Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Finns säkert någon inspelning, men jag föredrar naturell! :-)
Svårt när man sitter på kontoret. Fläktbrus är det närmaste som erbjuds här...

S silash skrev:
Hej! Jag är nyfiken på varför människor spelar musik i sina trädgårdar. Eller kanske rättare sagt, hur ni som gör det tänker? Det som hörs i min egen trädgård, hörs ju även hos grannen. Personligen tycker jag att det är så självklart att man använder hörlurar så fort man inte befinner sig inom sina egna fyra väggar, men att döma av hur mycket utomhushögtalare som säljs verkar det ju inte vara självklart för alla ...

Jag är genuint nyfiken på den här frågan (det här är alltså inte en tråd på temat "varför är mina grannar idioter"). Alltså skulle jag vilja höra från er som själva spelar musik i sina trädgårdar/på sina altaner o.s.v. Är det för att ni tror att andra inte hör? Eller för att ni tycker att det är sånt som en granne får tåla? Eller bara att ni struntar i vad de tycker?
Det är inte ens tillåtet att spela musik utomhus, man måste ha tillstånd

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Michael Sellering Michael Sellering skrev:
På sin altan eller i sin trädgård? Det får du nog styrka med en källa.

Det gäller överhuvud taget, hade ett ärende i ett radhusområde där jag var ordförande, jag pratade med polisen och de lovade att patrullera där problemet var. Du kan googla själv på källa

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Då får han googla länge😂

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Du kan googla själv på källa
Det är kutym att den som påstår något även styrker det. Dessutom är det ett direkt regelbrott att du uppmanar mig att googla!

Forumregel 5.4.4: Undvik att be någon att googla för att hitta svaret; diskussionen sker för medlemmarnas synpunkter, inte sökträffar.

• Gilla
  • Haha
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Gör det oftast inte men ibland vill man sitta ute på altanen och ta en öl eller äta lite grillat och då kan det vara bra att ha en ljudbarriär så man slipper höra grannarnas skrikande ungar. De verkar satsa på att få ihop ett eget fotbollslag. Och på sommaren får de dessutom tillskott av släktingar och kompisar.

S silash skrev:
Hej! Jag är nyfiken på varför människor spelar musik i sina trädgårdar. Eller kanske rättare sagt, hur ni som gör det tänker? Det som hörs i min egen trädgård, hörs ju även hos grannen. Personligen tycker jag att det är så självklart att man använder hörlurar så fort man inte befinner sig inom sina egna fyra väggar, men att döma av hur mycket utomhushögtalare som säljs verkar det ju inte vara självklart för alla ...

Jag är genuint nyfiken på den här frågan (det här är alltså inte en tråd på temat "varför är mina grannar idioter"). Alltså skulle jag vilja höra från er som själva spelar musik i sina trädgårdar/på sina altaner o.s.v. Är det för att ni tror att andra inte hör? Eller för att ni tycker att det är sånt som en granne får tåla? Eller bara att ni struntar i vad de tycker?
Jag har en granne som har en väldig fin trädgård men han arbetar i den säkert 6 timmar om dagen med olika maskiner. Är bullret från hans maskiner något som alla ska tåla. De flesta kör inte gräsklipparen varje dag men jag klagar inte utan njuter av att se hans trädgård. Vissa bosätter sig för nära andra människor då de har höga krav på hur de vill ha det och ingen kommer att kunna klara dessa krav så det är nog bättre för de som inte gillar ljud att bo någon mil ute på landet utan grannar

T tompaa1980 skrev:
arbetar i den säkert 6 timmar om dagen med olika maskiner
Genuint nyfiken på hur han hittar användningsområden för maskiner i trädgården trettio timmar i veckan. Vilka maskiner vid sidan av gräsklipparen handlar det om och vad gör han med dem?

Alfredo Alfredo skrev:
Svårt när man sitter på kontoret. Fläktbrus är det närmaste som erbjuds här...
En natt om året sänder P1 direktsänd fågelsång hela natten.

Om din arbetsplats tillåter kan du kan lyssna i efterhand. Det finns från 2020 och framåt.

https://www.sverigesradio.se/grupp/50365

• Älska
  • Gilla
emmjo och 2 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Är det någon som testat att lyssna på fågelsång och vindens sus i träden?
Varje gång jag springer en runda i skogen. Dvs runt 3ggr/vecka

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Troligen vill STIM ha en slant om man spelar så att andra kan höra musiken. ;)

Demmpa Demmpa skrev:
Jasså?
Länk till gällande lagstiftning tack.
DU lär inte hitta någon lagstiftning som förbjuder all musik utomhus.

Lite hjälp på traven:
[länk]

[länk]

[länk]
Självklart inte all musik, tråden handlar om att störa andra med sin musik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.