Mikael_L
dsub skrev:
Fast om man lägger 10.000 extra för OSB bara för att kunna fästa saker så måste man ju skruva i typ 5.000 mollys innan man går plus på den affären:)
Fast fortfarande är det inte det det handlar om, för mig.
Jag vill helt enkelt slippa använda en molly öht.

Molly är en helt fantastisk produkt, håller för rejält mycket om den är rätt monterad och billig.

Men själv vill jag hellre slå in en smäcker tunn liten spik för att fästa gökuret med, så jag slipper att det ser ut som att jag limmat fast enkronor på väggarna efter jag kommit på att jag ska flytta gökuret.

• Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Ojoj vad mycket svar och åsikter det blev på den frågan :)

Tack för all input, jag tar mig friheten och drar slutsatsen att OSB är bra och att föredra (enkelt att hänga upp, slipper molly-krångel osv), men att man faktiskt kan köra enkelgips, vilket kan vara bra att ha i åtanke om man hamnar i ett läge där tid och pengar måste prioriteras.

Mikael_L
bjolo360 skrev:
...men att man faktiskt kan köra enkelgips, vilket kan vara bra att ha i åtanke om man hamnar i ett läge där tid och pengar måste prioriteras.
Ja absolut.
I friggeboden körde jag med enkelgips. (Jag blundade dock medan jag skruvade den, så jag sen ärligt kan säga att jag aldrig sett mig själv köra med enkelgips.) :D

Som jag nämnt tidigare så kör många av volymtillverkarna av småhus med enkelgips, så helt fel kan det ju inte vara.

Men själv tyckte jag att jag kunde kosta på mig en OSB-skiva bakom.
En spånskiva, som t.ex. johan gunverth använder och propagerar för är ju också helt OK, men då ska det gärna vara ett steg upp från billigaste kvaliten, och då blir det dyrare än OSB.

• Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Jag kör ju med råspont bakom gipsen...

Jag skulle aldrig bygga en vägg utan OSB bakom gipset, enda nackdelen jag kan se med OSB är väl kostnaden för skivorna, och kanske att väggen bygger 11 mm extra ! ;)

Men allt det positiva väger upp det.
- Fästa saker i väggen görs superenkelt och smidigt.
- Mollypluggarna är smarta, men jäklarns så irriterande då man borrat för en molly och hamnat precis i kanten vid en regel, då går den inte använda och nytt hål måste borras.
- Flyttar jag något som är upphängt är en gigantisk silvrig detalj kvar i väggen, visst den går få bort, men då är ett stort hål kvar.
- När gipset ska skruvas är det bara köra löpande med gipsskivorna, endast se till att skarvarna blir förskjutna!

Jag skulle säga att endast köra med gips är enbart dumsnålt! (Jäklar va skit ja kommer få nu!)

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
....och jag som har hoppat över gipsen helt.......;)

• Gilla
pekk@13 och 3 till
  • Laddar…
Spånskiva eller OSB (man tager vad man haver) på båda sidor och isolering i alla innerväggar.

Enda alternativet är murat, hatar när det är lyhört.

Verkar regna runtom i landet, igen.. :)

(fö. OSB bakom gips i garaget jag byggde)

skall isolera upp garaget nu och kommer definitivt att köra OSB på väggarna. Tycker det är värt allt både för stabilitet och upphängning och annat som påpekats i tråden. Jag skulle aldrig klara mig med bara gips så.. MEn det är personligt som så mycket annat vad man väljer och har behov av så klart.

Två läger, för eller emot. Själv kommer det inte in några enkla gipsväggar i vårt hus. Jag måste ha en skiva bakom!

Jag skulle heller aldrig drömma att döpa en ev. dotter till Molly. Det är i paritet med att döpa henne till Britt-Marie efter elaka grannkärringen man hatade som liten... =)

Mikael_L
Igår skruvade jag fast en rullgardin och två vägglampor, i vårt först färdigställda rum.
Ja så har jag ju även skruvat fast tre st friskluftsventiler i väggarna.

Så redan nu tycker jag att jag haft mycket nytta av OSB-skivorna bakom gipset.
Jag tycker det känns som att redan nu är det värt 20% av den nedlagda kostnaden.

Och så ska det ju så småningom upp fler vägglampor, rullgardiner, vanliga gardinfästen, tavlor, hyllor och kanske t.o.m en plattTV.
Så det känns inte som någon risk att jag kommer ångra mig.

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Har enkelgips i ytterväggarna i min 80-talsvilla. Det finns inte mycket material kvar att fästa den nya gardinstången i...
...där jag renoverar väggarna blir det alltid OSB bara för att lösa detta problemet. Att försöka skruva upp något där gipsväggen är perforerad är nog det mest överjävliga som finns...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus

Vi har enkelgips i vår bostadsrätt, men med CC 120!! det sitter alltså ingen regel i mitten på skivan utan bara i kanterna, så en vägg vi har består av 3 reglar och 4 gipsskivor (2 på varje sida) vilket jag kallar snållösning, sen att det inte är någon isolering i väggen alls gör ju det än billigare.

Att de stora husfirmorna kör med enkelgips osv handlar ju bara om en grej, att bygga så billigt som möjligt för att sälja så dyrt som möjligt, deras grej är ju att tjäna pengar på att sälja hus, så kan man spara in på något som inte är nödvändigt så gör man väl det, det är ju mer än skivorna som ska betalas när man köper ett färdigt hus, någon ska montera dem, det går åt mer skruv, eldosor för dubbelskivor osv, så det drar ju med sig mer kostnader än bara för skivorna.

Själv kör jag med spånskiva + gips till mitt bygge, känns lite mer kvalitet.

När jag varit och kollat på att köpa beg hus så har det varit sånna grejer jag kollat på, har man snålat in på saker som jag kan kontrollera enkelt så kan man ju även dra gissningen att det sparats in på andra håll med.

Pumba skrev:
Vi har enkelgips i vår bostadsrätt, men med CC 120!! det sitter alltså ingen regel i mitten på skivan utan bara i kanterna, så en vägg vi har består av 3 reglar och 4 gipsskivor (2 på varje sida) vilket jag kallar snållösning, sen att det inte är någon isolering i väggen alls gör ju det än billigare.
Känner igen det där, samma som var i vår lägenhet, fast vi hade faktist reglat cc60 och dubbelgips, men dom hade skitit i att skruva i varannan regel. Så första lagret satt bara med en skruvrad i mitten. Nu till det sjukaste, köksskåpen hängde på den väggen :O

Kattvovven skrev:
Känner igen det där, samma som var i vår lägenhet, fast vi hade faktist reglat cc60 och dubbelgips, men dom hade skitit i att skruva i varannan regel. Så första lagret satt bara med en skruvrad i mitten. Nu till det sjukaste, köksskåpen hängde på den väggen :O
Låter som ett normalt tidigt 90-talsbygge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.