Har en lite äldre köksfläkt, Electrolux silence tech, med lite problem.
Motorn startar inte om man inte hjälper igång den. Har den väl kommit igång verkar det som den går helt okej.
Verkar inte ha någon betydelse om lampan är på eller inte.
Har bytt de två stora kondensatorerna då det lät (när man googlade) som att dåliga kondingar kunde vara orsaken.
Den större av de två hittade jag bara en som hade lite annorlunda anslutningar, därav de pålödda trådarna.
Någon som har något tips? Finns det andra kondensatorer som spelar in?
Jag vet ju inte säkert om ens de jag bytt har med har motorn att göra men misstänker starkt att åtminstone den största har det. Tycker att innan jag bytte kondingarna så brummade det mer när man försökte starta motorn medans den nu är tystare.
Motorn startar inte om man inte hjälper igång den. Har den väl kommit igång verkar det som den går helt okej.
Verkar inte ha någon betydelse om lampan är på eller inte.
Har bytt de två stora kondensatorerna då det lät (när man googlade) som att dåliga kondingar kunde vara orsaken.
Den större av de två hittade jag bara en som hade lite annorlunda anslutningar, därav de pålödda trådarna.
Någon som har något tips? Finns det andra kondensatorer som spelar in?
Jag vet ju inte säkert om ens de jag bytt har med har motorn att göra men misstänker starkt att åtminstone den största har det. Tycker att innan jag bytte kondingarna så brummade det mer när man försökte starta motorn medans den nu är tystare.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kondensatorn som är märkt med ett "K" kan också vara en felkälla.
Har du kapacitansmätningsfunktion på en multimeter så går det snabbt att avgöra om kapacitansen har sjunkit.
Har du bytt den runda elektrolytkondensatorn som sitter under den rektangulära kond.?
Har du kapacitansmätningsfunktion på en multimeter så går det snabbt att avgöra om kapacitansen har sjunkit.
Har du bytt den runda elektrolytkondensatorn som sitter under den rektangulära kond.?
Ingen konding man kan se från utsidan och det verkar som att motorn är NITAD ihop,E Emanuel01 skrev:
Nog inte meningen att man skall plocka isär den.
Känns inga problem att snurra den när den är avstängd. Går lätt och fint.
Den K-märkta är precis bytt till en ny.E etompau skrev:
Tror du den runda, under K, kan orsaka detta?
Inte otänkbart. Dessa kan med tiden torka=mindre kapacitans=skumma fel.Leif55 skrev:
Som sagt en mätning kan direkt ge besked. Även en ohmmätning kan ge en indikation på om kond. är någorlunda frisk. Bör göras med analogt instrument. Iakttag visarens utslag och återgång.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
Det symptom du beskriver är typiskt för att motorkondensatorn är dålig. Märkligt om den skulle sitta bakom ett nitförband.
De markerade lödningarna är kopplade till den vita kondensatorn. så den är kopplad till motorn via den svarta tjocka kabelnBo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
Där har du nog den felande länken!
Allt man söker om det här felet pekar ju mot att Motorkondensatorn skulle vara dålig. Tror ju inte att den nya jag köpte skulle vara kass men..........D Dilato skrev:
Och det måste väl vara den stora vita som är den?
När man rullar igång den för hand så kan man få igång fläkten både med och motsols. Den rullar igång lika bra åt bägge hållen.
Kan det ge någon ledtråd?