cust3000 skrev:
Jag ringde just till "Svea Ekonomi" och de sa att de alltid tar UC, på varje köp.
"Det spelar ingen roll om det är inom samma kalendermånad flera köp ägt rum."
En UC är väl okej...

Så tänk på det när ni handlar på bygghemma.se

Visst, jag kunde planerat mitt köp bättre och betalat via banken direkt och sluppit detta, och det hade jag också gjort om jag vetat.

Förlåt för trådkapningen, TS men denna info kan ju vara till nytta, kanske.
För att lägga till lite till din kapning: Om du gör större inköp så lönar det sig att betala med ett kort med hög kick-back. Tex så har SHB max 0,2% men statoil 1,0%. Om du handlar för mer än din godkända gräns, så för du bara över pengarna dit dagarna innan, och telefonanmäler ett större köp. Köpte min senaste bil på detta sätt, och det kan ju tyckas jobbigt, men när man efter en månad får ett par tusen i återbäring känns det genast överkomligt .. :wow:

sebastiannielsen skrev:
Ja exakt, har du alla detaljer så är det ju inget problem att beräkna räntan.
Men tänk dock att du inte får ett lånelöfte, banken kan altså ändra sig om de vill trots att inget i din ekonomiska situation har förändrats, om de VILL altså.

Om banken börjar prata om lånelöfte så neka bestämt att du inte vill ha ett lånelöfte, utan säg bara att du vill veta vad räntan blir.
Man kan ju köra stilen som jag sa, att man pratar om en kompis.
Typ:
"Jag håller på att jämföra lite banker åt en kompis som tjänar 300' året, inga betalningsanmärkningar, etc och vill låna 1 mille till ett hus som är värt 1,5 mille, betalar 500k direkt, och vill amortera dessa 1 mille över 24 månader, dock ej bundet utan kompisen vill amortera löpande så att kompisen kan betala av lånet i förtid om vi vill. Vad kan min kompis förvänta sig för ränta?"
Åter efter en solig vecka i Turkiet :cool:
Visst kan man gå in på banken och "låtsas att man frågar åt en kompis" eller "kräva att det bara ska vara en enkelt förfrågan och inte ett lånelöfte". Men som sagt VARFÖR ska man måste göra så. Jag anser alltå inte att en kreditförfrågan ska vara något man behöver vara "rädd för att få på sig"

Kullan skrev:
Åter efter en solig vecka i Turkiet :cool:
Visst kan man gå in på banken och "låtsas att man frågar åt en kompis" eller "kräva att det bara ska vara en enkelt förfrågan och inte ett lånelöfte". Men som sagt VARFÖR ska man måste göra så. Jag anser alltå inte att en kreditförfrågan ska vara något man behöver vara "rädd för att få på sig"
Nej, dock är det ju bankerna som ställer villkoren.
:)

Jonas08 skrev:
Anledningen till detta är att uc ägs av storbankerna och dom vill inte att man pratar med andra banker för att pressa räntan.
Jonas
Ja exakt, det är i dessa banor tankarna går. Och det tänket måste bort tycker jag. Fri konkurrens bör råda. Nån bank hade väl tom en reklamkampanj där man uppmuntrade folk "att vara otrogna" (dvs mot sina banker).

Nerre skrev:
Om det bara vore EN kund som ansökte om lån så. Men poängen är ju att väldigt många idag kontaktar flera banker men sen bara väljer en av dem att ta lånet hos. Alltså är antalet lånekunder inte proportionellt mot antalet ansökningar.

Vi kan ju vända på saken: Om du nu ska låna flera miljoner från banken, är det för mycket begärt att du i samband med låneansökan förklarar för dem varför du har en massa kreditförfrågningar i bagaget?
Nämnde det som förslag längre upp, att det borde finnas något slags CV som man aktuellt kunde skriva ut, visa upp elektroniskt. Nån tjänst som enkelt sammanställer ens kreditvärdighet och som man som kund isf kunde visa upp för bankerna när man förhandlar om ränta inför ett blivande lån. Om nu bankerna, som det verkar, är för lata för att fixa den infon.

