Men visst får man (om man tycker sig ha kunskap) byta lampor även i dessa uttag? På ett sätt är de ju lite halvsmidiga (ialla fall efter att jag börjat kosta på mig wago-kopplingar).
[bild]
BYTA en fast ansluten ljusarmatur mot en annan fast ansluten ljusarmatur får en "lekman" göra, däremot om det bara hänger ut trådar får man ej ansluta en fast ansluten ljusarmatur eller lamputtag.

Jag hade tagit in en elektriker som hade monterat lamputtag för centrumskruv, tex,
https://www.elbutik.se/product.html/armaturdoslock-1-vags-infallda-runda-for-aldre-takdosor (ojordad)
https://www.elbutik.se/product.html/elko-dcl-for-dosa-med-mittskruv (jordad)

• Gilla
Messier1994 och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
BYTA en fast ansluten ljusarmatur mot en annan fast ansluten ljusarmatur får en "lekman" göra,
Och ska vi vara petiga kan vi även lägga till "i torrt icke brandfarligt utrymmen inne i bostäder.".

• Gilla
Messier1994 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.