31 672 läst ·
200 svar
32k läst
200 svar
Varför klarar sig skurkarna i byggprogrammen? (Byggfällan)
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Jag tror att de flesta är är med på att man betalar delfakturor under arbetets gång, men då måste det ju vara på ett jobb som varar någorlunda länge/ är skapligt dyrt. Det skulle ju bli lite löjligt om rörkillen som kommer hem för att byta en blandare kräver à conto betalning på resa och material direkt i handen innan han börjar skruva.
Men ditt exempel med 250 000 på 3 månader känns som klockrent att man betalar en del under arbetets gång. OCH att det då framgår av avtalet från början.
Men ditt exempel med 250 000 på 3 månader känns som klockrent att man betalar en del under arbetets gång. OCH att det då framgår av avtalet från början.
Om läkaren vet att det finns 10 % risk att du dör i operationen. Ska han berätta det för dig eller inte?verktygsgalningen skrev:Jag säger samma sak igen.. SLUTA dra alla företag lver samma kam. Det fanns en snubbe i tyskland som gjorde det för 70 år sen.. Min erfarenhet är att företagare ,som i många fall är en mansföretag, känner av kundens kunskap/okunskap, men för att veta vilken nivå dom ska föra samtalet med. Vissa kunder är helt ointresserade under byggprocessen och då spelar det ingen roll, men flertalet kunder är intresserade (kanske för att dom vill lära sig?) och då kan man i vissa fall inte prata om sparrar, sekundavirke mm utan får anpassa samtalsnivån till kunden. Jag uppskattar att läkare gör samma sak för mig. Men om ni generellt anser att alla hantverkare ni stött på är rötägg, lurendrejare och falska vars mål är att ta alla era pengar så måste jag rekommendera er att ta rmen kurs i att läsa av människor.
Ska bilhandlaren tala om att den tidigare ägaren klagat på missljud i växellådan, eller ska han avvakta och se om du upptäcker det vid provkörningen?
Ska hantverkaren tala om att det är ont om tid och att man inte hinner göra det rätt på sätt, eller ska han fuska och chansa på kunden inte märker det.
Ska tv-handlaren tala om att samma tv är 1000 kr billigare hos konkurrenten tvärs över gatan?
I alla affärer finns det en part med ett övertag i form av information. Den som lyckas utnyttja det på rätt sätt gör bäst affär, men det är extremt lätt att missbruka övertaget också.
Jag skulle snarare vilja vända på det hela. (I vanlig ordning.) Varför ska man lita mer på hantverkare än andra yrkeskårer man köper tjänster av? Jag förespråkar inte något annat än att det som avtalas ska vara tydligt dokumenterat. Om det nu är så att det är ett större uppdrag, så är det inte konstigare än att man i avtalet reglerar det hela genom avrop. Ingen förväntar sig att hantverkaren ska agera bank, däremot tycker jag det är rimligt att ni ska kunna beställa material och ha en betalningsplan gentemot era leverantörer, som ni sen kan reglera i avrop mot kund. När jag byggde mitt hus hade t ex snickaren 10 dagar netto på sina delfakturor. Jag gissar att det var för att hinna få in pengarna innan han i sin tur skulle betala sina underleverantörer.verktygsgalningen skrev:Timmelstad: om du går igenom postningarna så ser du snart en röd tråd. Det som retar mig är inte att folk hyser agg mot företagare som kalenderidis på senaste byggfällan. Problemet är att den generella inställningen till hantverkare är negativ. "betala inget i förskott", "inga pengar innan arbetet är klart".
Sätt dig in i hantverkarens sits nu. Vi gör en entreprenad hos dig för, säg, 250000kr. Av detta är ca 40% materialkostnad, och entreprenaden tar ca 3 månader. Vi ska alltså lita på er, och vänta med att ta ut lön för att stilla er parranoia? Varför ska vi då lita på er?
Sen undrar jag lite, kan man inte förtala ett företag?? Hur många företag är 1, eller 2-mansföretag? Blir inte det automatiskt personligt?
Det handlar inte om att fördela svarte petter från den ena eller andra på något sätt, utan att reglera allting sakligt, istället för att lägga ut texten om förtroende och bla bla och att det bara är skumraskare och gangsters som blåser folk. Det är att göra det lite väl enkelt för sig när man beskriver världsbilden. Likväl som jag som kund kan finna en trygghet i ett tydligt reglerat avtal, borde du som hantverkare kunna göra det då det rimligen även reglerar hur du ska få betalt och i vilken omfattning osv.
