22 962 läst ·
137 svar
23k läst
137 svar
Varför spela musik i trädgården?
Vet inte om detta svaret är på skämt men jag har samma erfarenhet som Zamora. Akustik är komplicerat så det kan variera från fall till fall, dvs placeringen av högtalarna och hur omgivningen ser ut men jag hör knappt inte heller mina utehögtalare vid tomtgräns typ 12m bort. Det avtar gradvis för att vara "mycket lågt" där gränsen råkar gå. Frågade grannarna vid ett tillfälle och de säger att de inte kan höra något.Nissens skrev:
Varför ska jag inte kunna spela musik?S silash skrev:Hej! Jag är nyfiken på varför människor spelar musik i sina trädgårdar. Eller kanske rättare sagt, hur ni som gör det tänker? Det som hörs i min egen trädgård, hörs ju även hos grannen. Personligen tycker jag att det är så självklart att man använder hörlurar så fort man inte befinner sig inom sina egna fyra väggar, men att döma av hur mycket utomhushögtalare som säljs verkar det ju inte vara självklart för alla ...
Jag är genuint nyfiken på den här frågan (det här är alltså inte en tråd på temat "varför är mina grannar idioter"). Alltså skulle jag vilja höra från er som själva spelar musik i sina trädgårdar/på sina altaner o.s.v. Är det för att ni tror att andra inte hör? Eller för att ni tycker att det är sånt som en granne får tåla? Eller bara att ni struntar i vad de tycker?
Varför ska jag behöva höra grannens skrikande ungar.?
Varför ska jag behöva höra högljudda grannar ?
Är grannarna " tysta" så är är min musik tyst
Ömsesidig respekt brukar funka...
För egen del tycker jag det är värre med våra pensionerade grannar som omkring 07.30 på lördagar och söndagar (alt 20.00 på vardagskvällar) klipper gräs med motorgräsklippare, kör trimmer, högtryckstvätt, motorsåg och bensindriven häcksax vid samma tider. Känns väldigt nonchalant eller så tänker de helt enkelt inte till.S silash skrev:Hej! Jag är nyfiken på varför människor spelar musik i sina trädgårdar. Eller kanske rättare sagt, hur ni som gör det tänker? Det som hörs i min egen trädgård, hörs ju även hos grannen. Personligen tycker jag att det är så självklart att man använder hörlurar så fort man inte befinner sig inom sina egna fyra väggar, men att döma av hur mycket utomhushögtalare som säljs verkar det ju inte vara självklart för alla ...
Jag är genuint nyfiken på den här frågan (det här är alltså inte en tråd på temat "varför är mina grannar idioter"). Alltså skulle jag vilja höra från er som själva spelar musik i sina trädgårdar/på sina altaner o.s.v. Är det för att ni tror att andra inte hör? Eller för att ni tycker att det är sånt som en granne får tåla? Eller bara att ni struntar i vad de tycker?
Att han ibland sjunger arior i trädgården låter bara lite mysigt även om jag inte är någon operaälskare, så länge volymen inte är högre än att vi kan prata med och höra varandra inne på vår tomt. Likadant med musik - så länge vi kan kommunicera i normal samtalston är vi nöjda.
Lekande barn är på riktigt din ursäkt för att få pumpa musik på hög volym varenda dag? 😆Z zimbas skrev:
Redigerat av moderator:
Har väldigt svårt att tro att du skulle palla med min musik dagarna i ända om jag dessutom pumpade det på en volym så du "åtminstone kan kommuncera i normal samtalston". Tror det är ett bs statement ärligt talat haha.Helena Lillarve skrev:
För egen del tycker jag det är värre med våra pensionerade grannar som omkring 07.30 på lördagar och söndagar (alt 20.00 på vardagskvällar) klipper gräs med motorgräsklippare, kör trimmer, högtryckstvätt, motorsåg och bensindriven häcksax vid samma tider. Känns väldigt nonchalant eller så tänker de helt enkelt inte till.
Att han ibland sjunger arior i trädgården låter bara lite mysigt även om jag inte är någon operaälskare, så länge volymen inte är högre än att vi kan prata med och höra varandra inne på vår tomt. Likadant med musik - så länge vi kan kommunicera i normal samtalston är vi nöjda.
Redigerat av moderator:
Medlem
· Stockholms län
· 9 inlägg
Vi undrar också varför vissa tycker att de ska bestämma över vad alla hus inom 100 meter ska lyssna på i ett hyfsat tätbebyggt villaområde. Ett hus vars altan med rejäla högtalare ligger 75 meter från vår altan och deras musik låter lika högt som min volym hade varit om jag haft en högtalare bredvid mig. Dessutom är de oftast inte ens på sin altan när de spelar utan inne i huset och pysslar och vrider väl upp för att höra in eller något?
Och vi bor verkligen inte i ett tyst område så det är inte så att vi är ovana med ljud. Det finns gott om barnskratt, trafik, gräsklippare etc.
Och vi bor verkligen inte i ett tyst område så det är inte så att vi är ovana med ljud. Det finns gott om barnskratt, trafik, gräsklippare etc.
Det där skulle jag kunnat skriva själv.V villainnehavaren skrev:Vi undrar också varför vissa tycker att de ska bestämma över vad alla hus inom 100 meter ska lyssna på i ett hyfsat tätbebyggt villaområde. Ett hus vars altan med rejäla högtalare ligger 75 meter från vår altan och deras musik låter lika högt som min volym hade varit om jag haft en högtalare bredvid mig. Dessutom är de oftast inte ens på sin altan när de spelar utan inne i huset och pysslar och vrider väl upp för att höra in eller något?
Vi har två grannar som spelar musik, den ena på ganska låg volym, den andra drar på rejält. Gissa vilken granne som höjer vårt blodtryck.
Den som spelar på låg volym. Anledningen är att så fort solen är framme ska det drickas rosévin på altanen och spelas musik. Skiner solen hela dagen, ja då dricks det och spelas musik utomhus...HELA DAGEN! Det enda vi hör av musiken är trumtakten, som är väldigt distinkt på grund av genre (latino): dum ta tack tack, dum ta tack tack, dum ta tack tack. Timme efter timme. Och då har de ändå sin altan på bortsidan av sitt hus i förhållande till vår altan.
Den andra grannen, som drar på rejält, skrattar vi mest åt. De drar på stereon (någon riktigt bra stereo verkar det vara) och kör 10 sekunder av någon låt (oftast rätt OK musik enligt våra preferenser) och sen drar de ned så vi inte hör. Sen kan det gå någon kvart eller så, så upprepas det. Vi har aldrig riktigt förstått syftet med detta, men det stör inte i närheten så mycket som den andra grannens eviga latino-dunk.
Till er som tycker att det är väl klart att man ska få spela musik utomhus i tättbebyggt område måste jag ställa frågan: menar ni verkligen att de grannar som vill njuta av naturens och områdets naturliga ljud ska berövas detta för att just du ska få lyssna på den musik du tycker är bra? Hur tror du upplevelsen blir att bo i mitten av flera grannar som resonerar som du? Du hör ju bara din musik, dina grannar som inte vill höra musik på avstånd kanske tvingas höra fyra-fem eller fler olika låtar sammanblandat från andra grannar som resonerar som du.
Och säg nu inte att de som störs får väl spela egen musik så slipper de höra grannarnas, eller klarar man inte att grannen spelar musik får man väl flytta ut i skogen. Det är billig argumentation för att vifta bort det egna ansvaret. Så argumenterar de som tycker att de stackars barn som utsätts för mobbning i skolan är de som ska flyttas...inte mobbarna.
Klarar man inte att visa hänsyn till grannar, då ska man bo i skogen.