_ap_ skrev:
Menar du då att man ska ha givaren på stigaren eller är det inloppet man ska reglera?
Tanken är att man sätter givaren på inlopp till pannan och därmed kör konstant temp in i pannan. Det roliga börjar när vattnet börjar bli varmt i botten av tanken, då står shunten helt öppen och man får ett flöde genom pannan som inget vanligt laddpaket klarar av...

Ännu mer optimalt vore kanske två givare så att inloppstempen styrdes av uttemp.

_ap_
Som du säger det roliga börjar när pannan är varm, blir lite problem att få upp tempen i början då man kanske kör med 65* in hela tiden.
På min flis panna kör man med shunt och 60* konstant in sen är laddpumpen steglös så man får alltid ut inställd temp, typ 85*
Jag tycker själva konstruktionen med ett laddpaket är perfekt, enkel pålitlig och relativt billigt.

_ap_
malmborg skrev:
Nu är inte jag med. Laddomaten styr ju vattnet in i pannan dvs 80g. Sen sker ju en temperatur höjning i pannan innan vattnet går till tanken. Den styr väl kallvatten in till pannan inte varmvatten till tanken?
Eller ska det vara sådant flöde på pumpen att det inte är någon skilland på tempen i pannan och vid laddomaten? Det är det inte hos mig.
Visste finns det flera olika sorters "laddomater" det finns ju termiska ventiler som
jobbar med en rak temp in som du kanske har.
Sen finns det ju flera olika laddpaket som jobbar som jag beskriver, du eldade
väl med flis och i en sån anläggning är det ju inte lika stora variationer i "brasan"
som när man eldar med ved, där funkar det bra att köra med rak temp in och så hitta ett
pumpläge som passar.
Har du en laddomat21 eller?

2Slow skrev:
Pumpen till en laddomat 21 skall stå i läge tre. läs manualen sida 4 [länk] laddningsflöde och laddningstemperatur styr man med termostaten och hur mycket effekt pannan har.

När ni mickar med egna laddsystem bör ni tänka på att de skall funka även vid strömavbrott. Annars kan det bli romerskt bad om strömmen går vid uppstart av pannan.
Manualen? För det första. Alla har inte Laddomat 21. För det andra verkar det inte som att du läst hela tråden, du tillförde ingenting som inte redan pratats om.

Mitt hemmakopplade laddningspaket fungerar som den kära laddomat 21an och då finns även en 3vägs backventil som öppnar om pumpen stannar.

_ap_ skrev:
Visste finns det flera olika sorters "laddomater" det finns ju termiska ventiler som
jobbar med en rak temp in som du kanske har.
Sen finns det ju flera olika laddpaket som jobbar som jag beskriver, du eldade
väl med flis och i en sån anläggning är det ju inte lika stora variationer i "brasan"
som när man eldar med ved, där funkar det bra att köra med rak temp in och så hitta ett
pumpläge som passar.
Har du en laddomat21 eller?
Jo jag har en "21:a" och för mig fungarar det perfekt när jag eldar med flis och har golvvärme så jag utnytjar tanken bra ändå. Men för de som eldar med ved och behöver en högre temp till radiatorer skulle en höjning med 10-15 grader vara väl till nytta. Att då styra tempen till 95g till tanken vore ju mycket bättre.
Menar du att det finns laddpaket som styr tempen till tanken? Det skulle man ju köpt:eek:
Tipsa gärna om något!

_ap_
En laddomat21 fungerar på det sättet, alltså det är tempen ut som regleras genom val av lämplig patron i termostaten.
När du säger "en höjning på 10-15*" menar du då skillnaden mella in och ut?
Ju kraftigare panna man har ju större kommer skillnaden vara mellan in och ut..

Jag har en patron på 78°. När det brinner som bäst visar termometern ut 90° och den in till pannan oftast 74°. Då går pumpen i läge 3 på Laddomat 21.

_ap_ skrev:
En laddomat21 fungerar på det sättet, alltså det är tempen ut som regleras genom val av lämplig patron i termostaten.
När du säger "en höjning på 10-15*" menar du då skillnaden mella in och ut?
Ju kraftigare panna man har ju större kommer skillnaden vara mellan in och ut..
Det är ju tempen in i pannan som regleras en 78°C patron ger ca 78°C in i pannan.

Iaf min laddomat21 fungerar så tempen in i pannan ligger nästan konstant men temperaturen ut skiftar.

