mats757> Kör även du enligt den här "varveldningsprincipen"?
Beroende på panna kan man väl variera pumpen mellan åtminstone steg 2-3 om det fungerar bra, men som du säger spelar det ingen större roll och steg 3 ska ju alltid vara OK.

GK100 skrev:
mats757> Kör även du enligt den här "varveldningsprincipen"?
Beroende på panna kan man väl variera pumpen mellan åtminstone steg 2-3 om det fungerar bra, men som du säger spelar det ingen större roll och steg 3 ska ju alltid vara OK.
Nä, jag får ca 95 grader från början i tanken. Botten är ca 20 grader, tills den går upp till ca 80. DÅ är jag färdig.

Mats

Perfekt, det är så jag ser på det också.

GK100 skrev:
Perfekt, det är så jag ser på det också.
Jag med.

I normalfallet är jag färdig utan att köra ”flera varv”

Jag kör med 78:an och då ger det, i min installation, ungefär 88-90 gr till tanken.
Men när det är ”färdigladdat” ända ner i botten så kommer termostaten att öppna fullt och då, om jag har fyr och glöd kvar så kan tanken laddas till närmare 100.
Det är förvånansvärt mycket ”extraenergi” som man får in i tankarna på så vis.
Jag tycker att laddomaten är en mycket bra uppfinning som fungerar mycket bra.

CHEMAS skrev:
Jo så är det ju givetvis men om man kan ladda HELA tanken med 100 grader( hur gör ni gradtecknet??) så räcker det ju det längre. Blir ett extra ilägg men o andra sidan blir det färre uppstarter och hos mej skulle iaf värmen i tanken användas innan den strålat iväg. Finns ju ingen vad jag vet som laddar med en 72 graders termostat.

Om det nu är så som "någon" säger att skiktningen inte påverkas nämnvärt så sparar man iaf el. Finns ingen anledning att köra på läge 3 om det räcker med 1. Diskuteras det i en annan tråd?

Du kan gott testa o se vad som händer när du sänker pumpen till 2:an/1:an, En 35 kW panna behöver du köra på 2:an för att inte fläkten ska stoppa med 78° termostaten (° teknet gör du med ALT 248)

Det är nån här som hade problem med att fläkten stoppade på sin Calmar v65 med 78° termostaten o pumpen på 3:an men att det tydligen blev bra med 72° termostaten..

Majgårdarna
Jag kör min pump på 2an 83graders termostat.

CHEMAS skrev:
Man vill ju hitta den där perfekta balansen mellan panneffekt, laddningstemp och flödeshastighet för att få ut mest.

Jag bara funderar... :/
som andra redan sagt ... du får inte ut mer än du stoppar in oavsett hur än du trixar med termostater
Laddomaten skall skydda pannan för för låg temp på returvatten och säkra att pannan inte går i kokning i onödan
gaia

Redigerat av moderator:
gaia skrev:
som andra redan sagt ... du får inte ut mer än du stoppar in oavsett hur än du trixar med termostater
Laddomaten skall skydda pannan för för låg temp på returvatten och säkra att pannan inte går i kokning i onödan
gaia
Klart jag inte får ut mer energi, har jag inte sagt. Däremot ville jag veta om någon visste varför termoventilen ofta va på 80 grader och att man laddar med 80 grader som jag gör. Jag vill hävda att det är termostaten som bestämmer laddtempen då vattnet cirkulerar mellan panna-termoventil-pump-panna-osv tills termoventilen öppnar. Inget varmt vatten kan tryckas ut i stigaren och in i pannan så länge inget vatten från botten av tanken kommer inte till pannan. När då tventilen öppnar tar den vatten ifrån botten av tanken och blandar med pannvatten innan det går in i pannan. Eftersom pannan är ca 80 grader som termoventilen som öppnar trycks då 80 grader ut i stigaren och vidare till tanken. I och med att jag hävdar att det är på det viset så undrar jag ju då varför man inte laddar med högre temp. Börjar nästan tro att 80 grader är någon universaltemp som funkar på dom flesta system, då lätt att installera utan större huvudbry. Kan det verkligen vara så enkelt? Därför jag skriver 80 grader är för att termoventiler har 78 och baxi 80.

Pumpen: Standardinställning gäller även här. Läge 3. Men om pannan blir varmare än 80 grader så går pumpen för sakta, alternativt för klen pump för systemet. Håller inte pannan 80 grader så borde pumpen gå för snabbt.

