A
R Richiehammer skrev:
Tänk vilket hemskt öde att utvecklas till en människa som sitter å retar sig på musik från grannen, som då dessutom bor i hus! Tänk alltså!
Det beror ju på vad du menar med "musik från grannen". Väldigt få har nog lust att sitta och lyssna på dunka dunka från grannens altan hela dagarna. Kul för dig kanske, men inte för de som inte har något val och inte heller kan välja musik.

Har bott granne tidigare i radhus med en riktig sopa som helt saknade vett och hänsyn. Puckot körde musik på extrem volym varenda helg, hela natten och även tidig morgon. Jag kunde inte ens sitta i mitt vardagsrum och äta i lugn och ro.

Nu säger jag inte att du är sån, men att vara med om något sådant skapar en enorm stress. Särskilt basfrekvenser är fett drygt då det fortplantar sig något oerhört.

Som jag nämnde innan, jag tycker det är helt ok och full rimligt att köra hög musik någon gång då och då när man har fest, kalas eller folk över (till och med en brakfest om det sker enstaka ggr), men det är när det blir systematiskt som det inte längre känns bra.

Jag älskar också hög musik, grilla, dricka bärs och vill gärna kunna väsnas någon gång då och då jag med, men jag fattar samtidigt att jag inte kan dra ut stereon på altanen varenda gång det är sol ute och helt skita i alla andra. Det går nog att spela lite försiktigt så man kan njuta men samtidigt inte störa grannen allt för mycket?

Det är min åsikt i alla fall. Det handlar om balans, hänsyn och respekt. Sen finns det så klart riktigt tjuriga grannar som inte tål någonting, inte ens om man har fest någon gång. Men det är en helt annan sak.

• Gilla
Dikij Kaban och 4 till
  • Laddar…
E
S Staffan-N skrev:
Vi brukar turas om med grannarna. Ena grannen bjussar på house, andra på Iron Maiden. Själv är jag väl mest den jobbiga grannen med vinkelslipen.
Orkar du inte köra slipen någon gång rekommenderas Die Krupps Stahlwerksynfonie som ersättare, man vill ju inte att de snälla grannarna skall få abstinens.🤭

• Älska
  • Gilla
  • Haha
Bassrunner och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Klart det finns många chanser att det hörs 30 meter bort…

Din slutsats om ljudets räckvidd tillhör väl också kategorin ”felaktig slutsats”… du har ju inte ensamrätt på sådana.
S silash skrev:
Det är jag (verkligen intresserad, alltså). Menar du att den felaktiga slutsatsen är att det som hörs i min egen trädgård, även hörs hos grannen? Det beror såklart på hur långt jag har till grannarna och vad som finns emellan oss – ber om ursäkt för en slarvig formulering. Det är ju enkelt att testa (som @[SKPG]Zamora skrev här ovanför om att helt enkelt lyssna vid tomtgränsen en dag när vinden blåser åt "fel" håll), men mitt intryck är nog att många inte gör det.
Ok ......... eftersom minnet tydligen är kort så ska jag vara pedagogisk och fetstila alla dina tokigheter som med all önskvärd tydlighet visar dina felaktiga slutsatser:

S silash skrev:
Hej! Jag är nyfiken på varför människor spelar musik i sina trädgårdar. Eller kanske rättare sagt, hur ni som gör det tänker? Det som hörs i min egen trädgård, hörs ju även hos grannen. Personligen tycker jag att det är så självklart att man använder hörlurar så fort man inte befinner sig inom sina egna fyra väggar, men att döma av hur mycket utomhushögtalare som säljs verkar det ju inte vara självklart för alla ...

Jag är genuint nyfiken på den här frågan (det här är alltså inte en tråd på temat "varför är mina grannar idioter"). Alltså skulle jag vilja höra från er som själva spelar musik i sina trädgårdar/på sina altaner o.s.v. Är det för att ni tror att andra inte hör? Eller för att ni tycker att det är sånt som en granne får tåla? Eller bara att ni struntar i vad de tycker?
Det är onekligen lite komiskt att du hävdar att det inte är en tråd på det temat. Vad är då temat? Att du är duktig (och aningens skitnödig) som lyssnar på musik i lurar i din trädgård?

EDIT: för att hålla mig till ämnet kan jag nämna för alla i tråden med en pinne några kilometer upp i pastejköket att det faktiskt är möjligt att spela musik på lagom volym i trädgården utan att grannen hör det. Och vet ni, hur tokigt det än kan låta så görs det hela tiden. Och ja, jag har lyssnat vid tomtgränsen. Det är helt omöjligt att grannen hör någon musik från min trädgård.

• Gilla
Joakim654 och 3 till
  • Laddar…
Tycker absolut att man får spela musik på en låg nivå utomhus i sin trädgård.
Men ska man brassa på så får man lyssna inomhus om man har grannar.
Sitter man ute i solen och njuter av våren och livet som återkommer med allt som hör till, då vill man inte störas av grannens högljudda musikspalande.
Vill man kunna spela hög musik utomhus utan att störa sina grannar så får man köpa ett hus utan grannar.