Sen vill jag bara förtydliga vad jag sagt om förtal tydligare, att dels anser jag inte att det är rimligt att prata om förtal när journalister gör dåliga reportage, oavsett "måltavla". Sen finns det inget stöd i lagar i Sverige för förtal av företag, det är det enkla svaret på din fråga. Att företagare i fåmansföretag kan uppleva sig förtalade har jag för övrigt själv påpekat tidigare i tråden.
I grund och botten tycker jag gott att hantverkare borde ställa sig frågan oftare varför det dykt upp så många forum där problem med hantverkare belyses och diskuteras, istället för att fokusera på att man blir förtalade och smutskastade. Ingen rök utan eld och allt det där..
Jag tyckte helt enkelt att det var lite väl överdrivet och låg nivå på ditt tidigare inlägg för att ödsla tid på ett seriöst svar. Hoppas du är nöjdare med ovanstående svar på ditt senaste inlägg.verktygsgalningen skrev:
Om läkaren ska tala om riskerna .... mm mmOm läkaren vet att det finns 10 % risk att du dör i operationen. Ska han berätta det för dig eller inte?
Ska bilhandlaren tala om att den tidigare ägaren klagat på missljud i växellådan, eller ska han avvakta och se om du upptäcker det vid provkörningen?
Ska hantverkaren tala om att det är ont om tid och att man inte hinner göra det rätt på sätt, eller ska han fuska och chansa på kunden inte märker det.
Ska tv-handlaren tala om att samma tv är 1000 kr billigare hos konkurrenten tvärs över gatan?
I alla affärer finns det en part med ett övertag i form av information. Den som lyckas utnyttja det på rätt sätt gör bäst affär, men det är extremt lätt att missbruka övertaget också.
GIVETVIS allt annat vore mindre seriöst! Men det är min uppfattning.
Men alla gör väl som dom vill.
Vill folk betala i förskott till Mr Bygg AB så låt dem göra det.. Funkar det så är det bra. Funkar det inte så skyll er själva.
Självklart kan det vara tufft för företag att ligga ute med pengar, Men vem har sagt att det är lätt att driva företag.
Visst kan man vid STORA jobb och mycket pengar göra någon delbetalning, men inte innan jobbet är utfört aldrig.
Har firman så dålig ekonomi att dom inte har råd att ligga ute med en "delbetalning" så skulle jag inte
anlita dem. Då finns det bättre och säkrare firmor. Sista tipset är SKRIV riktiga avtal skriv riktiga avtal det spelar ingen roll hur trevliga dom är när man ska anlita dem, det är inte förens det har gått åt skogen du får se hur trevliga dom verkligen är.
Ha det bra nu alla och god jul på er...
Nu ska jag bygga vidare på mitt dröm projekt...
Medlem
· uppsala
· 98 inlägg
Intressant tanke. Här erkänner jag att hantverkare snudd på generellt har samma problem. Kunden vill bygga om badrummet. Beräknad byggtid är 3 veckor. Kunden godkänner offerten den 6 december och säger i samma sekund -"det blir väl klart till jul??"
Problemet är 2-delat i min mening. Det största problemet är att hantverkaren inte säger stopp på en gång. Jag tror inte att det är för att få jobbet. Jag har själv fungerat på samma sätt en tid av mitt egenföretagande. Man vill tillgodose kunden så gott det går och, utan oförutsedda hinder räcker tiden.
Det som skapar problem är när jobbet börjar så dyker nått upp och plötsligt tar det 3-4 dagar att t ex byta den rötskadade väggen som man inte kunde förutse. Här är det hantverkarens ansvar att säga nej till tidsfristen och upplysa kunden on att om ett byggföretag kan hålla tiden så är det på bekostnad av något, alternativt en j-la tur.
Det andra problemet är faktiskt kunden. Kasta spjut på mig om ni vill. Om kunden nu har planerat sitt badrum i ett halvårs tid så är det väl ganska ironiskt att hantverkaren plötsligt ska få en tokpressad tidsplan!?
