24 056 läst ·
138 svar
24k läst
138 svar
Varför spela musik i trädgården?
Nu ligger det ju i personens intresse att det inte skall höras till grannarna.Alfredo skrev:
Jag är mest nyfiken på vad det är som hindrar ljudet att nå utanför tomten.
Där jag bor har vi förhållandevis stora villa tomter, typ 1200 kvm, och jag hör musik o annat ett antal fastigheter bort även om det ofta är på rimlig ljudnivå.
Vad tror du det kan vara som stoppar ljudet vid tomtgränsen?
Jag har länge funderat på någon byggradio eller liknande att ha när man målar längre stunder eller gör annat repetitivt arbete. Vanligtvis har jag hörselskydd med blåtand, men en del arbete är bättre att inte ha det. Men så bor vi avsides och jag behöver en ganska rejäl anläggning med bra bas för att det skall höras till grannarna.
Vandrade i ett naturreservat i helgen. Mötte då två tjejer som vandrade och pratade med varandra, men där ena höll en liten blåtandshögtalare i handen och spelade musik. DET fattar jag inte.
Vandrade i ett naturreservat i helgen. Mötte då två tjejer som vandrade och pratade med varandra, men där ena höll en liten blåtandshögtalare i handen och spelade musik. DET fattar jag inte.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Har inte sagt att du stör någon. Men bor du ute på landsbygden med hundratals meter till grannen så är det nog inte det som är ämnet i tråden….[SKPG]Zamora skrev:
Tänkte inte på det, att jag har fått för mig att det inte hörs ute vid tomtgränsen. Men det är klart Nissen vet, för han har bestämt sig för att det är så helt enkelt...dessutom vet han exakt hur lång jag har till tomtgräns. Vet också vilken volym jag spelar med.
Tur att vi har den allvetande @Nissens ibland oss
Obs: viss ironi kan förekomma.
Du sade att ljudet inte hörs till tomtgränsen, och eftersom ämnet är att spela i trädgården så tänker man kanske mer på en villatomt än i en trädgård till en jordbruksfastighet.
Vi som har grannar lite närmare än du har en helt annan miljö.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 301 inlägg
Skulle kunna vara volym, skulle kunna vara avstånd, skulle kunna vara hur högtalarna är placerade. Men visst, du vet ju....Nissens skrev:
Nu ligger det ju i personens intresse att det inte skall höras till grannarna.
Jag är mest nyfiken på vad det är som hindrar ljudet att nå utanför tomten.
Där jag bor har vi förhållandevis stora villa tomter, typ 1200 kvm, och jag hör musik o annat ett antal fastigheter bort även om det ofta är på rimlig ljudnivå.
Vad tror du det kan vara som stoppar ljudet vid tomtgränsen?
Har du varit och gjort en bullermätning vid min tomtgräns ännu? Nejvisst, det behöver inte du, du vet hur det är ändå....🙄Nissens skrev:
Hur uppfattas då ljudet kan man fråga sig? Om man dubblar avståndet och intensiteten minskar till 25%, hur uppfattas ljudet? Som att det minskat till en fjärdedel?Alfredo skrev:
Är ju en nyttig räkneövning som lämnas åt läsaren, men en uppfattad halvering av ljudnivån är 10dB, dubblering av avståndet ger minskning med 6 dB.
Så frågan är då, om man på 10m avstånd mäter upp 75dB. Hur långt bort ska man komma för att komma ner i 40dB som är hyfsat tyst?
Klart jag spelar musik i trädgården, och altanen.
När jag lyssnar på AC/DC gör mina grannar det också. Jag är en generös människa som gärna delar med mig.
Eftersom vi har långt till grannarna får jag kräma på bra, men med tanke på alla glada fingerviftningar så uppskattas det i alla fall.
När jag lyssnar på AC/DC gör mina grannar det också. Jag är en generös människa som gärna delar med mig.
Eftersom vi har långt till grannarna får jag kräma på bra, men med tanke på alla glada fingerviftningar så uppskattas det i alla fall.
Jag föredrar nog ett kvarter där människor hörs och att man själv får höras. Skulle absolut inte vilja bo med gnällspikar och bitterfi**or till grannar. Att ha sådana grannar är lika mycket terror som någon som stör överdrivet mycket enligt min mening.
Med det sagt. Jag tycker inte det är ok att pumpa musik på altanen så fort det är sol ute så alla grannar hör. Tänk om alla ville spela sin musik högt, då skulle det bli kaos.
Däremot tycker jag det är helt ok att spela hög musik någon gång då och då vid enstaka tillfällen - fest, kalas, osv. Det måste man acceptera anser jag.
Men nej, om det blir systematiskt av det och man hela tiden tvingas stå ut med det, då går det fetbort. Även högljudda mopeder är riktigt jobbigt om de åker fram och tillbaka.
Annars tycker jag det bara är trevligt att höra grannbarnen tjoa och leka, att höra grannen arbeta i sin trädgård osv.
Allt handlar om sunt förnuft. Bör inte vara svårare än så. Om att ge och ta. Balans.
Med det sagt. Jag tycker inte det är ok att pumpa musik på altanen så fort det är sol ute så alla grannar hör. Tänk om alla ville spela sin musik högt, då skulle det bli kaos.
Däremot tycker jag det är helt ok att spela hög musik någon gång då och då vid enstaka tillfällen - fest, kalas, osv. Det måste man acceptera anser jag.
Men nej, om det blir systematiskt av det och man hela tiden tvingas stå ut med det, då går det fetbort. Även högljudda mopeder är riktigt jobbigt om de åker fram och tillbaka.
Annars tycker jag det bara är trevligt att höra grannbarnen tjoa och leka, att höra grannen arbeta i sin trädgård osv.
Allt handlar om sunt förnuft. Bör inte vara svårare än så. Om att ge och ta. Balans.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Så är det. Jag bestämmer över vad jag tycker är bra. Men bara för det så spelar jag inte musik för mina grannar, utom möjligen när det är fest.O [old rusty] skrev:
Annars är det väl lite av EPA- beteende att spela musik för omgivningen. Något som var kul när man var 18 och åkte på raggarrundan. Somliga kanske lever kvar där.?
Tänk vilket hemskt öde att utvecklas till en människa som sitter å retar sig på musik från grannen, som då dessutom bor i hus! Tänk alltså!
Det hoppas jag, finns ju inget som tyder på att människor mår bättre av att tysta sitta och anstränga sig för att bli störda av andra samtidigt som man inte stör någon annan.Blir det för högt så får du väl prova att interagera med denna granne, jag vet att det låter otäckt men det går nästan alltid bra.imported_Benno skrev:
Jag lovar.
Jag ser mer med sorg på ungdomen idag, ständigt filmade, kommenterade och övervakade samt uppfostrade till en ängslighet som kommer ta livet av västvärlden (se störtdykande nativitet t.ex.).
Så dom få vrålande A-traktorer som puttrar förbi får mig mest att tänka att det inte är kört än.
Min dotter kör A-traktor och jag är kvar där i huvudet och hjälper henne med sin bil , körde själv för 30år sen, hon har en pojkvän som bockat brickor och svetsat en helt otrolig ros till henne. Jag skulle nog säga att de personer som kör A-traktorer bör vi vara rädda om, ofta har dom en extrem kunnighet på mycket mekaniskt innan dom ens börjat gymnasiet, så njut av Meduza på natten, det är vanligen en 16-åring som skruvat ihop detta och kommer bli en bra mekaniker, elektriker eller vad personen nu vill framöver.