52 178 läst ·
151 svar
52k läst
151 svar
Varför förlorar man sin kreditvärdighet vid många förfrågningar?
Först - gänget gökar faller och kan dessutom bli åtalade för anstiftan till bedrägeri (eller liknande) då pizzerian visar upp sin underskrivna slipp. Case closed.Andy78 skrev:
Sedan - jag har använt bankkort under 20år. Jag är normalt försiktig, har självklart inte koder uppskrivna, men handlar på välkända nätsajter och lämnar kortet ifrån mig på restaurang. Jag har hittills aldrig upptäckt ett svindleri mot mig, och då tittar jag faktiskt igenom månadsrapporterna. Om jag en gång var 10e eller var 20e år måste skriva på ett papper på banken så är det inget problem. Eftersom jag dessutom har en personlig bankman tänker jag inte köa, utan bokar en tid och hon får förbereda papperna åt mig.
Kråkan på slipen är inte vatten värd tyvärr, pizzerian fick inte ett nickel.elpaco skrev:Först - gänget gökar faller och kan dessutom bli åtalade för anstiftan till bedrägeri (eller liknande) då pizzerian visar upp sin underskrivna slipp. Case closed.
Sedan - jag har använt bankkort under 20år. Jag är normalt försiktig, har självklart inte koder uppskrivna, men handlar på välkända nätsajter och lämnar kortet ifrån mig på restaurang. Jag har hittills aldrig upptäckt ett svindleri mot mig, och då tittar jag faktiskt igenom månadsrapporterna. Om jag en gång var 10e eller var 20e år måste skriva på ett papper på banken så är det inget problem. Eftersom jag dessutom har en personlig bankman tänker jag inte köa, utan bokar en tid och hon får förbereda papperna åt mig.
Men vad skönt att du har hittat en modell som fungerar för dig om du blir drabbad.
Tack. Jag jobbar med risker varje dag, och är övertygad om att vi förleds till rutiner som är orimliga. Åt båda håll. Människan är bevisat dålig på att uppskatta sannolikheter, och har en naturligt inbyggt bias när det gäller positiva utfall. Det är tex det som ofta driver spelare - man kommer ihåg storvinsten, men inte storförlusterna efter den. Och på samma sätt så införs i bland överdrivna rutiner bara för att ett extremt ovanligt fall råkade inträffa. Ta tex fallet "vi hade en praktikant som tafsade på småbarnen, så nu gör vi polisregisterkontroller på alla som skall arbeta här". Politik, inget annat.Andy78 skrev:
Mitt favoritgnäll när det gäller säkerhet är annars "välj ett åtta tecken långt lösenord med små och stora bokstäver, ett annat alfanumeriskt tecken och minst en siffra, och just det - byt ut det varje månad"; detta är total bullshit och skapar osäkra lösenordsserier, massor med extra arbete och osäkra lösenordsresetmail.
Därför tycker jag det verkar orimligt att hålla på att fippla med bankappen varje dag, för att eventuellt kanske undvika en svindel om 10 år. Det är i min värld inte värt det. Men om det får dig att sova bättre så tycker jag det är en bra idé för dig.
Ja det låter omständigt att behöva göra det varje dag om så är fallet så kanske du kan föra över en större summa pengar som räcker ett tag, och ändå inte behöva ha hela lönen på kontot?elpaco skrev:
Eller så kan du flytta över hela sparkontot till lönekontot chansen att det händer något är ju ganska liten så har du garderat dig att du aldrig behöva "fippla" med bankappen det är ju också ett alternativ.
Att flytta hela sparkontot till lönekontot hade väl varit ok om de haft samma ränta, men nu har de inte det.
Sen betalar ju jag en massa räkningar (och betalar av på lån) med lönen, när lönen kommer. Jag har med andra ord aldrig "hela lönen" på kontot mer än ett par dagar, sen är 75% av lönen "borta" (det inkluderar då iofs automatisk överföring till ett par olika sparkonton med högre ränta).