• Gilla
Elofsson och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tycker absolut att man får spela musik på en låg nivå utomhus i sin trädgård.
Men ska man brassa på så får man lyssna inomhus om man har grannar.
Sitter man ute i solen och njuter av våren och livet som återkommer med allt som hör till, då vill man inte störas av grannens högljudda musikspalande.
Vill man kunna spela hög musik utomhus utan att störa sina grannar så får man köpa ett hus utan grannar.
Eller- om man vill kunna bo i ett hus utan att störas så får man köpa ett hus utan grannar.

• Gilla
  • Ledsen
Elofsson och 3 till
  • Laddar…
A
R Richiehammer skrev:
Eller- om man vill kunna bo i ett hus utan att störas så får man köpa ett hus utan grannar.
Nja, bor man tillsammans med andra människor i ett SAMhälle så måste man visa viss hänsyn till varandra. Annars skulle det inte fungera. Jag är väl den typen som skulle kunna åka på ett klagomål här snarare än tvärtom då det är lite FÖR lugnt i vårt område, men fattar att det måste finnas gränser. Ok att spela på en fest/kalas/sammankomst någon gång då och då, men inte köra stereo på hög volym varenda dag. Det blir snabbt tröttsamt.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
emmjo och 2 till
  • Laddar…
S silash skrev:
Hej! Jag är nyfiken på varför människor spelar musik i sina trädgårdar. Eller kanske rättare sagt, hur ni som gör det tänker? Det som hörs i min egen trädgård, hörs ju även hos grannen. Personligen tycker jag att det är så självklart att man använder hörlurar så fort man inte befinner sig inom sina egna fyra väggar, men att döma av hur mycket utomhushögtalare som säljs verkar det ju inte vara självklart för alla ...

Jag är genuint nyfiken på den här frågan (det här är alltså inte en tråd på temat "varför är mina grannar idioter"). Alltså skulle jag vilja höra från er som själva spelar musik i sina trädgårdar/på sina altaner o.s.v. Är det för att ni tror att andra inte hör? Eller för att ni tycker att det är sånt som en granne får tåla? Eller bara att ni struntar i vad de tycker?
Det är skönt att lyssna på musik när man t ex sitter tillsammans med vänner på altanen och då går ju hörlurar bort. Sedan kan ju volymen såklart diskuteras.
Att kunna lyssna på musik på altanen är en rättighet man har som husägare.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
A
F FreBal skrev:
Det är skönt att lyssna på musik när man t ex sitter tillsammans med vänner på altanen och då går ju hörlurar bort. Sedan kan ju volymen såklart diskuteras.
Att kunna lyssna på musik på altanen är en rättighet man har som husägare.
Visst, men frågan blir ju hur högt, hur länge och hur ofta. Sker det regelbundet hela sommaren på relativt hög volym blir det fett segt för grannen. Det fattar ju till och med jag som gärna hade spelat musik hela tiden på altanen. Det är skitsegt att behöva lyssna på grannens sketna musiksmak varje gång man ska ut på altanen och aldrig kunna chilla och läsa en bok osv.

Jag har dock verkligen inget emot att det sker någon gång då och då. I sådana fall är det bara trevligt.

• Gilla
Elofsson och 3 till
  • Laddar…
Erik JS skrev:
Visst, men frågan blir ju hur högt, hur länge och hur ofta. Sker det regelbundet hela sommaren på relativt hög volym blir det fett segt för grannen. Det fattar ju till och med jag som gärna hade spelat musik hela tiden på altanen. Det är skitsegt att behöva lyssna på grannens sketna musiksmak varje gång man ska ut på altanen och aldrig kunna chilla och läsa en bok osv.
Fråga grannen om han/hon kan spela något som du gillar. Ni kanske har någon musik ni båda gillar😊
Förstår att man inte vill ha musik från grannen hela tiden. Lite som att man inte vill höra en massa småbarn som skriker hela tiden när man försöker njuta av tystnaden. Eller en skock ungar som hoppar i en inhägnad studsmatta i timmar. En stund går bra, men inte i flera timmar.

R Richiehammer skrev:
Att visa hänsyn innebär att inte störa.
Vill man störa ska man nog bo utan några att störa.

• Gilla
Anders_X2 och 2 till
  • Laddar…
A
F FreBal skrev:
Fråga grannen om han/hon kan spela något som du gillar. Ni kanske har någon musik ni båda gillar😊
Förstår att man inte vill ha musik från grannen hela tiden. Lite som att man inte vill höra en massa småbarn som skriker hela tiden när man försöker njuta av tystnaden. Eller en skock ungar som hoppar i en inhägnad studsmatta i timmar. En stund går bra, men inte i flera timmar.
Om du förstår, varför skriver du detta till mig?

Erik JS skrev:
Om du förstår, varför skriver du detta till mig?
För att du skrev att man skall lyssna med hörlurar när man är utomhus. Det förstår jag inte.

A
F FreBal skrev:
För att du skrev att man skall lyssna med hörlurar när man är utomhus. Det förstår jag inte.
Nej det gjorde jag inte din skojare.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Om grannen kör med lövblås 30 minuter kan du spela musik halva sommaren och ändå ligga back på bullerkontot.
Men så skönt att slippa vara granne med dej 🥳

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.