2018 kom brev från Lantmäteriet att de sommarboende hade möjlighet att ansöka om att bilda en gemensamhetsanläggning för vägen och de grönområden som gjordes när den detaljplan som gjordes 1957 (!) när min pappa styckade av och sålde tomter.
Pga pandemin mm dröjde det till förra året innan förrättning blev klar. Bl a yrkades det på parkeringsplatser, vägar, uppställning för soptunnor från de sommarboende. Ibland på mark som inte omfattades av gemensamhetsanläggningen. Detta gick inte igenom, men tog mycket tid och kraft från mig att bevaka.
Dock fick dom full rådighet över de träd som står på grönområdena och kan fälla när som helst (om de kommer överens). Jag har tre månader på mig att ta hand om de avverkade träden. Jag flyttade tillbaka till mitt föräldrahem 2010 för att få lugn och ro efter ett hektiskt liv utomlands, men nu är jag bara ”bonden” som skall serva och se till att andra får sin idyll.

Ensamstående kvinna med barn men utan varken traktor eller skogsmaskiner. 😆

Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
swagmeikster21 och 4 till
  • Laddar…
H Husdrömmar2030 skrev:
Ibland på mark som inte omfattades av gemensamhetsanläggningen.
Det borde väl iofs kunnat klagas på i samband med förrättningen.
H Husdrömmar2030 skrev:
Jag har tre månader på mig att ta hand om de avverkade träden
Är du skyldig att ta hand om dem? Eller är det bara för att du äger veden? Jag har svårt att tro att du skulle ha en skyldighet att ta hand om träden.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Nä, dessa yrkanden gick inte igenom men tog mycket tid och kraft att bevaka och svara på.

Det är tydligen standard att markägaren har tre månader på sig att ta hand om de träd som fälls på en gemensamhetsanläggning.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
H Husdrömmar2030 skrev:
Det är tydligen standard att markägaren har tre månader på sig att ta hand om de träd som fälls på en gemensamhetsanläggning.
Jo men det är väl om du vill ha virket eller veden. Kan inte tänka mig att du skulle ha någon sorts städansvar.

• Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Om jag (eller någon jag anlitar) inte tar hand om träden, så kommer bortforsling ske på min bekostnad. Dvs faktura skickas till mig. Observera att det inte behöver handla om mogna träd som det är dags att ta ner, utan kan vara träd som ”stör” och det kan vara ett träd då och då. Med 13 sommargäster som alla vill ha det perfekt runt sin tomt kan det pågå hela tiden.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
HasseL64 och 1 till
  • Laddar…
H Husdrömmar2030 skrev:
Om jag (eller någon jag anlitar) inte tar hand om träden, så kommer bortforsling ske på min bekostnad. Dvs faktura skickas till mig.
Säger vem?

• Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
Det är tänkbart att dina grannar har rätt att kräva det, men det låter väldigt osannolikt att dte skulle vara så. Kommer en faktura så bestrid.

Det låter ju lite som i fall där grenar från ditt träd växer in över grannens mark. Han har rätt att kapa dem, men han har inte rätt att kräva att du skall kapa dem, eller att du skall ta hand om det som kapas.

Så jag är nästan säker på att du inte har någon skyldighet att ta hand om träd som fälls, bara för att du råkar vara trädägare.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Enligt förättningsbeslutet som Lantmäteriet tog.

Jodå! Det har redan kommit förslag från en av medlemmarna i föreningen (togs till protokollet) att debitera mig när jag inte tog bort en rishög i tid. Jag eldade upp den.

• Wow
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår att det kommer följdfrågor till mitt inlägg för allt är så absurt. Det mest absurda är att när förrättningen inte gjordes direkt så det ändå gick att ansöka 58 år senare!!

Ansöka om att bilda en gemensamhetsanläggning kan vilken servituthavare eller annan intressent göra när som helst för exempelvis en väg denne har nyttjanderätt till.

Så ock för grönområden med enskilt huvudmannaskap om det finns båtnad.

Men att det skulle finnss ett underhållsansvar då för dig som ägare av den underliggande fastigheten känns fel. Vore intressant att se anläggningsbeslutet – gärna med identifierande uppgifter maskade.

• Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
H Husdrömmar2030 skrev:
kvinna /…/ utan varken traktor eller skogsmaskiner.
Det finns de som inte gör annat än säljer sådana. Se möjligheterna! 😉😇

• Wow
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Trodde detta var ett seriöst forum, men var tydligen naiv.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
H Husdrömmar2030 skrev:
Trodde detta var ett seriöst forum, men var tydligen naiv.
Jag beklagar om du tog anstöt, men du får nog tåla ett enklare skämt ihop med ett svar i sak om du själv koketterar med en kvinnlig hjälplöshet.

Jag har på intet sätt antytt att jag tycker att omhändertagandet av träden är ditt ansvar eller på riktigt menat att du borde skaffa en traktor för att lösa andras problem. Läser du in något sådant läser du något annat än det jag skrev.

Att vi behöver se eller få tydliga citat från förrättningen för att kunna ge ett bra svar står jag fast vid.

• Gilla
EvertL och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.