Sen är det nog många som inte alls vet om det hur det här med kreditupplysningar påverkar. De knatar iväg på banken när de ska köpa bostad och svarar på de uppgifter banken begär och får ett ränteförslag, utan att lass veta vad banken vägt in i bedömningen.

sebastiannielsen skrev:
b_hasse: Kreditkort är värst osmidigt, vad händer när någon bestämmer sig för att hacka någon nätbutik och de sedan handlar upp fler hundra tusen på kortet? Och så blir du betalningsskyldig.
Varför skulle man bli betalningsskyldig i detta läge?

sebastiannielsen skrev:
Vill jag köpa en ny router för säg 2000 kr så laddar jag kortet så att det ligger runt 2500 kr på kortet och sedan kör jag. Blir jag bedragen så förlorar jag MAX 500 kr.
Om "routerbutiken" bedrar dig gissar jag att du snarare förlorar runt 2500 kronor, och någon router lär du nog heller inte få... ;)

sebastiannielsen skrev:
Helt onödigt med kredit/betalkort, kör med bankkort istället, och betala i förskott.
Normal sund ekonomisk teori säger att det alltid är bättre att betala senare än tidigare, givet att allt annat är lika.

• Gilla
Vatthagen och 2 till
  • Laddar…
Sebastiannielsen, jag kan nog med säkerhet säga att du är lite ute och cyklar om du anser att jag tar ett lån när jag köper en vara på faktura, om det inte rent av är så att du tycker att jag "lånar" produkten jag köpt och som jag ska betala 10-30 dagar efter beställning.
Om jag däremot köper en sak på nätet och betalar med mitt bankkort kan jag intyga att jag lånar pengar.
Ponera att jag beställer en vara den 1 dec och betalar i förskott med mitt bankkort, då kommer jag (så funkar min bank) att låna dessa pengar av banken i 30 dagar, därför att allt jag handlar med kortet dras från mitt konto den sista varje månad. Men fortsätt du att betala allt i förskott eftersom du känner dig trygg med det och det är absolut inget fel med det, så fortsätter jag att göra lite som jag känner=ibland faktura, ibland med kortet direkt :p

En annan sak: vem har flera hundra tusen i kredit på sitt kort? inte jag i alla fall!!

När du köper på kredit (och faktura räknas som kredit) så lånar du av säljaren. Säljaren betalar alltså sig själv med de pengar du har "lånat".

Det syns tydligt om man tittar i bokföringen, försäljningen bokförs som en intäkt direkt, men kontrabokförs som en fordran.

Vatthagen: Fast nu syftar jag på ett bankkort där pengarna dras direkt. Inte ett "betalkort" där de dras i slutet av månaden.
Visst, rent tekniskt fungerar det att pengarna dras då affären "trycker ut" betalningarna till banken, till dess är pengarna bara "reserverade". Då pengarna är "reserverade" har banken bara pengarna i sitt förvar tills företaget så att säga "kommit och hämtat dem" genom att "trycka ut" betalningen till banken.

Det bankkort jag har, gör jag ett köp med det, oavsett om det är i verkligheten, eller på nätet, så dras ("reserveras") pengarna på sekunden. Sedan dras de på "riktigt" cirkus 1-2 dagar efteråt, ibland upp till en vecka efter, men det beror på när affären kör sitt kortavslut. En del banker har bankkort med inbyggd kredit och betala-i-slutet-av-månaden-funktion, och ett sådant har inte jag. Jag har noga valt ut mitt bankkort att det skall vara av typen att det dras direkt och inte ha något uns till kredit.

Rent praktiskt hade man kunnat ha att pengarna dras direkt istället för mellansteget med reservering, men man har valt systemet med reservationer som en säkerhet mot att något kortbetalningssystem flippar ur.

När det gäller kreditlimit så fungerar de olika korten på lite olika tekniska vis, en del kreditkort kör "online" och stoppar när kreditlimiten är uppnådd, en del kör "offline" och då är det bara för hackare att handla loss tills kortutfärdaren tycker något är skumt, och det lär ju ta 1-2 dagar tills dess har hänt också. En annan poäng är att en kortspärr tar en viss tid på sig när man har ett offline-kreditkort också, eftersom offlinesystemen måste synka upp mot servern och hämta spärrlistor med jämna mellanrum. Ett onlinesystem kollar i realtid om kortet är spärrat. På ett bankkort är en kortspärr på sekunden.

