Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det behöver inte betyda att väggen är bärande.
Sjönk taket när väggen togs bort bar väggen uppenbarligen upp taket...

• Gilla
Anna_H och 13 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja enligt ritning har du rivit en bärande vägg!
Okej, ja det kanske är så. Tycker ju dock det var väldigt klent byggt för att vara en bärande vägg.. men det kanske inte krävs mer än så..

• Gilla
rentor
  • Laddar…
Satsuki
Ritning av husgenomskärning med måttangivelse, visar bärande väggar och olika bredd på sektioner, bland annat 720 och 840 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggritning visar köksområde med markeringar för bärande väggar, husets bredd 720 mm och 120 mm tillägg, markerat med röda cirklar och streck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som man ser av bilderna är inte huset helt symmetriskt, därför finns olika väggar i vad som ser ut som samma genomskärning.
I köksdelen är huset 720 brett, det finns en bärande vägg ungefär i mitten. I den bredare delen av huset är det istället 720+120, dvs 840 brett. Här sitter förmodligen två bärande väggar…

Redigerat:
  • Gilla
Chrzan och 2 till
  • Laddar…
J
G Gullringen skrev:
Okej, ja det kanske är så. Tycker ju dock det var väldigt klent byggt för att vara en bärande vägg.. men det kanske inte krävs mer än så..
Ja det finns väldigt mycket olika lösningar och dimensioner på bärande väggar..
Förr räknade man inte så noga samt med dom lasterna som man gör idag, plus att idag har vi hängslen och livrem x10 oftast..

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Det verkar ju finnas två typer av takstol beroende på om de ska ha överhäng eller inte.
Utifrån tidigare erfarenhet från forumet så behöver utritade väggar på en sektionstritning inte betyda att de är bärande.
Längsgående väggar kan hålla upp takstolen lite, och blir med tiden "bärande".

Jag skulle säga att den inte behöver vara bärande, har själv ett hus med liknande takstolar och spännvidd och där är vår "hjärtvägg" inte bärande.

Men för att vara på säkra sidan hade jag dykt djupare i de ritningar man har.

• Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Om det sjönk 10 cm så var den bärande. Det är definitionen - väggen bär upp krafter. Sen om det var tänkt så ursprungligen eller inte är väl sekundärt. Du bor i ett hus och inte en ritning.

• Gilla
  • Haha
DiscoDuck och 13 till
  • Laddar…
C
G grovspacklarn skrev:
Om det sjönk 10 cm
10 mm står det i trådstarten...

• Gilla
TCG och 12 till
  • Laddar…
Rätta mig om jag har fel, men normalt sett anser man väl att en nedböjning på L/300 är okej.
I detta fall skulle det vara 720cm/300 = 2,4cm.

• Gilla
Razmataz och 7 till
  • Laddar…
Kan vara nedböjning. Om du inte har några belägg för att väggen ej är bärande så skulle jag nog börjat leta. Svårt att chansa i ämnet.

Det går också att göra en avväxling på vinden där du hänger takbjälklaget i limträbalk, om du ändå inte har någon interning på vinden.

• Gilla
Riode och 1 till
  • Laddar…
Har du mätt att innertaket sjönk 10mm eller har du mätt att takstolen sjönk 10mm i mitten?

I mitt hus från 72 med liknande takstolar (varav några med full spännvidd som orginal) hänger innertaket ner lite här och där. Skulle jag smacka upp en ny vägg så kommer jag stötta upp det 10-20mm, tar jag ner den igen så kommer det åka ner igen.

• Gilla
Emanuel Björnler och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
10 mm står det i trådstarten...
Då är ju frågan om taket ens sjunkit eller om det är mätfel

• Gilla
lillerikdenstore och 3 till
  • Laddar…
S
Inte direkt relevant till det här case:t , men värt att nämna. Vårt hus är drygt 100 år gammalt trähus med tegeltak och vi skulle renovera taket. Visade sig att taket fått en svag 'svank' längs med långsidorna cirka 1 m ovanför takfoten, flera cm. Därför fick vi anpassa nya vindskivor och vattbrädor (plåt) till detta. Ganska normalt att det händer tydligen.

• Gilla
Emanuel Björnler och 1 till
  • Laddar…
U
Vad står i byggbrskrivningen till ritningen? För står det hur de olika byggelementen (bärande, ickebärqbde vägg mm.) ska ha för dimension/uppbyggnad.

Jag misstänker att den inte är strukturellt bärande utifrån den beskrivningen TS gett på konstruktionen. 10mm mer nedböjning är inte så mycket när spännvidden blir så mycket längre. Som redan nämnts är det ok med en nedböjning på L/300 i de flesta fall, tak som inte är kopplat med bjälklag är ibland till och med det dubbla L/150 godkänt.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Jag tolkar ritningen som att du rivit denna väggen
Vi är väl på BV, inte 1 TR upp som du ringat in

K krambriw skrev:
Vi är väl på BV, inte 1 TR upp som du ringat in
Den övre våningen är bottenvåningen. Den under är källaren.

• Gilla
Chr3 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.