Michael Sellering Michael Sellering skrev:
Det är inte ens tillåtet att spela musik utomhus, man måste ha tillstånd
Alfredo Alfredo skrev:
På sin altan eller i sin trädgård? Det får du nog styrka med en källa.
Det gäller överhuvud taget
Självklart inte all musik, tråden handlar om att störa andra med sin musik
Vad menar du egentligen? Får man spela musik på sin altan eller i sin trädgård utan tillstånd eller är det förbjudet? Din inlägg är ganska svårtolkade för att inte säga motsägelsefulla.

Där jag bor spelas det väldigt sällan. Om det spelas ute på tomten, här och andra ställen, hör det absolut oftast samman med att det är kväll och det är fest med en massa gapande och skrik tillsammans med hög musik. Trädgårdsmaskiner körs så gott som alltid dagtid. Därför kan dessa två olika moment inte jämföras.

En gång hörde jag ett jäkla spelande mitt på dagen. Jag följde ljudet gata upp och gata ner. Jag gick långt, mycket långt tills jag hittade källan till oljudet. Det vare ett torg som hade 25 års jubileum som tagit ditt ett känt dansband 7-8km från mitt villaområde. Behållningen var att jag fick en välbehövlig promenad.

Man gör saker med måtta och försöker tänka på sina grannar - men samtidigt är det ett "ge och ta område"

Ljud är ljud.. lika "störigt" med andras sågar, lövblåsar, gräsklippare, skällande hundar, grälande par, skrikande ungar.. bioljud inne i huset (!), poppande musik inne (med fönster öppna eller bara så högt att det hörs ut ändå) .... som det är med att ha lite radio(musik på .. på uteplatsen :)

Det är ändå en stor skillnad på volymen (ljudmässigt) av hm "aktiviteten" någon gör ute.. än VAD de gör!

Jag har köpt flera utomhushögtalare som jag inte satt in än (ska vara infällda i innertaket på uteplatsen när vi nu kommer till skott att byta det). Det är inte för att "poppa skiten" ur dem.. utan bara för att kunna ha lite radio/musik på när jag sitter ute eller jobbar på innergården.

Konklusionen när man skummar denna tråden är att många anser att ingen granne får störa dom medan de själv tycker att allt dom själv gör är nog ok.

B Bästerortarn skrev:
Jag brukar ta med mig högtalaren ut på tomten. Med 30-35 m till tomtgräns och en del bös i vägen så finns det inte ens chans att jag skulle störa någon med lagom volym på högtalaren.

Eftersom TS kombinerar frågan här ovan med en direkt felaktig slutsats ställer jag mig frågan om hen verkligen är intresserad av svaren eller bara vill provocera igång en diskussion.

För att vara lite saklig så frågade jag grannen för ett par somrar sedan om jag eller musiken hade stört när jag och en god vän satt och ölade på tomten varpå han tittar allvarligt på mig och säger

- Nej det är ingen fara, ni hördes inte ens. Men däremot skulle jag och resten av byn uppskatta att inte behöva se din blekfeta kontorskropp så du kan gott få klä på dig lite. Några sekunders tystnad följer innan dom och jag brister ut i ett gapskratt och jag blir erbjuden en kall.
TS kommer nog inte med nån slutsats, ställer dock några frågor !

Alfredo Alfredo skrev:
Genuint nyfiken på hur han hittar användningsområden för maskiner i trädgården trettio timmar i veckan. Vilka maskiner vid sidan av gräsklipparen handlar det om och vad gör han med dem?
Trimmer, häcksax, sån där liten handsaxmaskin, gräsklippare, någon gräsklippare som luftar gräsmattan. Du ska se tomten, ett mästerverk

• Wow
Alfredo
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Man kanske kan välja musik som inte är direkt provocerande, tänker att det mesta av rap-musik går bort. Lugn jazz är kanske mer att rekommendera.
Jazz (även lugn) skulle provocera mig betydligt mer än rap 😂

Britterna hinner nog skapa ett prejudikat för detta ofog innan vi har definierat det som förargelseväckande beteende. Nu handlar det förvisso om personer som sitter och skramlar med TikTok-videos på allmän plats, men det är troligtvis samma sorts psykopatbeteende som att spela sin dåliga musik för grannen. 😎

”– Beteendet stämmer överens om hur man definierar psykopatbeteende. Att sitta på ett fullsatt tåg eller en buss och titta på Tiktok-videos utan hörlurar är bästa exemplet på att sätta sina egna behov först, så det finns likheter mellan psykopater och mobilmarodörer.”

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nya-brittiska-forslaget-boter-for-hog-musik-i-kollektivtrafiken

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Ähh det är att ge o ta, grannarnas ungdomar hade brööölfest på altanen igår, fast det är ca 50m dit var det som att ha dem i vardagsrummet 🤣 Jag går inte av för det. Jag var med ung och vacker en gång i tiden. 😆

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Ähh det är att ge o ta, grannarnas ungdomar hade brööölfest på altanen igår, fast det är ca 50m dit var det som att ha dem i vardagsrummet 🤣 Jag går inte av för det. Jag var med ung och vacker en gång i tiden. 😆
Det går ju inte att jämföra med grannar som spelar musik utomhus flera timmar dagligen.

• Gilla
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det går ju inte att jämföra med grannar som spelar musik utomhus flera timmar dagligen.
Nej, men det var ju heller inte förutsättningarna i TS fråga/trådstart.

T TypRätt skrev:
Nej, men det var ju heller inte förutsättningarna i TS fråga/trådstart.
TS avsåg knappast en "bröööölfest" med glada ungdomar med sitt inlägg. Det är nog väldigt få som monterar upp fasta utomhushögtalare för en engångsfest.

P Paxman skrev:
TS avsåg knappast en "bröööölfest" med glada ungdomar med sitt inlägg. Det är nog väldigt få som monterar upp fasta utomhushögtalare för en engångsfest.
Nej, jag menade deras liv på altanen som en annan avart, de hade inte någon musik. Nog störde de ändå, oönskade ljud gör alltid det men då jag ibland tar mig friheten att spela musik från mina fast monterade högtalare anser jag det inte mer än rätt att jag självfallet också får acceptera att andra med låter.

Nissens Nissens skrev:
Du menar då att ni har speciell ljudisolerande luft just där?
För på alla platser jag varit stannar inte ljuden vid tomtgränsen.

Det verkar snarare som att det är du som fått för dig något… förstår inte hur du kan tro att någon skall tro på det.
Du går ju rätt hårt åt @KristinaRT i en annan tråd här i forumet....Nu undrar jag om du har gjort någon bullermätning ännu, eftersom du påstår att jag ljuger?
Har du något belägg att komma med? Eftersom du verkar ha bättre kännedom om min tomt än mig så borde du kunna bevisa detta

Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Du går ju rätt hårt åt @KristinaRT i en annan tråd här i forumet....Nu undrar jag om du har gjort någon bullermätning ännu, eftersom du påstår att jag ljuger?
Har du något belägg att komma med? Eftersom du verkar ha bättre kännedom om min tomt än mig så borde du kunna bevisa detta
Jag vet att om någon spelar musik på sin tomt så stannar inte ljudet vid tomtgränsen. Även rätt små ljud som när människor pratar hörs över gränserna, mer än 30 meter.
Men det visade ju sig att det handlade om en stor fastighet, inte en villatomt, så det är ju inte så konstigt då.

Vad någon annan tråd har med detta att göra begriper jag inte. Om du menar hens påstående att parkslide skulle kunna lyfta trädäck så är det klart att ett sådant uppenbart felaktigt påstående får mothugg.
Men det kanske du kan låta stanna i den tråden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.