304 714 läst ·
348 svar
305k läst
348 svar
Varför kör alla med OSB bakom gips?
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Nu vill jag bara lite försiktigt påpeka att du är ute och cyklar.cecar33 skrev:
Jag tycker du verkar blanda ihop akustik och ljuddämpning, bl.a.
(Dvs reflektion och transmission.)
Ljudfolk säger att olika material fångar olika ljudvågor. Därav är det bra att kombinera olika material.
Gips inte det superduper magisktbästa, bara att det är billigt och vad folk är vana med.
Även en tegelvägg kan leda ljud...
En extra skiva av något är inte allt, att täta alla skarvar runt dosor och annat är ju något man inte får missa ifall man ska bromsa ljud mellan väggar. Plötsligt blir det ju väldigt dyrt att snickrarna ska stå och limma fast varje skiva etc.
Jag har gjort endel specialare i mina rum efter lång tid läsande på hembioforum och annat.
Du får bolla med med din partner ifall specialskruv eller vanligskruv+plugg är såpass besvärande så 50tusen är värt det. Eller om en resa / badrumsinredning / film projektor, eller annat väger mer.
Gips inte det superduper magisktbästa, bara att det är billigt och vad folk är vana med.
Även en tegelvägg kan leda ljud...
En extra skiva av något är inte allt, att täta alla skarvar runt dosor och annat är ju något man inte får missa ifall man ska bromsa ljud mellan väggar. Plötsligt blir det ju väldigt dyrt att snickrarna ska stå och limma fast varje skiva etc.
Jag har gjort endel specialare i mina rum efter lång tid läsande på hembioforum och annat.
Du får bolla med med din partner ifall specialskruv eller vanligskruv+plugg är såpass besvärande så 50tusen är värt det. Eller om en resa / badrumsinredning / film projektor, eller annat väger mer.
Nej jag har bara varit ute med hunden:wow:Mikael_L skrev:
En vägg av skivmaterial med isolering i är betydligt mer ljuddämpande en en vägg med dubbla skivor och tomrum emellan. Dessutom så är det större möjlighet att det blir tätare vid genomföringar eftersom isoleringen finns där.
Självklart, jag cyklar inte heller nu på vintern ...cecar33 skrev:
Hmmm, har du någon källa på det? Eller beräkning eller teoretiskt resonemang?
Det kanske också beror på vad och jag avser med isolering, jag tänker mig mineralull av normal densitet för isolering av reglad yttervägg, lambda ca 0,036 -0,037.
Ska man vara riktigt nördig så ska inte isoleringen täcka hela djupet utan helst ska det vara en luftspalt också.cecar33 skrev:
Sen angående hatthyllor och annat.
Alltså, pluggarna man sätter kan bära
(utdrag = tak, lodrätt = vägg)
Enkel gips: M5 & M6 i utdrag = 51 kg
Enkel gips: M5 & M6 lodrätt = 132 kg
Dubbel gips: M5 & M6 i utdrag = 86 kg
Dubbel gips: M5 & M6 lodrätt = 268 kg
Enkel gips: M8 & M10 i utdrag = 51 kg
Enkel gips: M8 & M10 lodrätt = 174 kg
Dubbel gips: M8 & M10 i utdrag = 100 kg
Dubbel gips: M8 & M10 lodrätt = 290 kg
Hur ofta sätter man upp något som väger mer än 174kg? Dagens tv, eller hatthylla är inte nära det.
Det vore väl säg handfatet i badrummet, där det finns en risk att någon sätter sig på den.
Men där man vet att fasta installationer kommer att vara, där sätter man en bräda bakom gipset, inne i väggen.
Njaaaaa...
Redigerat:
Gyproc t.ex. är inte av samma åsikt:cecar33 skrev:
http://www.gyproc.se/konstruktioner/innerväggar/innerväggar+med+trästomme/ljudgran+gt+600
Nu är det ju moment och dynamiska laster man räknar på. I alla fall vår hatthylla sticker ut mer än den tar stöd mot väggen. Tänk dig ett extremfall med en hatthylla med 4x längre överhäng än stödytan mot väggen. Då har 100 kg plötsligt blivit 25. En galge med 5 kg last som hängs upp lite oförsiktigt, eller någon som snubblar på skoberget och tar stöd i hatthyllan är inte heller orimligt.Yrrol skrev:
Alltså jag har satt OSB + gips precis överallt.
Det är inte så alldeles besvärligt med gipsmollys, men ruskigt skönt att slippa ändå.
En bra molly, korrekt monterad i enkelgips tar väldigt hög kraft, mer än många tror. Och i dubbelgips blir det så starkt att man mycket sällan har behov av mer.
Men men ... Missar man montaget lite, så blir det direkt oerhört jobbigt att försöka få in en ny molly en cm bredvid.
Och ångrar man sig, eller flyttar grejer så sitter det nåt som ser ut som fastklistrade femtioöringar kvar på väggarna både här och där.
Och även om nu molly är ganska bra och ganska enkelt så är det ännu enklare och bättre med en skruv av rätt dim rakt in i OSB/Spån/plyfa-skivan bakom.
