Mikael_L
Jag har då fått saker på ren goodwill ibland.
Inte från elgiganten då, men en del andra varu och tjänstesäljande aktörer har månat såpass om mig som kund att dom satt något på goodwill-kontont någon gång.
Jag ser inga problem med det.
Men om man gör detta som företagare måste man ju vara såpass slug att se till att:
1. Kunden märker det.
2. Kunden uppskattar det.

Annars är det ju marknadsföringspengar i sjön, för marknadsföring är just vad det är.

Och som kund har jag ofta känt mig smickrad, trots att jag vet att ""there's no such thing as a free lunch". :D

timmelstad skrev:
Vad tyckte du jag skrev egentligen?
Jag kommenterade fel inlägg. Fel adress men rätt i sak.

Thomas Lundquist
timmelstad skrev:
Jag tror nog att företagare reagerar på precis samma sätt som privatpersoner och därigenom deras företag. Dessutom har vi ju fått first-hand redogörelser från företagare, som representerar företag, som ansett sig förtalade eller liknande.

Och det var du som tyckte det behövde regleras hur och på vilka grunder privatpersoner kunde kritisera eller "förtala" företag.
En "företagare" är inte lika känslig som en privatperson.
Vi behöver kanske inte älta just den biten mer.

Men jag tycker att om ett stort tv-bolag förtalar ett byggbolag så ska dom stå för konsekvenserna. Likadant ska journalisterna kunna ställas till svars för ett icke "fackmannamässigt utförande". På något sätt ska dom tas i örat.

Det tycker jag är solklart, annars kan det gå väldigt fel.

Fått något extra när man köper TV eller dylikt..
Självklart har jag fått det.. Varje gång jag köper något "större" så får jag något lite goodwill pryl, som dom såklart redan fått "betalt" för... Men det är väl som allt annat man får förhandla till sig olika saker get gäller väl allt!
Vissa är duktiga på att förhandla andra behöver träna mer ;)

Spelar ingen roll hur mycket vi ältar trådskaparens "problem" det kommer alltid finnas företag som inte följer praxis och fuskar och lurar både privatpersoner och andra företag.

Enda sättet att komma någonstans med med problemet är att tänka sig för flera gånger!!

Med det menar jag att aldrig aldrig betala NÅGOT i förskott oas!
Ta hjälp av juridisk person som vet hur man skriver kontrakt som är så "vattentäta" det nu går.
Använd hjärnan låter det för bra för att vara sant, så är det så.
Följer man dessa tips så kommer man säkert iaf bli lurad ibland men man klarar sig ofta.

Hålla på att anmäla fram och tillbaka, förtal hej och hå.. det leder aldrig någonstans, dessutom drar det ut på tiden nå sjukt. Man kanske inte har tid och lust att vänta på att någon tvist ska avgöras om än 6-10månader när äns hus står utan tak eller något annat kul..

Tro mig jag tycker oxå det är förjävligt rent ut sagt att det inte ska gå och sätta åt de svin som faktiskt förstör för massor med vanligt folk.

Det är därför jag gör det mesta själv.

Thomas Lundquist skrev:
Likadant ska journalisterna kunna ställas till svars för ett icke "fackmannamässigt utförande". På något sätt ska dom tas i örat.

Det tycker jag är solklart, annars kan det gå väldigt fel.
Precis som privatpersoner känner när de anlitar hantverkare med andra ord...

Thomas Lundquist
timmelstad skrev:
Precis som privatpersoner känner när de anlitar hantverkare med andra ord...
Jag ställer en ja- nej fråga.

Tycker du att det är OK att ett stort TV-bolag kan förtala ett mindre företag utan konsekvenser?

Thomas Lundquist skrev:
Jag ställer en ja- nej fråga.

Tycker du att det är OK att ett stort TV-bolag kan förtala ett mindre företag utan konsekvenser?
Thomas, nu får du sluta larva dig.

Företag kan inte bli förtalade. Tv-bolag/journalister förtalar inte i sin yrkesutövning, de kan vara osakliga, det har också redan varit uppe.

Så byggföretag känner sig pissigt hanterade av tv-bolag, buhu. Då ska det ska förbjudas och fan hans moster. Men när privatpersoner känner sig underlägsna byggföretag däremot, då tycker du inte ens att det behövs ett skrivet avtal.

Det är inte seriöst nånstans.

Thomas Lundquist
timmelstad skrev:
Thomas, nu får du sluta larva dig.

Företag kan inte bli förtalade. Tv-bolag/journalister förtalar inte i sin yrkesutövning, de kan vara osakliga, det har också redan varit uppe.

Så byggföretag känner sig pissigt hanterade av tv-bolag, buhu. Då ska det ska förbjudas och fan hans moster. Men när privatpersoner känner sig underlägsna byggföretag däremot, då tycker du inte ens att det behövs ett skrivet avtal.

