Vi ska bygga nytt till våren. 2 plans 182kvm. Om vi ska ha OSB bakom gipset tillkommer 27 tusen för material och 20-25 för snickaren.
Vad tycker ni. Är det värt runt 50 tusen för att få OSB bakom gipset?

Om det är pengarna det handlar om skulle jag föredra att lägga in t.ex ett billigt golv i samband med bygget, och sen räkna med att byta golv efterhand som pengar trillar in. Att eftermontera osb är ett mycket större jobb.

Y
Jag hade sparat dom pengarna.
Kanske satt skivor där jag vill få extra tyst mellan olika rum. Dock ska det dessutom var typ latex-tätat överallt.
Eller om man vet att man ska ha något tung som man står och sliter i ofta.

Så mycket plugg som det finns att välja på, snabbplugg, tungbärande plugg, osv. Finns skruv som inte behöver plugg. Osv. Man klarar sig utan någon extra skiva bakom.

50tusen kan man få endel annat sen såsom vitvaror.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag har gjort precis så, satt spånskiva (inte OSB) där det behövdes. Varför sätta OSB där det inte behövs?

Man behöver inte sätta OSB där det inte behövs. Men, det finns heller inget ställe där det inte behövs. Det är alltid något skit som ska upp på varenda väggjäkel i huset. Det är svårt att förstå varför men det är alltid sant.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
MathiasS skrev:
Man behöver inte sätta OSB där det inte behövs. Men, det finns heller inget ställe där det inte behövs. Det är alltid något skit som ska upp på varenda väggjäkel i huset. Det är svårt att förstå varför men det är alltid sant.
Man BEHÖVER inte sätta OSB alls. Det finns i princip inget ställe i ett vanligt hus där OSB är absolut nödvändighet. Allt som behöver upp på väggarna går att fästa i enkelgips med hjälp av lämplig plugg.

Sen är det en helt annan sak att OSB kanske medför bättre ljuddämpning mellan rummen och att man slipper gipsplugg. Värt 50 000 kr? Ja det får väl var och en bedöma. Lite får man kanske igen den dagen huset säljs men det är högst osäkert.

Vill man ha bättre ljuddämpning är det nog bättre att sätta ett lager extra gips.

Är det värt 50k? Ja lätt. Montera saker i gipsväggar är något av det mest irriterande man kan göra som husägare.

• Gilla
MrFrost och 1 till
  • Laddar…
Alla väggar jag fixar nu lägger jag osb bakom gipsen. Finns inget värre än enbart gipsväggar!!

Tack för synpunkterna!
Ja det är nåt att fundera över, 50000 känns som ett ganska högt pris för nåt man kan klara sig utan. Fast samtidigt kommer man säkert att gräma sig varje gång man ska montera nåt i väggen.

Men för 50 k får man också en fin kamin installerat och klart.

Men det kanske blir nåt mellanting. Vi får väl sätta skiva bakom de väggar man vill ha förstärkta eller ljudisolerade. Möjligen att sovrummen ska få skiva på lämplig vägg för att minska störande ljud från andra rum i närheten. Hade jag haft tid så hade jag monterat upp skivorna själv. Men nu har man småbarn så det går nog bort tyvärr.

Mikael_L
kjb skrev:
Vi ska bygga nytt till våren. 2 plans 182kvm. Om vi ska ha OSB bakom gipset tillkommer 27 tusen för material och 20-25 för snickaren.
Vad tycker ni. Är det värt runt 50 tusen för att få OSB bakom gipset?
Ehh, 27' för material, det betyder väl ca 220 st OSB-skivor = 264 löpmeter vägg.

Om du bygger så satans stort hus kan väl 50 tusen kronor nästan inte märkas?

edit:
Med byggmaxpriser är det 247 skivor = 296 löpmeter vägg.
Jag satte väl upp mindre än 50 skivor, vill jag minnas, men övervåningen är kvar och kommer troligen dra en 30 skivor till.

Redigerat:
B
Kör riktigt plyfa istället, ännu bättre, kostar ca 220 kr skivan... blir väldigt stabila väggar med kortlingar på 120 cm i höjdled, isolering, samt foga alla kanter... inte mycket ljud som går igenom där, och enkelt att skruva upp saker.

snåla inte, gör saker rejält! Det är bättre i längden

Jag har inte räknat på det själv. De är ett tvåplans hus 91kvm / våning. 260 takhöjd nere 240 uppe. Priset är från säljaren. Antar att det blir påslag på djupare fönsterbrädor (pga tjockare väggar), dörrkarmar osv osv. Och det är möjligt att man får betala mer än byggmaxpriser. Sen kommer det väl till frakt, provision till säljare mm.

Ja de är ju inte billigt att bygga nytt och därför så vill man hålla kostnader så mycket som möjligt. Allt ska ju betalas i slutändan. Men visst är det dumt att snåla på fel saker.

Korvgubbe
Jag hade nog gjort som MagnusSt föreslår och försökt spara in de pengarna på något annat som är enklare att byta ut senare om man vill, så som ytskikt. Golv, tapeter, kakel, bänkskivor, köks- badrumsblandare är sånt som lätt springer iväg i pris som man ändå tycker sig "behöva". Visst, alla vill vi väl bo fint, speciellt i ett nybygge men oftast så går det att hitta snarlika produkter till betydligt bättre priser om man orkar leta.

B
håller med, hade en kompis som köpte ett hus där det enligt deras beställning skulle vara plyfa bakom alla väggar, som de sedan "glömde"... inte så kul, betydligt bättre att spara in på sådant som går ändra om några år som Korvgubbe skriver.

kjb skrev:
Men det kanske blir nåt mellanting. Vi får väl sätta skiva bakom de väggar man vill ha förstärkta eller ljudisolerade. Möjligen att sovrummen ska få skiva på lämplig vägg för att minska störande ljud från andra rum i närheten. Hade jag haft tid så hade jag monterat upp skivorna själv. Men nu har man småbarn så det går nog bort tyvärr.
Är du ute efter ljudisolering räcker det bra med dubbelgips.
OSB, spån eller plyfa är för att slippa plugga och fundera på om det håller för det och det som ska upp väggarna med tiden.

• Gilla
Ubbe71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.