Laddomat 21 eller liknande har termostatens känselkropp i flödet ut från pannan och skickar därmed in kallare vatten i pannan ju varmare det kommer ut. Pendlingen beror på tiden det tar från att vattentempen in i pannan sänks tills tempen ut sänks. Termostaten öppnar ju inte fullt så fort man kommer upp i märktemp utan öppnar fullt kanske vid 95 grader på en 82 graders termostat.

Ju högre effekt pannan lämnar desto kallare vatten in, men tempen ut stiger också med högre effekt, tempen måste ju stiga för att laddomaten ska skicka in mer kallvatten.

Jag har lagt upp tempkurvor över en eldningscykel här på forumet för nåt år sen. Där syns tydligt hur pannans temp svänger sinusformat.

Sen är det inte så dumt att först fylla tanken med 80-gradigt vatten och därefter värma en gång till till 100 grader. På så sätt ökar verkningsgraden eftersom rökgastempen hålls lägre än om man skulle ligga på maxtemp hela eldningen.

Jag håller samma ut-temperatur hela tiden när jag eldar. Nu har jag snöat in för mycket och kan inte se hur det funkar överhuvudtaget. :)

Som det står på acasos hemsida om termovarladdpaket:
"...... Laddningstemperaturen till ackumulatorsystemet hålls jämn och konstant. Den termiska insatsen känner hela tiden av vilken temperatur hetvattnet från vedpannan har....."

Redigerat:
Angående pumpens hastighet har jag fått förklarat av expertis.

Anledningen till att man ska köra på trean är helt enkelt att det säkerställer en bra funktion. Ettans hastighet bör aldrig användas p g a att en cirkulationspump inte är gjord för att starta och stoppa hela tiden. Startmomentet på ettan är <15% av det på trean, vilket gör att det inte är säkert att pumpen startar om den får lite motstånd.
Lägre flöde gör att man får lite högre temp i pannan, men gör ju också att det tar längre tid att ladda tanken och det kan vara svårare att ladda tanken helt full då flödet kanske inte räcker till i slutskedet.

Har ja oxå fått förklarat för mig,man ska köra lpumpen på 3ans läge,kör man på lägre blir det inte bra,som att slira på kopplingen på en bil :confused:

Och en sak till. Vi diskuterar för tillfället, eller jag med honom. ;) Angående termostaten enligt honom så betyder inte det givna värdet på termostaten(78,80,u name it) varken tempen in eller ut från pannan. Den öppnar bara vid just det givna värdet. Panneffekten plus andra faktorer som vattenvolym/flöde som bestämmer det. Men jag tror fortfarande som jag hela tiden sagt att det beror visst på den tills jag fattar hur det skulle funka annars. Eller också iaf. Det handlar om balans tror jag. Lite tankeverksamhet: Termostat på 80 grader. .........( Här har jag yrat massor!! Tagit bort det jag skrev för att jag kommit på andra tankar. )

Tur för er att ni slapp läsa det för nu kommer finalen om jag inte snubblar.

Varför oftast 78(80) grader på termostaten?

Det givna värdet på termostaten betyder inte temp från eller till panna. Den sätter en nolla kan man säga. Nollställer helt enkelt. Så visst den är grunden i laddtempen, men effekten på pannan bestämmer tempen ut från pannan utifrån termostatens nollpunkt. Termostaten kompenserar ungefär 12-15 grader så låt säga att man har en termostat på 80 grader och ligger på 92 grader ut från pannan vid maxeffekt så kan man skaffa en termostat på några grader extra tycker jag så man kommer närmare kokpunkt men då måste man ha kolla på sitt eldande så man inte kör 1 extra varv och riskera kokning. Har du en termostat på 80 grader men bara har en uttemp på 84 grader så tycker jag också en termostat med högre värde borde sättas i. Det är alltså inte termostatens öppningsvärde som är intressant utan uttempen vid max effekt som bör styra valet av termostat. 78(80) grader funkar ju nästan alltid som sagt och det är därför den är medskickad som standard men den är inte optimal för just ditt system. Amen.

Redigerat:
Majgårdarna
Tack CHEMAS.
Jag har en 83 graders till min Innova.Det ger en laddtemp första varvet på 90 grader.kör jag ett varv till så hamnar tanken på ca 95 grader i botten och 100 i toppen.

Tack?

Majgårdarna
CHEMAS skrev:
Tack?
För den bra förklaringen

Ah. Hängde inte med där, för trött. :D

För att få till en perfekt öppningstemp så kan man använda sej av en sån som jag tipsade om i inlägg 65 eller matss i inlägg 57.

Redigerat:
- CHEMAS (och ni andra duktiga) jag har en 78:a i min laddomat 21 och har oftast 80-84 grader i vedpannans topp.

Skulle det alltså bli bättre om jag köpte mig en ventil som öppnar vid en högre temp?
Själva vedpannan har 25KW som snittgenerering enligt Värmebaronen.

Det beror på vad du menar med bättre. Verkningsgraden sjunker ju varmare pannan är eftersom det är det vattnet som kyler rökgaserna. Men ju varmare tanken blir desto mer energi kan du lagra, men du kan ju höja tankens temp genom att elda mer efter att tanken nått 80 i botten, dvs köra runt vattnet en vända till.

MickeH74 skrev:
- CHEMAS (och ni andra duktiga) jag har en 78:a i min laddomat 21 och har oftast 80-84 grader i vedpannans topp.

Skulle det alltså bli bättre om jag köpte mig en ventil som öppnar vid en högre temp?
Själva vedpannan har 25KW som snittgenerering enligt Värmebaronen.
Finns risk att en del effektiva pannor med lite pannvattenvolym, typ Viadrus,Gaselle,Kalmar börjar småkoka innan den söliga patronen hinner att öppna.:)

Redigerat:
ja, precis så har jag tänkt förut oxå, men sen så började jag tänka lite för mycket...

Ni bekräftade det jag tänkte, tackar :)

Så talar en klok dalmas:)

Risker finns med allt. Jag skulle prova med högre öppningsgrader på termostaten. Att termostaten öppnar så pass sakta tror jag inte på, den öppnar i takt med att den blir varm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.