Det är inte seriöst nånstans.
Var har jag sagt/ skrivit att jag tycker underlägsna kunder inte ska skriva avtal.
Du för med osanning mr Timmelstad.

Dessutom följer du inte debatten ordentligt, och med det beteende du har så förstår jag att du inte hängt med.

Thomas Lundquist skrev:
Var har jag sagt/ skrivit att jag tycker underlägsna kunder inte ska skriva avtal.
Du för med osanning mr Timmelstad.

Dessutom följer du inte debatten ordentligt, och med det beteende du har så förstår jag att du inte hängt med.
Du har sagt att du inte anser att det behövs skriva avtal. Som kund är man underlägsen en fackman, drt är liksom därför man betalar för att få deras hjälp.

Att konstruera fåniga, irrelevanta ledande frågor är inte att föra debatt. Det är trams och oseriöst.

Thomas Lundquist
Att du känner dig underlägsen i vissa lägen timmelstad bör ju inte leda till att du kommer med falska påståenden. Svagt.

Jag släpper diskussionen med dig nu timmelstad, eftersom den hamnat på lite för mycket "buhu" nivå.

tio_Pepe skrev:
Mycket riktigt. Undvik byggare med aktiebolag. Jag anlitade en snickare i våras och såg det som en stor fördel att han hade sin verksamhet i enskild firma.
Man bör kontrollera att företaget har en gällande ansvarsförsäkring, vilket kan påverka möjligheten att få skadestånd.

Vad är fördelen med en enskild firma om personen i fråga inte har några pengar? Hur många snickare har flera hundratusen på banken för att täcka ev. Skadestånd..

I övrigt är min uppfattning att det som i de flesta fall finns en part med ett övertag i form av information eller kunskap. Entreprenörer/snickare märker ofta fort hur stort detta övertag är och utnyttjar det. Så är det i alla affärer skulle jag vilja hävda. Problem uppstår väl oftast när den ena parten överskattar sitt övertag och försöker mörka saker.

Jag säger samma sak igen.. SLUTA dra alla företag lver samma kam. Det fanns en snubbe i tyskland som gjorde det för 70 år sen.. Min erfarenhet är att företagare ,som i många fall är en mansföretag, känner av kundens kunskap/okunskap, men för att veta vilken nivå dom ska föra samtalet med. Vissa kunder är helt ointresserade under byggprocessen och då spelar det ingen roll, men flertalet kunder är intresserade (kanske för att dom vill lära sig?) och då kan man i vissa fall inte prata om sparrar, sekundavirke mm utan får anpassa samtalsnivån till kunden. Jag uppskattar att läkare gör samma sak för mig. Men om ni generellt anser att alla hantverkare ni stött på är rötägg, lurendrejare och falska vars mål är att ta alla era pengar så måste jag rekommendera er att ta rmen kurs i att läsa av människor.

verktygsgalningen skrev:
Jag säger samma sak igen.. SLUTA dra alla företag lver samma kam. Det fanns en snubbe i tyskland som gjorde det för 70 år sen.. Min erfarenhet är att företagare ,som i många fall är en mansföretag, känner av kundens kunskap/okunskap, men för att veta vilken nivå dom ska föra samtalet med. Vissa kunder är helt ointresserade under byggprocessen och då spelar det ingen roll, men flertalet kunder är intresserade (kanske för att dom vill lära sig?) och då kan man i vissa fall inte prata om sparrar, sekundavirke mm utan får anpassa samtalsnivån till kunden. Jag uppskattar att läkare gör samma sak för mig. Men om ni generellt anser att alla hantverkare ni stött på är rötägg, lurendrejare och falska vars mål är att ta alla era pengar så måste jag rekommendera er att ta rmen kurs i att läsa av människor.
Hitler och nazi-referenser om generaliseringar av hantverkare?? Hur stora och ömma tår har du egentligen?

Herre. Gud.

• Gilla
Pytt
  • Laddar…
Timmelstad: om du går igenom postningarna så ser du snart en röd tråd. Det som retar mig är inte att folk hyser agg mot företagare som kalenderidis på senaste byggfällan. Problemet är att den generella inställningen till hantverkare är negativ. "betala inget i förskott", "inga pengar innan arbetet är klart".
Sätt dig in i hantverkarens sits nu. Vi gör en entreprenad hos dig för, säg, 250000kr. Av detta är ca 40% materialkostnad, och entreprenaden tar ca 3 månader. Vi ska alltså lita på er, och vänta med att ta ut lön för att stilla er parranoia? Varför ska vi då lita på er?
Sen undrar jag lite, kan man inte förtala ett företag?? Hur många företag är 1, eller 2-mansföretag? Blir inte det automatiskt personligt?

Timmelstad: du hade inga åsiker om resterande inlägget eller?? Nej då, bara kaste sten, inga konstruktiva tankar. Såg tidigare inlägg att jag visst inte är ensam om denna reflektion?? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.