12 820 läst ·
95 svar
13k läst
95 svar
Varför oftast 78(80) grader på den termiska ventilen??
Jag kör på trean och har samma temp som du har på ettan, om jag skulle köra på tvåan tror jag det e risk att pannan slår av när det "kalla" vattnet i tankarna tar slut, men jag skulle också vilja ladda lite varmare, ca 90-92, ska prova med 83 graders termostat.
Jag använder 72gr termostat på laddomaten, med 78gr vill det bli lite väl mycket ånga innan den öppnar, kör pumpen på trean. Det funkar att köra på 2an också men då pendlar vattentempen nåt ruskigt, typ mellan 50-80grader och det känns inte rätt.
Du väljer ju laddgrupp och termostat efter pannans effekt och energiåtgången för att få värmen till tanken (dimention och längd av rör/kulvert). Har du som jag nästan 40 m till tankenoch en panna på upp till 70 kw fodras ganska kraftig pump i laddgruppen. Termostaten styr ju temperaturen på ingående vatten i tanken, i mitt fall 70 gC då öppnar den och börjar ta in kallvatten från tanken när den når ca 80 g tar den enbart vatten från tanken. Det btyder att vattnet som passerar pannan kan värmas ca 20 utan att pannan kokar. Räcker inte detta så finns bara två sätt att göra sätta in en termostat som öppnar tidigare i mitt fall 60 g då klarar utrustningen att avleda mer energi eller montera en pump (oftast hela laddgruppen) med högreflöde. Jag använde en ESBE LTC 170 och den går som tåget.
Börje
Börje
Du måste mena pannan;-)rkma skrev:
-Den styr vattnet in i pannan. Sen beror det ju hur mycket kapasitet på "laddomaten" dvs hög kapasitet på pumpen skulle ju temp höjningen bara vara någon grad.
Finns det ingen "laddomat" som styr utgående vatten temp från pannan istället det vore väl smatare? Någon som vet? Eller varför denna dumma lösning?
Men det är ju just det ett laddpaket gör..
80* på patronen betyder att pannan kommer leverera 80* oavsett om pannan
är på 15kW eller på 70kW så kommer utgående temp vara 80* det som skilljer är tempen in, lite effekt hög temp in, hög effekt låg temp in...
Hur väl sen olika laddpaket klarar uppgiften är en helt annan sak..
80* på patronen betyder att pannan kommer leverera 80* oavsett om pannan
är på 15kW eller på 70kW så kommer utgående temp vara 80* det som skilljer är tempen in, lite effekt hög temp in, hög effekt låg temp in...
Hur väl sen olika laddpaket klarar uppgiften är en helt annan sak..
Jo det klarar dom väl sisådär... Mäter man tempen ut så står den och svänger några grader som en sinuskurva över tid. Och ju varmare vatten från tanken desto varnare vatten in i pannan. Mekaniska reglersystem är svårt.
Kör man en shunt och en Termomatic K istället för laddpaketet får man bättre funktion och kan ställa tempen på en ratt istället för att byta termostat. Blir inte så mycket dyrare.
Kör man en shunt och en Termomatic K istället för laddpaketet får man bättre funktion och kan ställa tempen på en ratt istället för att byta termostat. Blir inte så mycket dyrare.
Pumpen till en laddomat 21 skall stå i läge tre. läs manualen sida 4 http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/Lm21_Manual.pdf laddningsflöde och laddningstemperatur styr man med termostaten och hur mycket effekt pannan har.
När ni mickar med egna laddsystem bör ni tänka på att de skall funka även vid strömavbrott. Annars kan det bli romerskt bad om strömmen går vid uppstart av pannan.
När ni mickar med egna laddsystem bör ni tänka på att de skall funka även vid strömavbrott. Annars kan det bli romerskt bad om strömmen går vid uppstart av pannan.
Nu är inte jag med. Laddomaten styr ju vattnet in i pannan dvs 80g. Sen sker ju en temperatur höjning i pannan innan vattnet går till tanken. Den styr väl kallvatten in till pannan inte varmvatten till tanken?_ap_ skrev:
Eller ska det vara sådant flöde på pumpen att det inte är någon skilland på tempen i pannan och vid laddomaten? Det är det inte hos mig.