Hej!
Försöker förstå var jag kan och får hänga denna lampa.

Jag tolkar det som att denna lampa är ojordad och ska därför bara sättas i ojordade lamputtag. Är detta korrekt? Är det säkert att ta bort plastkoppen om jag sätter den i ett ojordat uttag?

Vad tror ni att plastkoppen syftar till? Är det för att skydda elen från metallen om jag skulle sätta den i ett jordat uttag?

Till sist: varför är det ett jordtecken på upphängningsöglan?

• En hand håller en metallisk lampa och lamputtag med kablar, med diskussion om dess jordning och plastkoppens funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tolkar det som att lampan ska jordas men någon mindre vetande har skruvat dit fel kabel och stickpropp.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Tvåpolig stickkontakt med tre anslutna elkablar, varav en är jordad.

• Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tolkar det som att lampan ska jordas men någon mindre vetande har skruvat dit fel kabel och stickpropp.
Hej! Lampan är helt ny, inköpt på Byggfavriken. Kabeln i lampan satt där vid inköp, liksom sockerbiten med två ingångar. Lampproppen har jag själv satt dit, så den kan vara fel. Men skulle det vara en lamppropp med jord gissar jag att tillverkaren satt dit en sockerbit med tre ingångar istället?

Centano Centano skrev:
[bild]
Var menar du att jordkabeln ska anslutas på lampan?

Whitewater Whitewater skrev:
Var menar du att jordkabeln ska anslutas på lampan?
Under skruven med jordsymbol.

Hur ser märklappen på lampan ut? Är det en ny lampa så är den troligen dubbelisolerad och då är kopplingen korrekt.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Under skruven med jordsymbol.

Hur ser märklappen på lampan ut?
Aha!! Tack! Såhär ser märkningen ut

• En hand håller en produkt med etikett som visar "230V 50Hz 1x60W" på en grå soffa med kuddar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen dubbelkvadrat?

A
Fabrikat och typ?
Börja med att läsa de medföljande instruktionerna. Om du inte förstår dessa så klistra gärna in dem här så får du nog hjälp.

useless useless skrev:
Ingen dubbelkvadrat?
Nej, ingen sådan. Fick tyvärr ingen lapp med till denna heller, Kändes rimligt det du skrev med att jorden ska anslutas under skruvarna. För skruvarna har inget annat syfte. Så tack för hjälpen.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Nästa fråga: Jag har nu fått svar på var man kan ansluta jord på lampan. Jag har ojordade takuttag i alla rum förutom köket. SKA jag ansluta jord till lampan, eller låta den vara ojordad?

Om den saknar dubbelkvadratmärke och levererades så där så får du anmäla den till elsäkerhetsverket. Passa på att nämna att den obligatoriska manualen på svenska också fattas.

• Gilla
Willmanh och 7 till
  • Laddar…
Whitewater Whitewater skrev:
Nästa fråga: Jag har nu fått svar på var man kan ansluta jord på lampan. Jag har ojordade takuttag i alla rum förutom köket. SKA jag ansluta jord till lampan, eller låta den vara ojordad?
Du ska sätta en jordad stickpropp (med ansluten jord såklart). Den kommer att passa både i jordade och ojordade uttag och lampan blir bara jordad där den ska bli det.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du ska sätta en jordad stickpropp (med ansluten jord såklart). Den kommer att passa både i jordade och ojordade uttag och lampan blir bara jordad där den ska bli det.
Tusen tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.