K
Whitewater Whitewater skrev:
Nästa fråga: Jag har nu fått svar på var man kan ansluta jord på lampan. Jag har ojordade takuttag i alla rum förutom köket. SKA jag ansluta jord till lampan, eller låta den vara ojordad?
Du kanske skulle överväga armaturer som inte behöver jordas i situationer när du saknar jordade uttag? Bara en tanke.

• Webbsidan Elsäkerhetsverket, med information om att ansluta jordade produkter till ojordade uttag, inklusive säkerhetsråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
[länk] Denna. Fanns tyvärr inga instruktioner. Har skrivit till Byggfabriken och frågat också, men tänkte jag kunde posta här med.
Du borde skicka tillbaka denna lampa och kräva att få en med monterad stickpropp av rätt typ.
Detta är ett ofog som bara vi konsumenter kan få stopp på genom att klaga.

• Gilla
TorbjornEd och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du borde skicka tillbaka denna lampa och kräva att få en med monterad stickpropp av rätt typ.
Detta är ett ofog som bara vi konsumenter kan få stopp på genom att klaga.
Var är rätt stickpropp?

DCL funkar ju inte hos TS, och vice versa.

DCL ställer till det just i sådana här situationer, därför leverar man utan anslutning och lämnar det på kunden att lösa ( Ikea har ju aldrig stickpropp utan bara snabbkoppling).
För att inte tala om alla sockerbitar som hänger i taket med lösa FK i nåt rör...

Sockerbiten på bilden misstänker jag är TS egen lösning

Leverantören här har ju tillval på produktsidan som TS valde att inte köpa.

Men visst är det uselt att leverera sådär 😢

• Byggfabrikens hemsida visar produkter: en vit lamppropp och en DCL-lamppropp med sladd, samt en kopplingsklämma från Wago.
    Skapa konto
Redigerat:
D Dilato skrev:
Var är rätt stickpropp?
En som passar i TS lamputtag och är i skyddsjordat utförande.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Uppenbarligen är den inte köpt med stickpropp (stickpropp ingår inte) så att skicka tillbaks den generar bara extra kostnader och löser ingenting.

Vi får nog acceptera att just taklampor dras med problemet att det finns inga standardiserade kontakter i taket i en överväldigande majoritet av bostäder i både Sverige och resten av Europa (ännu), och då blir det tyvärr så här.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Att det 2025 tillverkas lampor som inte är dubbelisolerade är däremot vidrigt, det finns inget försvar.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Sockerbiten på bilden misstänker jag är TS egen lösning
Varför tror du det?
Kabeln i lampan satt där vid inköp, liksom sockerbiten med två ingångar.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Uppenbarligen är den inte köpt med stickpropp (stickpropp ingår inte) så att skicka tillbaks den generar bara extra kostnader och löser ingenting.

Vi får nog acceptera att just taklampor dras med problemet att det finns inga standardiserade kontakter i taket i en överväldigande majoritet av bostäder i både Sverige och resten av Europa (ännu), och då blir det tyvärr så här.
Varför i hela världen skulle vi acceptera något sådant?? I Sverige har vi lamputtag.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
K Kane skrev:
Varför tror du det?
My bad.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Varför i hela världen skulle vi acceptera något sådant?? I Sverige har vi lamputtag.
I två av mina hus satt det bara en dosa med krok och två lösa fk bredvid i merparten av tak-lamps-platserna.

Bild från ett av rummen:

Äldre taklampa med kedjor hänger från en dosa i taket, med synliga, lösa elledningar bredvid.
Skapa konto

Så här ser det nog ut i många bostäder, ju äldre ju oftare.

Till och med i köket med framdragen kopplad jord satt det bara lösa ledare bredvid kroken.

• Gilla
  • Wow
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
De får väl inte längre "sättas på marknaden" enligt EU's regler?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
I två av mina hus satt det bara en dosa med krok och två lösa fk bredvid i merparten av tak-lamps-platserna.

Bild från ett av rummen:

[bild]
Så här ser det nog ut i många bostäder, ju äldre ju oftare.

Till och med i köket med framdragen kopplad jord satt det bara lösa ledare bredvid kroken.
I alla mina hus fanns det lamputtag...
Jag tror inte vi ska låta riktigt gamla hus sätta nivån här.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
I alla mina hus fanns det lamputtag...
Jag tror inte vi ska låta riktigt gamla hus sätta nivån här.
Så med ett underlag av två så är det 50% sannolikhet att det saknas uttag i taket 😆

A
Det är ju dcl som gäller nu sedan 2009 om jag minns rätt. Känns som det borde vara tillräckligt med tid för alla att hinna anpassa sig

A avh67f skrev:
Det är ju dcl som gäller nu sedan 2009 om jag minns rätt. Känns som det borde vara tillräckligt med tid för alla att hinna anpassa sig
Vad menar du med det? Att det borde sitta DCL-uttag i alla tak efter 16 år? I så fall tror jag dina känslor är väldigt långt från verkligheten. Eller vilken anpassning är det du tycker borde ha gjorts sedan 2009?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.