En annan erfarenhet som jag lärt mig att kunden inte förstår, vilket är helt obegripligt, är följande cenario:
jag åtar mig hans badrumstenovering och uppskattar byggtiden till 3-4 veckor. När rivningen är klar och återbyggnaden ska börja kommer kunden på att "om vi tar 1m av hallen så kan vi ha ett bubbelbadkar istället för den tänkta duschen".
Hur kan detta tillkommande arbete av väggflytt, förstärkning av undergolvet som var kapat vid vägg, framdragning av 3-fasgrupp från elcentralen som måste kompletteras med jordfelsbrytare inte ta längre tid?? Hur kan man oavsett om man är totalt okunnig om bygg tro att det tillkommande arbetet inte tar tid, utan att man sen efter 3-4 veckor påtalar att arbetet borde vara klart enligt tidsplanen.
Detta är ett fiktivt fall vill jag påpeka så antagligen har jag missat några arbetsmoment så det behöver vi inte diskutera
Problemet är 2-delat i min mening. Det största problemet är att hantverkaren inte säger stopp på en gång. Jag tror inte att det är för att få jobbet. Jag har själv fungerat på samma sätt en tid av mitt egenföretagande. Man vill tillgodose kunden så gott det går och, utan oförutsedda hinder räcker tiden.
Det som skapar problem är när jobbet börjar så dyker nått upp och plötsligt tar det 3-4 dagar att t ex byta den rötskadade väggen som man inte kunde förutse. Här är det hantverkarens ansvar att säga nej till tidsfristen och upplysa kunden on att om ett byggföretag kan hålla tiden så är det på bekostnad av något, alternativt en j-la tur.
Det andra problemet är faktiskt kunden. Kasta spjut på mig om ni vill. Om kunden nu har planerat sitt badrum i ett halvårs tid så är det väl ganska ironiskt att hantverkaren plötsligt ska få en tokpressad tidsplan!?
En annan erfarenhet som jag lärt mig att kunden inte förstår, vilket är helt obegripligt, är följande cenario:
jag åtar mig hans badrumstenovering och uppskattar byggtiden till 3-4 veckor. När rivningen är klar och återbyggnaden ska börja kommer kunden på att "om vi tar 1m av hallen så kan vi ha ett bubbelbadkar istället för den tänkta duschen".
Hur kan detta tillkommande arbete av väggflytt, förstärkning av undergolvet som var kapat vid vägg, framdragning av 3-fasgrupp från elcentralen som måste kompletteras med jordfelsbrytare inte ta längre tid?? Hur kan man oavsett om man är totalt okunnig om bygg tro att det tillkommande arbetet inte tar tid, utan att man sen efter 3-4 veckor påtalar att arbetet borde vara klart enligt tidsplanen.
Detta är ett fiktivt fall vill jag påpeka så antagligen har jag missat några arbetsmoment så det behöver vi inte diskutera
Det är väl enkelt avhjälpt genom att man som hantverkare säger "ok, men då kommer det ta såhär mycket längre tid och kosta såhär mycket extra. Dessutom har jag annat inplanerat så jag kommer behöva ta en paus mitt i på två veckor."?verktygsgalningen skrev:Hur kan detta tillkommande arbete av väggflytt, förstärkning av undergolvet som var kapat vid vägg, framdragning av 3-fasgrupp från elcentralen som måste kompletteras med jordfelsbrytare inte ta längre tid?? Hur kan man oavsett om man är totalt okunnig om bygg tro att det tillkommande arbetet inte tar tid, utan att man sen efter 3-4 veckor påtalar att arbetet borde vara klart enligt tidsplanen.
Men det är väl bara att öppna käften och berätta vad det innebär ...? :xverktygsgalningen skrev:En annan erfarenhet som jag lärt mig att kunden inte förstår, vilket är helt obegripligt, är följande cenario:
Detta är ett fiktivt fall vill jag påpeka så antagligen har jag missat några arbetsmoment så det behöver vi inte diskutera![]()
Och sen skriva ett tilläggsavtal om detta, så kunden verkligen bör ha förstått den nya tidsplanen och den nya kostnaden.
Säkrast och bäst för både parter. Varför gör hantverkarna inte detta till en rutin?
Instämmer helt och fast med Nyfniken & Mikael L.
Några alternativ:verktygsgalningen skrev:Intressant tanke. Här erkänner jag att hantverkare snudd på generellt har samma problem. Kunden vill bygga om badrummet. Beräknad byggtid är 3 veckor. Kunden godkänner offerten den 6 december och säger i samma sekund -"det blir väl klart till jul??"