Idag körde jag ungefär 1 timma med pumpen på läge 1 och hade:

80 grader på stigaren
80 grader i pannan
76 grader i inloppet till pannan efter pumpen och termisk ventil.

Termometrarna har några år på nacken och kan då kanske slå med nån grad, antar jag. Allt är som det är menat.

Läge 3 blev det inget av då jag glömde bort att kolla efter ändring.

Varför kör jag bara inte en runda till då så jag får höge temp än 80 grader? Jag resonerar så här:

Låt säga att det är -10 grader. Under tiden jag eldar och är på väg mot fullladdat 80 grader så shutar jag samtidigt ut en massa värme. Får samtidigt tillbaka i botten av tanken och då borde bottentempen i tanken genast bli förstörd. Jag kan ju stänga men shunten under tiden jag laddat hela tanken men nej tack. Låt säga att jag laddar 90-95 grader från början så behöver jag inte ladda hela tanken och då blanda ut mitt nyvärmda vatten med kall radiatorretur.

_ap_
Har heller inga teoretiska bevis varför 95* skulle vara bättre än 80*
men en sak är säker, vid 95* behöver shunten öppna mindre och i min värld
betyder det att en mindre mängd vatten åker till radiatorerna vilket måste vara bra för den hårt omdiskuterade skiktningen.
Fick för mig att ett ilägg med 95* laddning räckte ca 3-4timmar längre än samma
mängd ved med 80* laddning.
Kanske beror det på att just shunten hålls nästan stängd så länge man har 95*
att blanda ut med, när man sen börjar komma ner till 70-65* går det fortare till allt är kallt kanske pga man då får en större cirkulation genom tanken.
Det är iallafall coolare att ladda hårt! ;)

mats757 skrev:
Nej nej nej...
Pumpen sitter innanför termoventilen, på pannans sida.
1.Pumphastigheten har bara betydlese för hur fort vattnet cirkulerar inne i pannan. Termoventilen bestämmer hur mycket av vattnet som ska tryckas ut i tanken. Det påverkar inte skiktningen på något sätt.
2.Har man hög effekt på pannan måste man köra på hösta fart för att temperaturen inte ska bli för hög.
På min 70kW panna har jag till och med fått byta till en kraftigare pump för att få flödet att räcka till. Den kokade med orginalpump.
3.Om flödet ut mot tanken skulle bli för högt av någon oförklarig anledning skulle temperaturen på röret till tanken sjunka. Men håller den temperaturen konstannt är det bara att gasa på pumphastigheten.
4.Hög fart på vattnet i pannan skonar pannan från lokala kokningar och jämn temp mellan botten och toppen på pannan. Längre livslängd på pannan.
Man ska vara försiktig med att ta in för låg retur temp i pannan, finns risk för kondens. Rostrisk.
Mats
Enligt mig:
1. Fel. stigaren går till tanken och laddpaketet och påverkar båda av pumpen. Pumpen kan ju knappast veta att den ena förgreningen på stigaren inte ska påverkas av den. Inte heller vilket vatten som kommer från tanken eller pannan så att pumpen bara styr en del av kretsen är fel.
2. Rätt. Pumpens kapacitet måste faktiskt anpassas efter systemet som helhet. Pannans effekt, rördimension osv. Jag tror det är därför tex termoventiler säljer deras laddomat 21 med infon: upp till 75 kW eller vad det stog för dom vet att den till 99% funkar utan större inställningar eller ingrepp, även ett Martin Timellfan som köper allt på Cheapy kan installera den.
3. Fel. Sänka hastigheten borde man. Höjs tempen så höjer man hastigheten.
4. Rätt att man kan hindra kokning, vattnet hinner ju inte värmas upp. Du motsäger dej själv. Kolla nr. 1. Beror på pumpen inte tventilen.

Rätta mej om jag har fel...

Att det just är 78-80° har även med att det är vid den tempen man får bra förbränning, För kall panna inte optimal förbränning då gaserna kyls förmycket..
Sen om pannan går varmare stiger även rökgastempen = sämre verkningsgrad..