Sen tänkte jag också på att få bättre ljudisolerade väggar, men som det är just nu så vinner jag inget, då våra innerdörrar är av allra enklaste innerdörr-sort, dvs ljudklass 30dB, så vi vinner inget pga bättre väggar.
Sen skulle det även behövas gummilist i dörrkarmen samt ljuddämpad överluftsventilation för att få upp ljudklassen om jag köper bättre dörrar.
Så det är många saker som hänger ihop där ...
Det ska, tyvärr, aldrig vara lätt...
Det är inte så alldeles besvärligt med gipsmollys, men ruskigt skönt att slippa ändå.
En bra molly, korrekt monterad i enkelgips tar väldigt hög kraft, mer än många tror. Och i dubbelgips blir det så starkt att man mycket sällan har behov av mer.
Men men ... Missar man montaget lite, så blir det direkt oerhört jobbigt att försöka få in en ny molly en cm bredvid.
Och ångrar man sig, eller flyttar grejer så sitter det nåt som ser ut som fastklistrade femtioöringar kvar på väggarna både här och där.
Och även om nu molly är ganska bra och ganska enkelt så är det ännu enklare och bättre med en skruv av rätt dim rakt in i OSB/Spån/plyfa-skivan bakom.
Sen tänkte jag också på att få bättre ljudisolerade väggar, men som det är just nu så vinner jag inget, då våra innerdörrar är av allra enklaste innerdörr-sort, dvs ljudklass 30dB, så vi vinner inget pga bättre väggar.
Sen skulle det även behövas gummilist i dörrkarmen samt ljuddämpad överluftsventilation för att få upp ljudklassen om jag köper bättre dörrar.
Så det är många saker som hänger ihop där ...
Det ska, tyvärr, aldrig vara lätt...
Hur ofta hänger man upp nåt på väggen med M8 eller M10?Yrrol skrev:Ska man vara riktigt nördig så ska inte isoleringen täcka hela djupet utan helst ska det vara en luftspalt också.
Sen angående hatthyllor och annat.
Alltså, pluggarna man sätter kan bära
(utdrag = tak, lodrätt = vägg)
Enkel gips: M5 & M6 i utdrag = 51 kg
Enkel gips: M5 & M6 lodrätt = 132 kg
Dubbel gips: M5 & M6 i utdrag = 86 kg
Dubbel gips: M5 & M6 lodrätt = 268 kg
Enkel gips: M8 & M10 i utdrag = 51 kg
Enkel gips: M8 & M10 lodrätt = 174 kg
Dubbel gips: M8 & M10 i utdrag = 100 kg
Dubbel gips: M8 & M10 lodrätt = 290 kg
Hur ofta sätter man upp något som väger mer än 174kg? Dagens tv, eller hatthylla är inte nära det.
Det vore väl säg handfatet i badrummet, där det finns en risk att någon sätter sig på den.
Men där man vet att fasta installationer kommer att vara, där sätter man en bräda bakom gipset, inne i väggen.
Njaaaaa...![]()
Nävisst men säg då M5 & M6 lodrätt = 132 kg.. Det är nästan två personers vikt..FredrikR skrev:
Jag medger ju faktiskt att vet man att folk kommer hoppa på grejerna, såsom handfatet. Så sätt en bräda bakom.
Och det är klart att det blir stönigt om man satt något lite fel. Men och andra sidan, ska man flytta en hatthylla en halv cm så kommer skruven säkert halkasnett mot tidigare hål i träskiva med.
*väcker hemska minnen när man borrar i betong/tegel/lättmodeller och borret plötsligt stickeriväg*
Jag skulle absolut sätta upp osb, dels för dämpningen men främst för att skall man skruva fast något och det kommer man behöva, då är det bara att köra med träskruv. För en övervång hos mig med tre rum med en ca. 12lpm vägg per rum så blir det 36lpm + hall. Under 40 skivor a 109kr på Byggmax, ~4000kr är ingen kost i sammanhanget. Tycker bara att hantverkaren tagit i då det gäller jobbet. 20-25kkr skulle ge 2man i kanske 4dagar... Kan *inte* ta så lång tid extra för att sätta OSB på två man.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Fast du kan ju avsiktligt dra skruven snett för att greppa friskt material, funkar inte i gips riktigt. Och då osb sitter ~13 mm bakom så får man en ordentlig vandring åt sidan till frisk skiva.Yrrol skrev:Nävisst men säg då M5 & M6 lodrätt = 132 kg.. Det är nästan två personers vikt..
Jag medger ju faktiskt att vet man att folk kommer hoppa på grejerna, såsom handfatet. Så sätt en bräda bakom.
Och det är klart att det blir stönigt om man satt något lite fel. Men och andra sidan, ska man flytta en hatthylla en halv cm så kommer skruven säkert halkasnett mot tidigare hål i träskiva med.
*väcker hemska minnen när man borrar i betong/tegel/lättmodeller och borret plötsligt stickeriväg*