- "Jag kan inte lova något, men om det inte dyker upp något oväntat så kan det hinnas med."
- "Är du beredd att betala lite extra för att vi ska jobba kväll/helg om det krävs för att bli klar till jul?"
Skriv in i avtalet att sista dag arbetet ska vara utfört är om tre veckor, inte innan jul, i avtalet står det även att den avtalade tiden kan överskridas om oförutsedda hinder upptäcks under arbetets gång, och att det då är hantverkarens ansvar att meddela kund detta" (Och inleda en diskussion, och ge förslag på åtgärd där det är möjligt)
Jag förstår ärligt talat inte vad problemet är?
Verkligen. Vad jag kan utläsa från majoriteten av de hantverkare på forumet som tar upp detta mongo-beteende från kunder så löser de problemet genom att tacka nej för att slippa tjafset. Det är väl inget problem med tanke på hur många potentiella kunder det finns där ute?verktygsgalningen skrev:
Likaväl som det är obegripligt att kunder inte fattar det, är det för mig obegripligt att man när man får den tilläggsbeställningen inte omedelbart TYDLIGT (för ens egen skull) deklarerar hur mycket längre tid det tar med den ändringen. Hönan eller ägget, typ. Aldrig ens fel när två träter. Det jag brukar få skit för här är att jag tycker det ligger på hantverkarens ansvar att avisera den förlängda byggtiden vid tilläggsbeställningen. Okej, jag som kund kan väl fatta att det tar längre tid, men vadå, du kanske hade räknat med en del fria dagar för annat som du kan planera om, eller jobbar extra eller nåt, säger du inget så är det väl lugnt, liksom? (Ja, jag hittar på och spelar dum, det finns gott om puckon som garanterat resonerar i liknande banor). Och som sagt, även om man kan räkna ut att det tar längre tid, så HUR mycket längre tid förväntar jag mig att du som yrkesman ska kunna uppskatta åt mig, på samma sätt som du gjorde vid den första beställningen.verktygsgalningen skrev:En annan erfarenhet som jag lärt mig att kunden inte förstår, vilket är helt obegripligt, är följande cenario:
Detta är ett fiktivt fall vill jag påpeka så antagligen har jag missat några arbetsmoment så det behöver vi inte diskutera![]()
Medlem
· uppsala
· 98 inlägg
Timmelstad: helt rätt, klart det ska vara reglerat i ett entreprenadsavtal vtyvärr uppkommer det en hel del tillkommande arbeten på många jobb, nu menar jag oförutsedda, som regleras löpande. Dessa arbeten kan i många fall inte regleras skriftligt i huvudavtalet och att upprätta ett nytt avtal för varje "-jaha, oj då, aj aj aj, varför i hela friden har dom.." så kommer det alltid finnas muntliga överenskommelser i många entreprenader. Självfallet regleras tillkommande arbeten i huvudavtalet men det blir tyvärr en gråzon.
Ett typfall som blir problem för entreprenören är följande som nyligen hänt mig:
Kund får offert på golvläggning i lägenhet. Då lägenheten är gravt möblerad kan jag inte väga av golvytorna. Således skriver jag in ett tillägg i offerten av eventuell golvavjämning tillkommer mot löpande räkning.
Nu faller det sig så att nästan alla golv måste jämnas till (flytspackel eller handspacklat). Kunden vill då ha pris på avjämningen. Här frångås avtalet. Kunden får en prisuppskattning och tackar nej och ber mig lägga golvet på befintligt undergolv. Om nu golvet blir bomt och eventuellt går isär så kommer kunden vinna tvisten då jag som yrkesman inte ska lägga golv på ojämnt underlag. Således faller kostnaden på mig. Att friskriva mig från kommande problem håller ej rättsligt. Vad gör jag nu?tänk gärna på följder för både mig och kunden innan ni postar det självklara svaret.
Ett typfall som blir problem för entreprenören är följande som nyligen hänt mig:
Kund får offert på golvläggning i lägenhet. Då lägenheten är gravt möblerad kan jag inte väga av golvytorna. Således skriver jag in ett tillägg i offerten av eventuell golvavjämning tillkommer mot löpande räkning.