CHEMAS skrev:
Enligt mig:
1. Fel. stigaren går till tanken och laddpaketet och påverkar båda av pumpen. Pumpen kan ju knappast veta att den ena förgreningen på stigaren inte ska påverkas av den. Inte heller vilket vatten som kommer från tanken eller pannan så att pumpen bara styr en del av kretsen är fel.
2. Rätt. Pumpens kapacitet måste faktiskt anpassas efter systemet som helhet. Pannans effekt, rördimension osv. Jag tror det är därför tex termoventiler säljer deras laddomat 21 med infon: upp till 75 kW eller vad det stog för dom vet att den till 99% funkar utan större inställningar eller ingrepp, även ett Martin Timellfan som köper allt på Cheapy kan installera den.
3. Fel. Sänka hastigheten borde man. Höjs tempen så höjer man hastigheten.
4. Rätt att man kan hindra kokning, vattnet hinner ju inte värmas upp. Du motsäger dej själv. Kolla nr. 1. Beror på pumpen inte tventilen.

Rätta mej om jag har fel...
1. Blanda inte ihop pumpen som går ut på elementsystement, med laddsystemet. Laddpaketet är ett helt eget system och ska också så vara.

Sätt dig in i hur en laddomat fungerar, så förstår du att pumphastigheten inte påverkar "runtvispningen" i tanken. Pumpens fart påverkar bara vattenhastigheten i pannan, inte vattnet till tanken.

Termostaten stänger vattnet från botten på tanken så att det kalla vattnet inte kan komma till pannan. Förrän vattnet i pannan blir så varm att kallt vatten måste späs på in i botten på panna, för att pannan inte ska bli för varm. Pga att man suger in kallt vatten i botten från tanken så trycks automatsik varmt vatten ut i toppen på tanken. Sjunker tempen i pannan stängs termostaten och vattnet cirkulerar bara i pannan igen.
Hur fort vattnet strömmar ut i toppen på pannan har bara med hur hög effekt pannan ger momentant. Hur fort än pumpen snurrar kommer termostaten sköta att vattnet har rätt temp som går ut till tanken. Strömmar vattnet för fort ut till tanken beror det på att rören är för klena till panneffekten.

Man kan se på termometrarna på laddpaketet hur mycket effekt pannan ger för tillfället.
Ju större skillnad det blir på termometern från toppen på pannan och termometern på vattnet som går tillbaka till panna ju mer effekt ger pannan. Ex topp temp 85 grader och retur till pannan 75 grader. DÅ vet man att termostaten har öppnat lite och släpper in kallt vatten från tanken, för att kyla bort energi från pannan. Naturligtvis när man kör på samma pumphastighet.
Dock ser man inte i kW hur mycket pannan ger. Men man kan jämföra från tillfälle till tillfälle.

Mats

Jag har inte blandat ihop någonting med pumpen till radiatorerna. Jag pratar om pumpen på laddkretsen. Läs igen.

Ska försöka förklara igen så du förstår vad jag menar med lite paintbrööshbilder.
Så länge termoventilen inte öppnat något så snurrar allt vatten mellan termoventil-pump-panna. Se bild1.Det är vi båda medvetna om, MEN när ventilen öppnas så kommer pumpens tryck även påverka trycket till stigaren-tanktopp och pumpen tillsida kommer då "suga" från tankbotten. Bild 2. I samma takt som pumpen. Märkt väl tryck, inte hur mycket för kyls termoventilen så stänger den ju. Alltså så lågt tryck som möjligt på pumpen borde gälla. Nu måste jag backa upp o läsa igenomför att se så att vi inte pratar om varandra. Vi kanske mycket väl menar samma men utrycker oss olika, förutom vad som styr hastigheten på vattnet till tanken. :D Men du menar att det bara är termoventilen och då alltså självcirkulation? Något trycker och/eller suger med sig det kalla vattnet igenom termoventilen annars skulle det aldrig kunna blandas. Sätter man dessutom en strypventil på röret till termoventilen så riktas vattnet ännu mer till tanken.

Ju högre varv på pumpen-lägre temp på pannan-högre tryck till tanken-sämre skiktning anser jag. Ju lägre hastighet på pumpen man kan ha desto bättre borde det vara.

Laddkretsen på bilden motsvarar laddomat 21

Ska läsa 6 av 8....

• start.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • drift.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
_ap_
om panntempen skilljer mycke mella lägena på pumpen har man antingen långa ledningar till laddpaketet eller felaktig funktion på laddpaketet.
Förstår ditt tänk men tror att "trycket" har mycket liten betydelse för siktningen
men att däremot köra på läge ett och kanske riskera lokala kokningar är nog värre.
Laddpakete ska ju funka som en biltermostat, samma temp oavsett lite eller mycke gas.
Hög laddtemp tror jag alltid är bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.