Mikael_L
kjb skrev:
Antar att det blir påslag på djupare fönsterbrädor (pga tjockare väggar), dörrkarmar osv osv.
Ja så kan det förstås vara. Nog för att det inte bör vara någon större skillnad egentligen mellan t.ex. olika breda karmar. Fast å andra sidan har dom kanske stora inköpsvolymer på vissa delar vilket betyder låga priser.
Och det är möjligt att man får betala mer än byggmaxpriser. Sen kommer det väl till frakt, provision till säljare mm.
Det finns ingen anledning till att dom ska betala mer än byggmaxpriser. Jag själv har inte betalt mer än byggmaxpris på en enda sak från från min lokala bygghandlare, och då har jag ändå fått offererat pris för material till ett enda hus.
Byggmax är egentligen inte billigt, men man kalla byggmax demokratiskt. Alla "får en bra rabatt", som ligger ganska nära en riktig storköpares men väldigt bra för den som ska handla enstaka bräder osv.

Men i vilket bör husföretaget genast sparka sin inköpare om dom ger mer än byggmaxpriser på någonting alls. :)

Nä jag tror mest på allra sista, dom nöjer sig inte med att redan tjäna de pengar dom brukar tjäna på huset i fråga, utan dom vill tjäna ännu mer för varje liten sak du tar bort eller lägger till.
Jag själv har redan upptäckt vilken rolig matematik som husleverantörer verkar ägna sig åt. :)
 
Redigerat:
klart man ska ha osb lr plyfa. spånskivan går bort pga att de finns vell inga fördelar med den. och råspont känns ju jäkligt gediget men tar lång tid att montera.
sj har jag satt osb + gips på 45x95 reglar och 95mm isolering i alla innerväggar, förutom några som är tjockare :)
 
B
Fördelen med råsopent är att det blir inget spill... Och relativt billigt. Spikpistol så går det fort.
 
Ingen åsikt om skivor bakom gips men en sak är säker ett hårt material är ingen lämplig ljuddämpning, det förekommer aldrig hårda material där man vill minska risk för störande ljud. Mest effekt får man mad isolering i väggen. Alla som pratar om att hänga tunga saker på väggarna vad är det ni hänger, stora och numera lätta TV apparater är stora nog att man lätt hittar två reglar att fästa den i. OSB skräpet kommer nog snarare från några gör det själv program på TV med så annars kritiserade lösningar och timellgubbar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Täta springor brukar annars vara frekvent rekommenderat ur ljuddämpningssynpunkt.
Samt dubbelgips.
 
Hur är dubbelgips att fästa saker i??

På dom väggar man har tex dörrar, fönster osv hur jobbigt är det att fälla in skivorna mellan reglarna?
Borde bli mycket materialspill?
 
JoakimJohansson skrev:
Hur är dubbelgips att fästa saker i??

På dom väggar man har tex dörrar, fönster osv hur jobbigt är det att fälla in skivorna mellan reglarna?
Borde bli mycket materialspill?
Är det inte enklare att byta salningar då?
 
Fälla in skivorna?!
 
Fälla in skivorna?!

Hur menar du? Gips på reglarna och gips på gipsen.
 
FredrikR: salningar? Vad är det?

Nyfniken: alltså fälla in osb mellan reglarna för att det inte ska bygga utåt, så man ändå håller väggen slimmad.
Då skulle man ju slippa ändra karmar, fönsterbrädor osv.
 
JoakimJohansson skrev:
FredrikR: salningar? Vad är det?

Nyfniken: alltså fälla in osb mellan reglarna för att det inte ska bygga utåt, så man ändå håller väggen slimmad.
Då skulle man ju slippa ändra karmar, fönsterbrädor osv.
Salningen är det som sitter mellan tex. fönsterkarm och foder/list.

Fälla in skivor låter inte realistiskt.
 
daugaard skrev:
...spånskivan går bort pga att de finns vell inga fördelar med ...
Den går att limma mot reglar, den är dimensionsstabil, den är tillräckligt stark för infästningar med förborrning, den är väldigt prisvärd. Det första argumentet var viktigast för mig. Suveränt att kunna rikta upp sneda reglar. Funkar ju med plywood också, men till ett annat pris.
 
B
JoakimJohansson skrev:
Hur är dubbelgips att fästa saker i??

På dom väggar man har tex dörrar, fönster osv hur jobbigt är det att fälla in skivorna mellan reglarna?
Borde bli mycket materialspill?
Det har jag gjort på flera ställen. Det går utmärkt
 
Boan skrev:
Det har jag gjort på flera ställen. Det går utmärkt
Okej men då gör man det bara tex bakom tv, hatthyllor m.m där man vet man ska sätta upp tyngre grejer?
För hela väggar låter som mycket jobb?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.