Nu faller det sig så att nästan alla golv måste jämnas till (flytspackel eller handspacklat). Kunden vill då ha pris på avjämningen. Här frångås avtalet. Kunden får en prisuppskattning och tackar nej och ber mig lägga golvet på befintligt undergolv. Om nu golvet blir bomt och eventuellt går isär så kommer kunden vinna tvisten då jag som yrkesman inte ska lägga golv på ojämnt underlag. Således faller kostnaden på mig. Att friskriva mig från kommande problem håller ej rättsligt. Vad gör jag nu?tänk gärna på följder för både mig och kunden innan ni postar det självklara svaret.
Medlem
· uppsala
· 98 inlägg
Timmelman: jag får en bitande känsla av att du har rätt i sak, men din värld är väldigt svart-vit. Inga gråzoner 
Jag är väldigt noga med att påpeka tillkommande arbetens tillkommande tid, men tyvärr är det inte fallet hos alla byggare. Nuvarande arbetet ska vara klart denna vecka, kunden har sen 1 vecka tillbaka frågat om det snart går att ställa in möbler i utrymmet jag är. Om kunderna slutar pressa tid och stressa i konbination med att byggarna blir ärligare med tider så finns ett stort problem mindre.
Jag är väldigt noga med att påpeka tillkommande arbetens tillkommande tid, men tyvärr är det inte fallet hos alla byggare. Nuvarande arbetet ska vara klart denna vecka, kunden har sen 1 vecka tillbaka frågat om det snart går att ställa in möbler i utrymmet jag är. Om kunderna slutar pressa tid och stressa i konbination med att byggarna blir ärligare med tider så finns ett stort problem mindre.
Medlem
· uppsala
· 98 inlägg
Har ni prövat att säga till en kund att ert badrum blir 4 veckor senarelagt för jag ska till en annan kund efter din ordinarie byggtid. Svaret blir "du kan väl jobba helg" eller "men mitt arbete ska väl bli klart innan din nästa kunds".
Tror ni inte att hantverkarna har ett privatliv som ni?
Tror ni inte att hantverkarna har ett privatliv som ni?
Det finns inget som inte går att notera åtminstone handskrivet eller i ett mail så det finns någon form av dokumentation.verktygsgalningen skrev:Timmelstad: helt rätt, klart det ska vara reglerat i ett entreprenadsavtal vtyvärr uppkommer det en hel del tillkommande arbeten på många jobb, nu menar jag oförutsedda, som regleras löpande. Dessa arbeten kan i många fall inte regleras skriftligt i huvudavtalet och att upprätta ett nytt avtal för varje "-jaha, oj då, aj aj aj, varför i hela friden har dom.." så kommer det alltid finnas muntliga överenskommelser i många entreprenader. Självfallet regleras tillkommande arbeten i huvudavtalet men det blir tyvärr en gråzon.
Ett korrekt utformat avtal ger dig stöd för att slutföra det enligt överenskommelse, friskriva dig eller avbryta arbetet tills vidare och ta betalt för det arbete du utfört fram tills dess, samt ta betalt för de merkostnader du får för att avbryta arbetet mitt i.verktygsgalningen skrev:Ett typfall som blir problem för entreprenören är följande som nyligen hänt mig:
Jag hyser inga som helst illusioner om att det alltid är enkelt. Då hade vi aldrig haft den här diskussionenverktygsgalningen skrev:Timmelman: jag får en bitande känsla av att du har rätt i sak, men din värld är väldigt svart-vit. Inga gråzoner
I korthet så är allt jag säger att man får försöka göra så mycket man kan för att minska risken för tvister. Sen finns det alltid idioter och det går inte att avtala bort eller något annat heller, då återstår bara alternativet "nej tack".
Ja, jo, i och för sig tror jag hantverkare skulle tjäna på att lägga lite mer tid på att faktiskt ordentligt säkerställa att man har full koll på vilka regler som gäller, bästa sättet att hantera idioter till kunder är rimligen det samma som för kunder att hantera puckade hantverkare, nämligen att se till att man vet vad man pratar om och kan slå den oförstående motparten i huvudet med lite konkret fakta. Det har väldigt ofta en både övertygande och avskräckande effekt.
(Ironiskt nog är det väl just där skojare har ett övertag, de ser till att lära sig snabbt vad som gäller, vilka kryphål som finns och hur de bäst utnyttjar dessa...)
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer