Erik JS skrev:
Har väldigt svårt att tro att du skulle palla med min musik dagarna i ända om jag dessutom pumpade det på en volym så du "åtminstone kan kommuncera i normal samtalston". Tror det är ett bs statement ärligt talat haha. Erkänn att du är den grannarna stör sig på? 🤣
Haha…Jag tror du missbedömer mig - så länge du själv orkar lyssna ska nog jag också stå ut att höra! För det mesta är jag nog en väldigt oförarglig granne - bråkar inte med folk, har en tyst robotklippare, sköter häcken i bästa samråd med grannen, skottar snön ordentligt framför postlådan, ställer ut soptunnorna i tid och på rätt plats och undviker att mata skator och kråkor. Vill jag spela musik ute på tomten, vilket jag rätt ofta vill och då även ganska högt, har jag förmånen att ha ett fritidshus ute i skogen. Där kan jag både spela musik och även släppa loss alla andra ohämmade lustar utan att störa någon, möjligen med undantag av någon stackars varg eller skyggt vildsvin😉😉

• Gilla
  • Älska
linneac och 2 till
  • Laddar…
Helena Lillarve Helena Lillarve skrev:
Där kan jag både spela musik och även släppa loss alla andra ohämmade lustar utan att störa någon, möjligen med undantag av någon stackars varg eller skyggt vildsvin😉😉
Föredömligt...och avundsvärt! 😉

• Gilla
Helena Lillarve
  • Laddar…
A
Haha…Jag tror du missbedömer mig - så länge du själv orkar lyssna ska nog jag också stå ut att höra! För det mesta är jag nog en väldigt oförarglig granne - bråkar inte med folk, har en tyst robotklippare, sköter häcken i bästa samråd med grannen, skottar snön ordentligt framför postlådan, ställer ut soptunnorna i tid och på rätt plats och undviker att mata skator och kråkor. Vill jag spela musik ute på tomten, vilket jag rätt ofta vill och då även ganska högt, har jag förmånen att ha ett fritidshus ute i skogen. Där kan jag både spela musik och även släppa loss alla andra ohämmade lustar utan att störa någon, möjligen med undantag av någon stackars varg eller skyggt vildsvin😉😉
Jag är verkligen inte den gnälliga granntypen och som jag nämnt tidigare tycker jag det är trevligt att grannarna hörs en del (inom rimliga nivåer) eftersom det då betyder att även jag får höras. Jag skulle aldrig vilja bo i ett pensionärskvarter med en massa tjurgubbar och tjurkärringar.

Däremot har jag haft grannar tidigare i livet som visat noll hänsyn och pumpat musik konstant på altanen och det är fan i mig terror när det sker systematiskt och regelbundet. Det var iofs en rätt extrem situation som är utöver det normala onormala om man kan säga så, men nä, jag skulle inte palla med en granne som hela tiden skulle dra ut stereon och spela för mig och hela kvarteret så fort det var sol ute.

Jag skulle själv vilja kunna göra det, så jag förstår verkligen varför man vill det. Men jag har dock social kompetens nog att förstå att man måste visa viss hänsyn. Om jag hade möjlighet som du att göra det ute i skogen skulle jag så klart också göra det :)

• Gilla
Helena Lillarve och 3 till
  • Laddar…
Haha, har faktiskt kollat efter ett sånt ställe på cykelavstånd från byn och kåken. Någon liten bortglömd jakt/sportstuga där jag kan göra precis vad fan som helst. Som t.ex. ligga näck i gräset och stirra upp i himlen eller hänga med mina "alternativa" kompisar och dansa energidanser i ett rus etc. Men lite skruvat att trots att kåken ligger på landet-landet så vill jag ett ytterligare fritidshus 😂

Lite avis att du har ett sånt ställe.

• Älska
Helena Lillarve
  • Laddar…
Spelar musik i trädgården. Varför? Är jag själv har jag lurar eller lyssnar på en podd. Är vi två och ska skärpa till oss o ta det stor röjjet i trädgården så är typ hög musik det enda som ger motivation nog att starta. Inte tänkt på det innan men skulle väl egentligen kunna sätta de på sleep mode så det bara spelar i 30 min för då är vi ju redan startade.
Sen när vi grillar uppskattas musik ochså men då i konversations volym.

Inte fått något klagomål och vi är tre stycken på området som spelar musik. Övriga har vedklyv gräsklippare epa ungar studsmatta skällande hundar och en pool det inte går att vara tyst i en annan får vredesutbrott i sitt garage titt som tätt hört alla möjliga spännande svordomar därifrån :)
Så ja alla stör på sitt vis men tror inte det är någon på området som för oväsen i syfte att jäklas, blir väl bara så att ljud förekommer

M mojjen skrev:
Spelar ute men inte särskilt ofta. Mina högtalare är dock placerade lågt (nerpressade i marken) och riktade mot huset. Det sprider betydligt mindre ljud till grannar än fasad högtalare som riktad utåt.
Jo du. Mina nya grannar har ingen respekt alls. Nyligen dränkte nejden av -"Women ....". Bergsprängaren var riktad mot deras hus vilket gjorde att brölandet studsade på väggen och for rakt in till mig.

Hej! Tack till alla som delat med er av varför ni spelar. Jag var som sagt genuint intresserad av att få höra!

Jag startade tråden för att få höra fler perspektiv, och därmed få bättre förståelse för människor som tycker annorlunda än jag. Eftersom jag själv tycker att musik hör till en annan kategori än lekande barn (nej, jag har inte barn själv), skällande hundar (nej, inga såna heller) och vinkelslipar (okej det har jag en) är hela fenomenet liksom obegripligt för mig. Nu tycker jag att jag förstår det åtminstone liiiiite bättre. Tack alltså för detta!

Mitt syfte med tråden var däremot inte (tro det eller ej) att starta debatt eller göra folk arga. Jag kommer därför att lämna den här tråden nu. Tack och hej!

• Gilla
emmjo och 1 till
  • Laddar…
Skulle säga att det till 100% är sådant man får "stå ut med", sen spelar det ingen roll om det är smurfhits på repeat, metal, reagge eller polsk radio från byggarbetare kl 7 på morgonen. Men då får man också stå ut med att jag kör techno mellan varven ^^

B Bästerortarn skrev:
Haha, har faktiskt kollat efter ett sånt ställe på cykelavstånd från byn och kåken. Någon liten bortglömd jakt/sportstuga där jag kan göra precis vad fan som helst. Som t.ex. ligga näck i gräset och stirra upp i himlen eller hänga med mina "alternativa" kompisar och dansa energidanser i ett rus etc. Men lite skruvat att trots att kåken ligger på landet-landet så vill jag ett ytterligare fritidshus 😂

Lite avis att du har ett sånt ställe.
Jag köpte flyttade till ett sådant ställe delvis för att kunna spela högt ute. Jag har 4st PA-orkesterhögtalare upphängda på uthus dörren. 2kW samt en rejäl 22" sub i dito vind så spindlarna trillar ner. Det är bara att öppna upp o krama på !! Närmaste granne bor 400m åt motsatt håll men han hör ändå. I sommar ska jag sätta upp en duk mellan björkarna och lite fler högtalare, så blir det nattbio också. Så som svar till TS, jag spelar för jag vill och kan.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
A
N navelludd skrev:
Skulle säga att det till 100% är sådant man får "stå ut med", sen spelar det ingen roll om det är smurfhits på repeat, metal, reagge eller polsk radio från byggarbetare kl 7 på morgonen. Men då får man också stå ut med att jag kör techno mellan varven ^^
lol nej

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har en precis likadan granne, dock utan fruktträd. Men med lång häck som trimmas med 2-taktsmotor.

Kan lägga till en annan sorts störande ljud med, jag har "högtryckstvättsgrannen". De (ja, både herr och fru högtryckstvätt går igång på högtryckstvätt) tvättar allt utomhus med högtryckstvätt. Bilen, cykeln, fasaden, taket, fönstren, garageuppfarten etc. etc. Är det utomhus och behöver göras rent använder de den.
Bilen bör inte kanske inte ens får tvättas på egen tomt.

Är det någon som testat att lyssna på fågelsång och vindens sus i träden?

• Älska
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Ja, varje natt. Runt 4 när solen går upp är det alltid nån jävla skata som tokskriker precis utanför fönstret. Föredrar hårdrock.

• Haha
4774 och 1 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Rekommenderar du någon speciell inspelning? 😮😳🙃

Alfredo Alfredo skrev:
Rekommenderar du någon speciell inspelning? 😮😳🙃
Finns säkert någon inspelning, men jag föredrar naturell! :-)

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.