När det brinner som bäst kan även tempen in i pannan ändras pga att termostaten öppnar helt så den får en "sup" av riktigt kallt vatten från tanken innan den stabiliseras igen.

Skulle det vara temperaturen ut som reglerades så skulle ut tempen inte påverkas av pump hastighet då skulle ju bara in tempen sjunka inte ut tempen öka vid sänkning av hastigheten.

_ap_
Pröva sätt i en 87* patron och se vad som händer, inte kommer det gå in 87*
om man nu inte har liten panna.
Får väl se om någon annan håller med mig men jag håller fast att patronen avgör vad som kommer ut.
Hela vitsen med ett "laddpaket" är ju just att anpassa tempen in så att pannan
inte går i kok, därför går det in varmare vatten när man börjar elda, för att få ut minst 80* och sen när panna kommit upp i "fart" så är fortfarande ut tempen 80*
medans in sjunkit till kanske 65*
Skulle det vara 78* grader in skulle vilken ved panna som helst koka när den kommit upp i temp.
På kompisens innova är det 65* in 85* ut med en 83* patron, förklara det?

Jag måste nog ge dig rätt ändå.
Kollar man på termoventilers hemsida så står det att det fungera precis som du beskriver.
Men det verkar inte fungera riktigt som tänkt ändå titta tex på siffrorna som aspersson850 bidrog med stämmer ju inte alls med hur termoventiler beskriver att det skall fungera.
Min laddomat beter sig precis som asperssons den också den sjunker aldrig till 65°C inte ens om tempen ut från pannan stiger över 90°C och då har jag ändå kontroll mätt med en termometer som har endast 0,3% felvisning mellan -20 till +110°C.

Det kanske är förklen pump på laddomaten för en sådan värsting till panna som en viadrus är ;).

_ap_
Stark att erkänna ett fel!
Skrev oxå högre upp att man inte kan jämföra rakt av för ingen av oss har
likadana anläggningar, skrev oxå att vissa laddpaket är bättre på att klara uppgiften
än andra typ laddomat 21 har svårt att hålla tempen på angiven nivå den vill
alltid stiga lite det är väl därför 78* patronen nästan alltid funkar.
kricken_ kör du pumpen på 3:an?
kör man pumpen saktare blir svängningarna större och då kan man få ut högre temp än det som angivits.

Det är lite olika vilken hastighet som jag kör pumpen på, Ibland kör jag på läge 2 men för det mesta 3.
Laddningen fungerar bra oavsett men uppstarten blir ostadigare med pumpen på läge 2 har jag primären lite för mycket öppen så att pannan kommer upp i full effekt (för) fort så vill det blir ång bildning alt punkt kokning i pannan.

Hur laddomat beskriver sin produkt spelar väl ingen roll de vill ju sälja!

Termostaten styr vatten blandningen i laddomaten till den temp som det är på termostaten. dvs 78g (ingen elektronik bara klassisk ventil)
Då är ju vatten tempen in i pannan 78g!
Vad temperaturen ut ur pannan är beror ju på vilken panna, och efekten just då, samt vilken kapasitet laddgrupps pumpen har!
dvs temp ut ur pannan 80-105g
I ogynsamma förhållande kommer då tankens temp att vara ca 80g

-Jag menar att hade laddpaketet varit kopplat så att de istället skickade ut varmvatten från pannan till tanken om tempen var 95 eller mer så skulle en bättre förbränning ske pga högre temp i pannan och mer energi sparas i tanken.
Dvs 95 g i tanken!
Finns det sådana laddgrupps system?

Ju mer man kontrollerar tempen på laddomat21 desto mer konfunderad blir man över hur det är tänkt att den skall fungera.
Den ger ju inte konstant 78°C till pannan min pendlar mellan ca80°C precis när den börjar att skicka till tank och ner till ca72°C när det brinner som bäst.
Men stigaren pendlar då mellan ca 82°C (uppstart)och ca92°C (när det är fullt flås).
Och allt detta har jag kontroll mätt med en termometer som skall vara relativt rätt visande, stoppade in givaren och stoppade isolering under den så att den låg i kontakt med laddmaten sedan så fyllde jag igen hela hålet med isolering och tejpade tillslut så att det skull bli så tätt som möjligt.
Så temperaturerna borde stämma.

Edit: Glömde skriva att det är en tempmätare med 2st trådgivare på och dom visar samma temp om man mäter på samma punk.
Det gå även att kolla temp skillnad mellan givarna kontinuerligt och den ändras nästan hela tiden endast nångon °C men den ändras iaf.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.