Hej!
Försöker förstå var jag kan och får hänga denna lampa.
Jag tolkar det som att denna lampa är ojordad och ska därför bara sättas i ojordade lamputtag. Är detta korrekt? Är det säkert att ta bort plastkoppen om jag sätter den i ett ojordat uttag?
Vad tror ni att plastkoppen syftar till? Är det för att skydda elen från metallen om jag skulle sätta den i ett jordat uttag?
Till sist: varför är det ett jordtecken på upphängningsöglan?
Försöker förstå var jag kan och får hänga denna lampa.
Jag tolkar det som att denna lampa är ojordad och ska därför bara sättas i ojordade lamputtag. Är detta korrekt? Är det säkert att ta bort plastkoppen om jag sätter den i ett ojordat uttag?
Vad tror ni att plastkoppen syftar till? Är det för att skydda elen från metallen om jag skulle sätta den i ett jordat uttag?
Till sist: varför är det ett jordtecken på upphängningsöglan?
Hej! Lampan är helt ny, inköpt på Byggfavriken. Kabeln i lampan satt där vid inköp, liksom sockerbiten med två ingångar. Lampproppen har jag själv satt dit, så den kan vara fel. Men skulle det vara en lamppropp med jord gissar jag att tillverkaren satt dit en sockerbit med tre ingångar istället?useless skrev:
https://www.byggfabriken.se/el-bely...pendel-fornicklad-p739-111+bfab_length-200~mm Denna. Fanns tyvärr inga instruktioner. Har skrivit till Byggfabriken och frågat också, men tänkte jag kunde posta här med.A avh67f skrev:
Nästa fråga: Jag har nu fått svar på var man kan ansluta jord på lampan. Jag har ojordade takuttag i alla rum förutom köket. SKA jag ansluta jord till lampan, eller låta den vara ojordad?
Du ska sätta en jordad stickpropp (med ansluten jord såklart). Den kommer att passa både i jordade och ojordade uttag och lampan blir bara jordad där den ska bli det.Whitewater skrev: