52 178 läst ·
151 svar
52k läst
151 svar
Varför förlorar man sin kreditvärdighet vid många förfrågningar?
Nej eftersom lätt kan flytta pengar från ett sparkonto till kortkontot via appen eller bank per telefon, likaså om jag förlorar kortet eller något annat som gör att jag inte vill ha pengar knutet till kortet.Alfredo skrev:
Men då får du ju mer än 1000 kronor på kontot.Andy78 skrev:
Men OK, jag ska sluta tramsa. Jag kan bara konstatera att jag aldrig skulle orka på att flytta pengar inför varje kortköp över 1000 kronor. Jag tycker helt enkelt att denna "administration" kostar mig mer än eventuella vinster i ökad säkerhet.
Kostar dig vadå?Alfredo skrev:
Det kostar en rejält mer när en pizzeria i New York dragit 11 000kr från ens konto det kan jag säga i alla fall.
Jag kan bara hålla med. Jag vet inte vad den procentuella risken är för att en genomsnittlig säkerhetsmedveten konsument ska råka ut för denna typ av bedrägeri, men av min egen erfarenhet och efter att ha pratat med bekanta så gör jag bedömningen att den inte är allt för hög. Jag har gjort avvägningen risk kontra bekvämlighet, och jag har landat på tumregeln att alltid försöka ha mellan 3000 och 6000 kr på "kortkontot" förutom när jag har större inköp inplanerade.Alfredo skrev:
Nej nog kan jag hitta dessa men varför, då jag bara upplever det som ett helt onödigt krångel utan mervärde? Själv nyttjar jag väldigt sällan bankkontokopplade betalkort utan föredrar "riktiga" kreditkort där fakturan kommer en gång i månaden och jag då, på betydligt mindre än 60 sekunder, snabbt kan avgöra om det, mot förmodan, är någon felaktig post som inte ska betalas.Andy78 skrev:
Men nu känns det som vi börjar driva väl OT...
Ser man det bara som en krångel så finner man inget mervärde.Alfredo skrev:Nej nog kan jag hitta dessa men varför, då jag bara upplever det som ett helt onödigt krångel utan mervärde? Själv nyttjar jag väldigt sällan bankkontokopplade betalkort utan föredrar "riktiga" kreditkort där fakturan kommer en gång i månaden och jag då, på betydligt mindre än 60 sekunder, snabbt kan avgöra om det, mot förmodan, är någon felaktig post som inte ska betalas.
Men nu känns det som vi börjar driva väl OT...
Helt korrekt OT som det mesta på BH och andra forum.
Man kan inte eliminera alla risker i livet. Barnen slår sig ibland. Ibland betalar man för mycket. Men en fördel med bankkort är att du kan ringa din bank och neka en transaktion i efterhand. Om du fick betala 11 000 för en pizza i NY så ringer du din bank, som tar tillbaka pengar från använd bank i NY, som i sin tur skall dra tillbaka pengarna från pizzerian. Pizzerian måste kunna visa att du godkänt transaktionen, via autograf eller kodsignering. Vad jag har förstått så är det relativt vanligt att det sista steget inte sker, utan kostnaden går in i den allmänna konkursen. Tusen spänn limit skulle jag orka med .. Hellre då ett samtal till banken var tionde år.
Klart man inte kan eliminera alla risker, om det är ens mål så bör man kankse inte ens gå utanför dörren för att man kan ramla och slå sig.elpaco skrev:Man kan inte eliminera alla risker i livet. Barnen slår sig ibland. Ibland betalar man för mycket. Men en fördel med bankkort är att du kan ringa din bank och neka en transaktion i efterhand. Om du fick betala 11 000 för en pizza i NY så ringer du din bank, som tar tillbaka pengar från använd bank i NY, som i sin tur skall dra tillbaka pengarna från pizzerian. Pizzerian måste kunna visa att du godkänt transaktionen, via autograf eller kodsignering. Vad jag har förstått så är det relativt vanligt att det sista steget inte sker, utan kostnaden går in i den allmänna konkursen. Tusen spänn limit skulle jag orka med .. Hellre då ett samtal till banken var tionde år.
Tyvärr måste jag säga emot dig att det är inte bara att ringa till banken, du måste besöka ett bankkontor,vänta i kön då de bara har 1-2 kassor fylla i papper , vänta på svar m.m.
Jag vet det eftersom fallet är verkligt, men ja personen fick pengar tillbaka.
men om det bara var å ringa så skulle vi ha ett gäng gökar som ringer "det här har jag inte köpt sätt in pengar till mig"
Kan hålla med om att 1000kr är lite lite, kan dock erkänna att ibland har jag kanske 3k där eller mer beroende på vad jag ska göra, så det är inte så att jag måste föra över varje dag, jag roterar lite mellan konto och kreditkort berode på vad jag gör för köp, jag handlar ofta på nätet speciellt utomlands.
Att flytta pengar är inte ett problem för mig jag har nästan alltid tillgång till dator å smartphonen i nyllet vart jag än går så jag har flera minuter till övers