Försöker jag handla med mitt bankkort i en terminal som inte har kontakt med banken så får jag "Kan inte kontakta bank" i displayen.

Nej, jag väljer hellre, att ha ett rått bankkort, där jag laddar pengar från mitt "säkerhetskonto". (har 2 bankkonton, ett "Kortkonto" och ett "Säkerhetskonto", två helt vanliga personkonton, där kortet är kopplat till Kortkonto, och mina inkomster sätts in på Säkerhetskonto.).
Just nu har jag 159 kr laddat på kortet. Bedrar någon mig på mitt kort så blir jag bara av med 159 kronor.
Och den lilla ekonomiska "smäll" kan jag ta om något skulle hända.

Jag tror inte ni skulle kunna ta en faktura-smäll ens på säg 20 000 kr om någon hackare fick tag på erat kort. (20 000 är standard kreditlimit på icas plus+ kreditkort, minimum kreditlimit är 10 000 kr).

Jag förstår mig inte på varför ni är så emot vanliga bankkort och betala i förskott? Tillhandahåller inte företaget ifråga betalning via bankkort så kan man oftast använda sig av förskott till BG-nummer eller postförskott. Jag brukar i de vanligaste fallen använda förskott till BG-nummer när jag köper av butiker som inte tillhandahåller kortbetalning.
Vips så slipper man all shit med krediter och upplysningar och sådant.

Redigerat:
sebastiannielsen skrev:
Jag tror inte ni skulle kunna ta en faktura-smäll ens på säg 20 000 kr om någon hackare fick tag på erat kort.
Vad skulle problemet vara menar du?

sebastiannielsen skrev:
Jag har noga valt ut mitt bankkort att det skall vara av typen att det dras direkt och inte ha något uns till kredit.
Här försvinner ju en av de största fördelarna med kortbetalning. Om du köper en vara på distans och den aldrig kommer, eller om resebolaget du köpt en resa av går i konkurs får du ingenting. Med ett riktigt kreditkort är du skyddad.

Den största fördelen med kortbetalning är väl smidigheten, slippa krångla med kontanter? Numera besöker jag jag inte bankomaten oftare än 4-5 gånger om året.

sebastiannielsen skrev:
Jag tror inte ni skulle kunna ta en faktura-smäll ens på säg 20 000 kr om någon hackare fick tag på erat kort.

Vad tycker du är bäst att bli hackad på ett betalkort/ kredit kort och få en faktura på 20 000kr eller att någon kommer över dina kortuppgifter och 20 000 dras direkt från ditt konto?

Jag föredrar det första alternativet därför använder jag betalkort vid köp på nätet som inte är kopplat direkt till mitt bankkonto.

Sebastiannielsen )På mitt bankkkort väljer jag själv hur mycket kredit jag önskar ha och så talar man om det för banken + att jag satt en gräns för hur mycket jag ska kunna handla på kortet, alltså jag har två varianter= först kan jag handla för så mycket som jag satt som gräns för korthandlande på en månad och så dras det från mitt sk lönekonto och enda gången jag behöver ha en massa pengar där är just i slutet av månaden eftersom det är totalt olönsamt att ha pengar där annars med 0% i ränta.

Skulle jag däremot överstiga köp på kortet över den gräns jag satt utnyttjar jag själva krediten på kortet vilket betyder i ordets rätta bemärkelse att jag lånar pengar från banken och får däremot betala en ränta på detta lån, nu händer detta aldrig mig därför att jag inte handlar på kredit på detta sett utan håller mig inom min valda gräns.

Vem ger dig rätt att bedöma hur mycket pengar jag har råd att förlora eller ej?! du vet ju inte hur rik jag är! och så sitter jag inte och oroar mig för hackare hela dagarna och ännu efter 47 år har ingen lyckats blåsa mig på pengar, du vet inte ett smack om mig och försök inte göra en bedömning efter hur jag betalar mina beställda varor på nätet heller för det kommer skita sig fullständigt:banghead:

Redigerat:
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.