Sen betalar ju jag en massa räkningar (och betalar av på lån) med lönen, när lönen kommer. Jag har med andra ord aldrig "hela lönen" på kontot mer än ett par dagar, sen är 75% av lönen "borta" (det inkluderar då iofs automatisk överföring till ett par olika sparkonton med högre ränta).
Tja där har du en till bra anledning till att ha månadskredit med noll ränta. Dina egna pengar ligger hela tiden på ett räntebärande konto och eftersom du lånar gratis kommer du att få en månad extra ränta på det du konsumerar!Nerre skrev:
Själv tycker jag det minskar krångelfaktorn. En sammanställd faktura på allt jag konsumerat. Jag bjuds på en månads egen bankränta (iofs väldigt låg) plus att jag får 1% kickback på hela beloppet (dvs 1% ränta till).
Men som du säger, det är bra att ha impulskontroll. Men det löser du genom att inte ha mer räntefri månadskredit än du har förbrukningsbart sparkapital. Detta är ju inte annorlunda än att sparkapitalet var tillgängligt via betalkort och nätöverföring (ett steg längre bort men inte så långt så att det stör, som det argumenterats för, eller hur?).
Nej nu slutar jag .. :x
Men som du säger, det är bra att ha impulskontroll. Men det löser du genom att inte ha mer räntefri månadskredit än du har förbrukningsbart sparkapital. Detta är ju inte annorlunda än att sparkapitalet var tillgängligt via betalkort och nätöverföring (ett steg längre bort men inte så långt så att det stör, som det argumenterats för, eller hur?).
Nej nu slutar jag .. :x
Det ökar krångelfaktorn eftersom jag under månaden (innan fakturan kommer) inte enkelt kan se hur mycket av lönen jag gjort av med hittills (det är mycket enklare att bara kolla saldot på kontot).
Det innebär också att jag får en extra räkning att komma ihåg att betala (jag har idag en majoritet av alla regelbundna räkningar på automatisk betalning så jag vill inte ha fler räkningar som jag behöver hantera manuellt (eftersom beloppet kan variera och måste kontrolleras varje gång)).
Eller enkelt sagt: Jag vill inte ha en massa mer saker som jag måste komma ihåg att hålla reda på.
Det innebär också att jag får en extra räkning att komma ihåg att betala (jag har idag en majoritet av alla regelbundna räkningar på automatisk betalning så jag vill inte ha fler räkningar som jag behöver hantera manuellt (eftersom beloppet kan variera och måste kontrolleras varje gång)).
Eller enkelt sagt: Jag vill inte ha en massa mer saker som jag måste komma ihåg att hålla reda på.
Det syns bara om du bara handlar på ställen som kör online, handlar man från ställen med gamla hederliga pappers-slippar så kan det dröja en vecka innan det bokförs hos banken.
Med betalkort är det alltid online eftersom de måste verifiera att beloppet finns tillgängligt innan köpet.
Med betalkort är det alltid online eftersom de måste verifiera att beloppet finns tillgängligt innan köpet.
Då kan du om du vill ha din egna regel att bara använda online-terminaler. Du kan ändå inte använda ditt betalkort i dessa fall. För övrigt har jag aldrig någonsin under 20 år använd en sådan pappersslip, inte i sverige, inte utomlands. Men jag kommer ihåg när jag var liten och farsan körde dem ..
Det går inte alltid att veta om en terminal är on-line eller off-line (det FINNS terminaler som är off-line, för ionte så många år sen var det t.ex. väldigt vanligt på finlandsfärjorna men numera har de internet via satellit och kan ligga on-line).
Och ja, det stämmer att då kan man inte använda betal-kort. Men det får jag då reda på när jag försöker använda kortet (och då får jag ta fram kontanterna).
Och ja, det stämmer att då kan man inte använda betal-kort. Men det får jag då reda på när jag försöker använda kortet (och då får jag ta fram kontanterna).
Redigerat: