304 733 läst ·
348 svar
305k läst
348 svar
Varför kör alla med OSB bakom gips?
Hej!
Är det verkligen så få som kör Plyfa bakom?!? verkar som OSB är det som gäller, men plyfan anser i alla fall jag vara mycket starkare.. visst lite dyrare, men det skillde ca 80 kr skivan mot OSB så jag tvekade inte. vi gjorde om våra väggar bara för att det var enkelgips utan isolering, och på de väggar där vi tog ner gipsen satte vi in plyfa "inne" mellan reglarna på den sida vars gips fick kvar.
råsponten bygger ju mer, men blir mindre spill så det blir ju billigare, men plyfan styvar ju upp också.
Är det verkligen så få som kör Plyfa bakom?!? verkar som OSB är det som gäller, men plyfan anser i alla fall jag vara mycket starkare.. visst lite dyrare, men det skillde ca 80 kr skivan mot OSB så jag tvekade inte. vi gjorde om våra väggar bara för att det var enkelgips utan isolering, och på de väggar där vi tog ner gipsen satte vi in plyfa "inne" mellan reglarna på den sida vars gips fick kvar.
råsponten bygger ju mer, men blir mindre spill så det blir ju billigare, men plyfan styvar ju upp också.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Vad grundar du det påståendet med? Att det inte går att hänga tungt på OSB? Skillnaden mot plyfa är inte så stor varken i drag eller hängriktning.Eld skrev:
Finns inget du hänger upp i en normal villa som en OSB inte bär. Även den tyngsta platt-tv hänger kvar med några få skruv...
Sent from my GT-S5570 using Byggahus
http://beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=52659Eld skrev:
Och förövrigt, vad finns det öht för anledning att använda plugg tillsammans med träskruv + trä, OSB eller plyfa?
Förborra kan dock vara smart.
hej, den skillnaden jag märkt är dragstyrkan vid tex en 4 mm skruv, testa att dra ur en sådan med kofot ur en OSB, och det går relativt lätt... men i plyfa är det betydligt svårare...
sen undrar jag hur allvarligt det är med 2mm rörelsefog.... det missade jag i sidledd, har det bara undertill... men än så länge har det inte hänt något
sen undrar jag hur allvarligt det är med 2mm rörelsefog.... det missade jag i sidledd, har det bara undertill... men än så länge har det inte hänt något
Det finns givetvis aldrig någon anledning att använda plugg i riktigt trä. (Man ska inte göra som föregående ägare till mitt hus som satt upp hyllor med träskruv och plastplugg i råsponten...) I spånskivor och OSB kan man behöva en expander som griper tag på baksidan om man behöver riktigt hög draghållfasthet.
Jag skulle tex inte våga sätta fast en fällstol med bara träskruv i en OSB-skiva. Det blir mycket större last på infästningarna på en fällstol än på en platt-TV.
Jag skulle tex inte våga sätta fast en fällstol med bara träskruv i en OSB-skiva. Det blir mycket större last på infästningarna på en fällstol än på en platt-TV.
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Anledningen till att man gör så är för att skivan inte ska svälla när det blir fuktigare och ge en buktande vägg. Men jag vet flera som satt upp dikt an och har klarat sig. Har du satt upp skivorna nyligt är det en fördel eftersom vi är inne i den fuktigaste årstiden just nu så skivorna kanske är i sin maxbredd. Det spelar ju således även en viss roll hur skivan förvarats innan montering.Boan skrev:
Redigerat:
Nu har vi fått svart på vitt längre upp i denna tråd att både plyfa och OSB tål högt vikt i både drag och hängriktning.
Så det ENDA man behöver fråga sig när man står i valet och kvalet är om de få kilon som skiljer dem åt till plyfans fördel är värt de extra kronorna man får betala jämfört med OSB. Är svaret nej, köper man OSB. Är svaret ja köper man plyfa. Längre än så behöver man inte dra det.
Sen att vissa förespråkar det ena eller anda bara för att dem har det i sina väggar eller för att deras svärfars kusins grannes svåger pratade illa om det andra alternativet är egentligen ganska irrelevant.
Så det ENDA man behöver fråga sig när man står i valet och kvalet är om de få kilon som skiljer dem åt till plyfans fördel är värt de extra kronorna man får betala jämfört med OSB. Är svaret nej, köper man OSB. Är svaret ja köper man plyfa. Längre än så behöver man inte dra det.
Sen att vissa förespråkar det ena eller anda bara för att dem har det i sina väggar eller för att deras svärfars kusins grannes svåger pratade illa om det andra alternativet är egentligen ganska irrelevant.
Exakt så. Men trots att Statens provningsanstallt utfört praktiska tester (man simulerade last i köksskåp) så ska det tyckas. Om jag minns detaljerna rätt konstaterade SP tillochmed att alla normala köksskåp bröts sönder av lasten innan någon av skivorna (infästningarna) i testet brast.Amrich skrev:Nu har vi fått svart på vitt längre upp i denna tråd att både plyfa och OSB tål högt vikt i både drag och hängriktning.
Så det ENDA man behöver fråga sig när man står i valet och kvalet är om de få kilon som skiljer dem åt till plyfans fördel är värt de extra kronorna man får betala jämfört med OSB. Är svaret nej, köper man OSB. Är svaret ja köper man plyfa. Längre än så behöver man inte dra det.
Sen att vissa förespråkar det ena eller anda bara för att dem har det i sina väggar eller för att deras svärfars kusins grannes svåger pratade illa om det andra alternativet är egentligen ganska irrelevant.
Hmm... man ska nog inte skruva fast en fällstol i bara plyfa heller. Min är 40cm ut från vägen och det är 15 cm i höjdled mellan skruvarna i väggen. Om den belastas med 150 Kg längst ut (tung gäst eller tonåring som hoppar) så kommer dragkraften i de övre skruvarna bli 150*40/15=400Kp. Med en skruv på varje sida så räcker inte plyfan heller till.
Min stol sitter lyckligtvis med fransk skruv rakt in i två reglar.
En annan fördel med plyfa och råspont är att skruvhål inte slits så mycket. det går att montera ny grejor i samma skruvhål. Detta fungerar riktigt dåligt i spånskivor (egen erfarenhet) och antagligen inte heller så bra i OSB (inte egen erfarenhet). Jag har använt OSB till formbyggen och andra tillfälliga konstruktioner.
Min stol sitter lyckligtvis med fransk skruv rakt in i två reglar.
En annan fördel med plyfa och råspont är att skruvhål inte slits så mycket. det går att montera ny grejor i samma skruvhål. Detta fungerar riktigt dåligt i spånskivor (egen erfarenhet) och antagligen inte heller så bra i OSB (inte egen erfarenhet). Jag har använt OSB till formbyggen och andra tillfälliga konstruktioner.
Har byggt ett badrum nu under sommaren. Jag körde med plywood skruvlimmad (ja, det blir ett helvete den dagen det ska rivas), sen våtrumsgips/gips och sist kakel. Tycker jag kortlade ordentligt överallt där något skulle skruvas upp, men nu är det så jävligt att badkarsväggen som skall hängas upp, hamnar en cm bredvid regeln. Håller plyfan för en glasvägg?
Rent spontant känns det som att det gör det, med ett par rejäla VVS-skruv, å andra sidan blir det rätt duktig belastning. Vad tror ni?
Rent spontant känns det som att det gör det, med ett par rejäla VVS-skruv, å andra sidan blir det rätt duktig belastning. Vad tror ni?